Polisen i schweiziska Basel använder sju stycken Tesla Model X som patrullbilar. Efter ett år har den första av dem redan avverkat 4000 mil i tjänsten.
När polisen började söka efter nya fordon att byta ut sina gamla Mercedes E-klass mot satte de upp ett antal kravpunkter på sin inköpslista. Bilarna skulle vara fyrhjulsdrivna för att klara vintrarna i Alperna, tillräckligt stora för att få plats med all utrustning – och helst ha låga avgasutsläpp. Till polisens förvåning passade Tesla Model X alla deras krav så det beslutades att först införskaffa en bil och bygga om den. Efter första utvärderingen köpte de raskt sex Model X till.
Bilarna används som patrullbilar, det vill säga de körs konstant runt i staden bemannade med tre poliser redo för snabb utryckning. Det mest slitsamma användningsområdet polisen har för sina bilar. Basel polisen märkte snabbt att inte nog med att bilarna definitivt har fartresurser för snabba utryckningar – de gav dessutom en lugnare, mer avslappnad körupplevelse mellan insatserna vilket bidrog oväntat positivt till polisernas välbefinnande. Regenerativa motorbromsen och mjuka körstilen lovordades. På vintern utmärkte sig Model X fenomenala fyrhjulsdrift som tog sig fram på ställen, under vägförhållanden tidigare polisbilar gick bet på.
Det visade sig att falkvingedörrarna fungerade väldigt bra när poliserna skulle sätta arresterade personer i bilen. Det behövdes ingen “watch your head sir” som man ofta ser i amerikanska polisfilmer där de sätter en hand på huvudet på boven när han ska sätta sig i bilen så han inte slår i huvudet. Polisen gillade också att de kunde stänga dörrarna med fjärrkontroll, när de till exempel hade dragna vapen vid arresteringen.
Räckvidden då?
Bilarna körs runt 150 kilometer per dag – inga problem med Model X 100 kWh batteripack och 50 mils räckvidd. Polisen satte upp egna laddstolpar vid de restaurangen de brukar äta lunch på och andra ofta besökta ställen. Tesla har dessutom en väl utbyggd Supercharger nätverk i Schweiz. Vi skulle även klarat oss med mindre batterier tyckte polissergeanten Bruno Carnot.
Stärkta av sina positiva erfarenheter ser schweiziska polisen fram emot att kunna testa även Tesla Cybertruck som polisbil i framtiden.
TCS i fjol: Tesla Model 3 som polisbil
Även många andra städer och länder skaffar Teslor som polisbilar. Ibland för att skaffa “grön image” – och ibland som polisen i Bargersville, Indiana i USA som skaffade sin Tesla Model 3 polisbil av rent ekonomiska orsaker.
Mindre batteri tycker jag är intressant. Jag vet inte hur mycket lättare bilen skulle bli men visst skulle det vara positivt. Tänk att man minskar batteriet till hälften och då få en räckvidd på ca 30 mil. Killgissar räckvidden till lite mer än hälften då vikten blir lättare. Grönlands huvudstad Nuuk har till exepel bara 100km väg. Där skulle ett mindre batteri passa med. Finns säkert många fler mindre städer i världen där det skulle passa.
Eller så laddar de bara batteriet till 75% och kommer således få ett batteri som håller en bra bit över bilens livslängd. 4000 mil på ett år. 10 år 40000 mil. 20 år 80000 mil. Sedan är den nog klar för pension :-).
Nåja, han snackade egentligen om gamla 85 kWh batteriet.
Jag misstänkte det men i coronatider har man tid att fantisera.
Jag läste en artikel här om dagen som handlade om nyligen genomförda tester som överraskande visat att lägre vikt inte alls ger någon fördel hos elbilar. Snarare tvärtom, att högre vikt ger bättre effektivitet tack vare att elmotorn redan är så effektiv och att den regenerativa bromsningen ger mer tillbaka desto högre vikten är. Rätt så logiskt egentligen att vikten åtminstone inte borde ha så stor betydelse för elbilar som för fossilbilar.
Åh tusan. Så killgissa kan bli fel ibland….
Det var den här artikeln jag läste: https://www.nyteknik.se/elbilar/studie-lattviktskonstruktioner-ar-bortkastat-pa-elbilar-6994358
Det var tydligen mest i tillverkningen som lättviktskonstruktionen var mer energikrävande. Det har ju inget med batteriet att göra och ditt inlägg berörde ju inte tillverkningen så artikeln var nog inte så relevant i det här sammanhanget ändå 🙂
Den var ändå intressant. Tack.
Var inte det en liten förenkling av hela resonemanget? Jag minns inte exakt nu men jag har för mig att översättningen av artikeln lämnade övrigt lite att önska… Högre vikt i sig medverkar inte till lägre energiförbrukning vid körning utan man får se till hela livscykeln om man ska tjäna något på lägre vikt. Att man inte förlorar lika mycket på viktökning av en elbil som en fossilbil är ju sant iofs.
Nja det var väl snarare så att det är just när man ser till hela livscykeln som det visar sig att man inte tjänar något på lägre vikt p.g.a. den högre resursåtgången vid framställning av lättviktsmaterial. Det var den här artikeln jag läste: https://www.nyteknik.se/elbilar/studie-lattviktskonstruktioner-ar-bortkastat-pa-elbilar-6994358
Dock så berörde ju Kenneths inlägg inte tillverkningen utan bara användningen, så artikeln var väl kanske inte särskilt relevant i det här sammanhanget hur som helst.
Bara lite nyfiken på vilken vikt det är som skulle bli lättare..? Kanske balanseringsvikterna… 😉
Om batteriet skulle bli hälften så stort misstänkter jag att det skulle väga hälften så mycket.