Arthur Driessen gillar att åka bil. Han tillbringar sina dagar med att åka kors och tvärs runt i USA och berätta om sina upplevelser på sin blogg. Som när han besökte Metropolis, Illinois som naturligtvis ståtar med både stålmannen-staty och museum.
På lite över ett år har han lyckats tillryggalägga över 100,000 amerikanska miles, 16,000 svenska mil med sin Tesla Model 3. Han är nog en av dem som har åkt allra längst med en Model 3.
Sajten Electrek intervjuade honom med anledning av händelsen. Hur håller en Tesla Model 3 efter så många mil? Vad har gått sönder, behövts lagas, och så förstås: hur håller batterierna?
De verkstadsbesök Arthur tvingats göra var alla på grund av hur han hade “misshandlat” bilen. “Service och reparationer är det jag gillar bäst med bilen” säger Arthur Driessen, “Skulle jag inte misshandlat bilen skulle jag bara behövt byta däck då och då. En uppsättning däck räcker i 4000 mil.”
Misshandlat? Arthur förklarar: “Jag körde bilen genom en bäck och behövde byta en länkarm efter det. En annan gång var jag i saltöknen i Bonneville där det blåste så extremt mycket att vinden slet dörren ur min hand och när dörren flög upp till maxläget krossade den en bit inuti gångjärnet.”
Det kostade honom mindre än $500 att fixa de skadorna. Annars har bilen bara rullat på, helt utan service eller reparationer. 16,000 mil utan verkstadsbesök – ja alltså annat än för hans misshandel av bilstackaren.
Batterierna då? Hans Tesla Model 3 Long Range hade 310 miles EPA räckvidd när den var ny. Efter 16,000 mil hade räckvidden sjunkit till 302 miles – en försämring på 2.5%.
För att sätta 16,000 mil i sammanhang körs bilar i genomsnitt 20,000 mil innan de skrotas enligt Svensk Trafikanalys. En avgasbil som körts sexton tusen mil skulle ha genomlidit minst ett kamremsbyte, otal oljebyten, kanske även byte av avgassystem, koppling mm. Plus ett stort antal servicebesök “bara för säkerhets skull” och för att få stämpel i serviceboken så man behåller bilens garantier. Tesla har ingen kamrem i sina bilar, eller motorolja, eller avgassystem eller koppling. Man behöver heller inte serva bilen regelbundet för att behålla garantin. Elon Musk har gått ut och sagt att Tesla Model 3 kaross och drivlina är designade för att hålla i 160,000 mil och batterierna mellan 48 och 80 tusen mil. Det är ganska ironiskt att folk oroar sig över elbilars livslängd när det är precis tvärtom.
Arthur är i alla fall helnöjd med sin Tesla Model 3 som han säger har hållit “otroligt bra” under alla dessa mil och säkert kommer hålla i många mil till.
I Sverige har vi taxiåkaren Azad Hassan som har kört 54,000 mil taxi med sin Tesla Model S och siktar på att åka 100,000 mil (svenska mil, inte amerikanska miles) innan han tvingas byta bil. Läs vår artikel om hans Tesla.
Läs även vår artikel om Elon Musks tweet där han berättar om att Tesla Model 3 kaross och drivlina är designade för att hålla i 160,000 mil och batteripacket ska hålla för 48,000 till 80,000 mil.
Som jag förstår det, så är Tesla idé att tillverka så hållbara bilar som möjligt så att de håller väldigt länge. Då kan Tesla på sikt sälja “tillbehör” som försäkringar, FSD, robotaxi (mer lär komma framöver) som kommer leverera de riktigt stora vinsterna för Tesla (och kanske också bilens ägare).
Och vad skulle vara nackdel med att tillverka en bil som är så hållbar som möjligt (det borde vara en självklarhet hos alla biltillverkare)? Alla är ju vinnare i sådana fall, Tesla, ägare och miljö. Det är ju fantastiskt om en bil håller i säg 100000 mil utan större reparationer.
Hävdade han att det var en nackdel att sälja mervärde i stället för att ägna sig åt planerat åldrande, med avsiktligt inbyggda behov av dyr service som många tillverkare faktiskt drar in mycket av sina vinster på.
Att vissa saker är extremt svåra att byta för lekmän i onödan är inte olycklig slump eller inkompetenta designer, det är avsiktligt designat så.
Precis så är det. En mycket dålig produkt och affärsmodell för både konsumenten och miljön. Borde förbjudas att bygga en produkt på det viset.
Det blir en dyrare bil ju bättre hållfasthet du bygger in, i synnerhet i en bil som drivs med en explosionsmotor. Det kryllar av prylar som driver upp priset så ingen vill köpa den. De traditionella tillverkarnas affärsmodell kretsar mycket kring service och reparationer.
Tesla utnyttjar omständigheten att ökad livslängd inte kostar dem så mycket, eftersom en elbil har så få rörliga delar. Men Telsa har ju uppenbarligen insett värdet av detta eftersom de upprepar budskapet hela tiden.
Nja, Teslas, eller Musks, filosofi bygger i huvudsak på att man som tillverkare ska göra sin huvudsakliga vinst på mellanskillnaden mellan tillverkningskostnad och försäljningspris, alltså inte på eftermarknad som servicebehov.
Tesla har också sällsynt höga bruttomarginaler på försäljningen för volymproducent av personbilar, och försöker inte ha service eller laddning som vinstkällor, det laddning kostar är till för att täcka kostnaderna för laddning, såväl el som utbyggnad och underhåll av infrastruktur.
Syftet med försäkringarna är inte att Tesla ska sko sig på sina bilköpare för att de kan, utan för att det befintliga oligopolet försäkringsbranschen inte ska ska kunna skinna Teslaägare för att de kan trots att bilarna är sällsynt säkra.
Utan marknadsföringskostnader, världens bästa system för att undvika olyckor, och inbyggd videoövervakning i alla bilar kan kostnaderna att försäkra för Tesla bli en bråkdel av kostnaderna konventionella försäkringsbolag har och beräknar, när de inte drar nytta av/tar hänsyn till, Tesla-bilarnas fördelar, och har enorma kostnader för marknadsföring.
De har ju sällsynt nog, för framgångsrika företag, inte heller huvudmål att tjäna pengar för pengarnas skull, utan pengarna de tjänar är till för att uppfylla det primära syftet med företaget: Att accelerera omställningen till hållbar energi.
De första åren var de inte alls så säkra på att de skulle lyckas tillverka bilar med vinst överhuvud taget, FSD, tesla network och försäkringar var knappast någon större del av strategin, det är möjligheter/behov som visat sig under resans gång.
Inte ens superchargernätverket var med i ursprungsplanerna. De byggde en del snabbladdare för första roadstern, men de trodde att delar av den befintliga bilindustrin skulle förstå möjligheterna med elbilar, och inse behovet av snabbladdningsnätverk och börja bygga rätt snart efter det, och att det inte skulle bli upp till Tesla att få den biten att hända globalt.
Kanske det. Men det som skiljer Tesla från de traditionella biltillverkare är att de har produktutveckling som sitt huvudfokus. Andra bilföretag (och i stort sätt alla andra företag) har sitt fokus på försäljning och produktion. Tesla affärsmodell är därmed flytande, den emergerar ut ur den dagliga interaktionen (ursäkta överkursen). Det är på senare år som Elon börjat prata allt mer om FSD, Robottaxi och försäkringar. Därför tolkar jag detta som att det är så de tänker tjäna pengar framöver. Och detta är i linje med hur Silicon Valley brukar arbeta. Skaffa en fungerande lösning med massor av användare. Sedan funderar du ut hur du ska tjäna pengar på detta.
Teslas har uppenbarligen lyckats skapa värdens bästa reklam – “vårt mål är att accelerera omställningen till hållbar energi”. Jag önskar jag kunde komma på så smart marknadsföring.
Det var väl så att Elon Musk hade satt upp detta mål om hållbar energi långt före Tesla kom in i bilden, under tiden han pluggade. Han hade ju för avsikt att göra ett exjobb (eller liknande) om superkondensatorer som han hade förhoppning om att kunna vara lösningen för framtidens elbilar. Detta var i början på 90-talet…
Jag går också på Teslas reklam och storytelling.
Vad menar du, att Elon Musk bara hittat på om sin utbildning och tankarna däromkring för att marknadsföra Tesla?
Det är en klassiker i företagsbyggande att skapa en storytelling kring företaget och dess affärsidé. Det är ju extra bra om det bygger på en sann historia. Tesla är mycket duktiga på storytelling, det är inget på det. Tvärtom. Jag gillar storyn och har lätt att anamma den. Men jag förstår att det är story som är skapad i ett syfte.
Svenska teknikföretag håller också på med samma sak, men jag tycker inte de är lika vassa. Se och lär!
“Men jag förstår att det är story som är skapad i ett syfte.” Så du menar att storyn inte är sann, utan istället är skapad?
The Ocean Cleanup har också en stark story bakom hur de kom till. Tror du också att den är påhittad?
Ocean cleanup är kanske inte ett bra exempel. Deras historia är förmodligen genuin, den känns genuin (men vem vet, kanske är det en skicklig PR konsult bakom alltsammans). Men oftast är storyn skapad (från en gnutta sanning) av dyra konsulter. Nu är jag ingen expert på storytelling, det jag skriver här är vad jag minns från mina universitetsstudier i ledarskap och organisation.
Hopas jag inte förstört din tillvaro.
Du svamlar mest imo.
Prova googla storytelling brand
t.ex.
https://ebaqdesign.com/blog/brand-storytelling/
https://en.wikipedia.org/wiki/Storytelling#In_marketing
Du skriver en massa utan att för den del säga något.