Den glädjande positiva utvecklingen av antal elbilar sålda i år kan få oväntade sidoeffekter, skriver Auto Motor & Sport. Potten för supermiljöbilspremien är 117 miljoner kronor för 2014. Vilket räcker för knappa 3000 bilar. Bara under April månad i år registrerades 440 nya supermiljöbilar. Mot endast 429 sammanlagt under årets första tre månader. Utvecklingen har alltså fullkomligt exploderat. Fortsätter försäljningen i det här takten kommer potten för supermiljöbilspremien att ta slut långt innan årsskiftet.
Du som köper en supermiljöbil efter att potten har tagit slut får inga 40 000 kronor i rabatt – i år i alla fall. För helt miste om pengarna går du inte: tar årets pott slut kommer du få pengar från nästa års pott. Men då får du dels vänta flera månader på dina pengar, dels blir då nästa års pott skadeskjuten redan från början.
Regeringen har två val att välja mellan: antingen höja potten – eller ta itu med bilhandlarna som misshandlar systemet. För en del av bilarna som får supermiljöbilspremie åker inte en enda kilometer på svenska vägar, utan säljs direkt till utlandet. Ett antal svenska bilhandlare har satt i system att ansöka om supermiljöbilspremie för bilar som sedan säljs till utlandet. Enligt Auto Motor & Sport så gick ca 13% av alla supermiljöbilpremie-beviljade 583 Volvo V60 D6 laddhybrider till sådan export i fjol. Så går du miste om din supermiljöbilspremie kan det mycket väl vara på grund av någon Holländare som köpte sig en ny fin Volvo V60 för extrapris.
Regeringen har egentligen en tredje val också: att inte göra något. I år i alla fall. Och med tanke på valår så kan det vara mycket lockande att göra just ingenting. Men då skjuter de bara problemen framför sig till nästa år, vars pott kommer att vara liten redan från dag ett.
Vi står och stampar och väntar otåligt på bonus/malus-systemet som regeringens Fossilfri Fordonsflotta, FFF utredning föreslog.