16,000 mil med Tesla Model 3

M3Metropolis

Arthur Driessen gillar att åka bil. Han tillbringar sina dagar med att åka kors och tvärs runt i USA och berätta om sina upplevelser på sin blogg. Som när han besökte Metropolis, Illinois som naturligtvis ståtar med både stålmannen-staty och museum.

På lite över ett år har han lyckats tillryggalägga över 100,000 amerikanska miles, 16,000 svenska mil med sin Tesla Model 3. Han är nog en av dem som har åkt allra längst med en Model 3.

M3_100000miles

Sajten Electrek intervjuade honom med anledning av händelsen. Hur håller en Tesla Model 3 efter så många mil? Vad har gått sönder, behövts lagas, och så förstås: hur håller batterierna?

De verkstadsbesök Arthur tvingats göra var alla på grund av hur han hade “misshandlat” bilen. “Service och reparationer är det jag gillar bäst med bilen” säger Arthur Driessen, “Skulle jag inte misshandlat bilen skulle jag bara behövt byta däck då och då. En uppsättning däck räcker i 4000 mil.”

Misshandlat? Arthur förklarar: “Jag körde bilen genom en bäck och behövde byta en länkarm efter det. En annan gång var jag i saltöknen i Bonneville där det blåste så extremt mycket att vinden slet dörren ur min hand och när dörren flög upp till maxläget krossade den en bit inuti gångjärnet.”

Det kostade honom mindre än $500 att fixa de skadorna. Annars har bilen bara rullat på, helt utan service eller reparationer. 16,000 mil utan verkstadsbesök – ja alltså annat än för hans misshandel av bilstackaren.

Batterierna då? Hans Tesla Model 3 Long Range hade 310 miles EPA räckvidd när den var ny. Efter 16,000 mil hade räckvidden sjunkit till 302 miles – en försämring på 2.5%.

För att sätta 16,000 mil i sammanhang körs bilar i genomsnitt 20,000 mil innan de skrotas enligt Svensk Trafikanalys. En avgasbil som körts sexton tusen mil skulle ha genomlidit minst ett kamremsbyte, otal oljebyten, kanske även byte av avgassystem, koppling mm. Plus ett stort antal servicebesök “bara för säkerhets skull” och för att få stämpel i serviceboken så man behåller bilens garantier. Tesla har ingen kamrem i sina bilar, eller motorolja, eller avgassystem eller koppling. Man behöver heller inte serva bilen regelbundet för att behålla garantin. Elon Musk har gått ut och sagt att Tesla Model 3 kaross och drivlina är designade för att hålla i 160,000 mil och batterierna mellan 48 och 80 tusen mil. Det är ganska ironiskt att folk oroar sig över elbilars livslängd när det är precis tvärtom.

Arthur är i alla fall helnöjd med sin Tesla Model 3 som han säger har hållit “otroligt bra” under alla dessa mil och säkert kommer hålla i många mil till.

 

I Sverige har vi taxiåkaren Azad Hassan som har kört 54,000 mil taxi med sin Tesla Model S och siktar på att åka 100,000 mil (svenska mil, inte amerikanska miles) innan han tvingas byta bil. Läs vår artikel om hans Tesla.

Läs även vår artikel om Elon Musks tweet där han berättar om att Tesla Model 3 kaross och drivlina är designade för att hålla i 160,000 mil och batteripacket ska hålla för 48,000 till 80,000 mil.

Tagged . Bookmark the permalink.