Hansjörg Eberhard von Gemmingen gillar att köra sin Tesla. Han har kört över 1.000.000 km, en miljon kilometer med sin Tesla Model S P85+ sedan han köpte den 2014. Roadstern som står bredvid har han också kört i över 630.000 kilometer. Nämnde vi att han gillar att köra?
Han köpte sin Model S begagnad år 2014, då hade den redan körts i 30.000 km av sin förra ägare. Efter många långturer med Teslan, där han besökt både Nordkap och Beijing plus ändlösa resor inom Tyskland och Europa har han avverkat över hundra tusen mil med bilen.
Hansjörgs Tesla har därför hamnat i Guiness rekordbok som första elbilen någonsin som kört över en miljon kilometer. (På vägar. Elons Roadster är diskvalificerad.)
Bilen håller ihop väl efter alla dessa mil men naturligtvis har det behövts en del servicebesök under åren:
Bilen är inne på sin fjärde elmotor. Tidiga Model S hade problem med oljud från motorerna och Tesla fått byta dem flera gånger innan de fick bukt på problemet. Sista motorn har dock hållit bra sen 68.000 mil.
Bilen är också inne på sitt tredje batteripack. Första batteripacket fick problem efter 30.000 mil. Medan Tesla felsökte fick han ett annat batteripack tillfälligt till låns. Till slut fick han ett begagnat batteripack som han nu har han kört 47.000 mil med. Det har fortfarande 80% batterikapacitet kvar.
Det som är anmärkningsvärt är att han har oftare behövt besöka verkstad under de första 50.000 milen än under de senare. De senaste 30.000 milen har varit helt problemfria, han har inte behövt besöka Teslas servicecenter annat än för att byta till nya däck.
Med dessa bevis verkar det som Elon Musks tweet om att Tesla Model 3 kaross ska hålla i 160.000 mil och batterierna i 48-80 tusen mil inte bara är tomt prat.
TCS ett år sedan: Tesla-taxin som rullat 54,000 mil
Taxiåkaren Azad Hassan som håller det svenska rekordet har “bara” åkt hälften så långt som Hansjörg. Men siktar på 100.000 mil även han.
TCS i fjol: 16,000 mil med Tesla Model 3
Den Tesla Model 3 som vad vi vet har åkt längst tillhör amerikanska Arthur Driessen. Senast vi hörde från honom i januari i år hade han kommit upp i 18.500 mil med sin Model 3.
imponerande att bilen klarat det, men vem orkar köra så mycket? Verkar sjukt tråkigt att i stort sett bo i bilen. Har han inget liv?
100 tusen mil / 2191 (dagar på 6 år) blir drygt 45 mil per dag eller ca 4 timmar om man kör motorvägsfart.
Jag sitter 8h framför datorn på jobbet, och sen lite till på fritiden, så om han är pensionär så hinner han leva mer än mig varje dag.
Men visst, man måste älska att köra bil (eller hata sina grannar) för att åka så här mycket.
Bra jobbat med 100.000 Mil! Har sett några av de andra artiklarna på samma ämne, tyvärr så har alla bytt batteri, vem har kört längst på ett batteri? Eller det som jag tycker vore intressant är hur många av Model S långmilare 30k mil+ från 2013-2015 har fortfarande samma batteri och vad har de för kapacitet
Bildjäveln är inne på sin fjärde elmotor och sin tredje batteripack! Vad skall vi bli imponerade av?
Att den håller såpass bra trots alla farhågor om att batteri och motor inte kommer orka 15.000 mil, och att det är en ny bil från en ny tillverkare. Och dessutom att det har avverkats på bara 6 år, så det är ingen särskilt snäll behandling.
Men visst, hade de inte bytt motor så hade det varit coolaste. Undrar hur servicen för roadstern såg ut?