Nya Supercharger stationer … ?

Tesla har uppdaterat kartan över sina Supercharger snabbladdarstationer på sin hemsida, markerat var de tänker bygga nya stationer. Trots pågående konflikt har företaget lagt till nya orter på kartan där de planerar bygga Supercharger stationer. Men vi var tvungna att sätta ett frågetecken efter dagens rubrik. Det är nämligen högst osäkert när dessa stationer kan byggas och invigas. Fackförbundet Seko-s blockad gör att inga nybyggda Supercharger stationer kan anslutas till elnätet. Stationerna riskerar att bli “spökstationer“.

Förr hade Tesla angett ett datum för varje planerad station då de hoppades stationerna skulle blivit färdiga. Nu står det bara “Under utveckling” på alla.

Dessa orter planerar Tesla bygga nya Supercharger stationer:

Kiruna var planerad sedan tidigare. Då hoppades Tesla kunna inviga den nu under hösten, men på grund av blockaden får Kiruna borna vänta längre på sin laddstation.

Riksgränsen är en station som har tillkommit på kartan. Den skulle underlätta resor till Norge.

Lansjärv och Överkalix ska underlätta resor mellan Gällivare och Kalix.

Tärnaby och Luleå var planerade stationer redan tidigare. Likaså Östersund, Vemdalen, Ytterhögdal och Bollnäs.

Kläppen och Tierp är däremot nya på listan.

Falun, Vansbro och Sunne skulle nog redan varit invigda om det inte skulle varit för blockaden. Nu står de kvar på planeringsstadiet.

Förutom den redan planerade Supercharger stationen i Uppsala har det nu även tillkommit en Uppsala North station i Granby strax norr om staden.

Stationerna i Eskilstuna och Södertälje var redan planerade, men har nu även fått sällskap av Södertälje Moraberg strax öster om staden. Och en länge eftertraktad station i Kungens Kurva.

I Ljungby och Gävlebro södergående står redan färdigbyggda Supercharger stationer – som dock inte kan kopplas in på elnätet och driftsättas på grund av blockaden.

Katrineholm var redan planerad innan men har nu fått sällskap av Nynäshamn, Laxå och Mellerud.

Håby skulle nog redan varit invigt om det inte skulle varit för blockaden. Likaså Stenungsund, Göteborg, Kungsbacka, Alingsås, Borås, Nässjö och Visby.

Tesla planerar att ge den befintliga Supercharger stationen i Kristianstad en ny granne, Kristianstad North – strax öster om staden…

Malmö hade en station planerad sedan tidigare, men nu har det tillkommit även en planerad station i Malmö Toftanäs öster om staden.

Teslas Supercharger stationer utgör en tredjedel av Sveriges alla supersnabbladdare. Alla elbilister oavsett bilmärke är välkomna att ladda på dessa stationer. Men på grund av den pågående konflikten kommer det dröja länge innan de ovan listade 39 orter kan få sina stationer.

Då Tesla alltid brukar ha minst dussinet laddare på varje station riskerar konflikten att beröva Sveriges elbilister hundratals efterlängtade snabbladdare. På strategiska platser längs våra motorvägar – och kanske ännu viktigare: i vita fläckar i norra Sverige där få andra företag satsar på snabbladdare.

Det är oerhört tragiskt att detta händer mitt i elbilsrevolutionen, när tusentals svenskar byter till elbil varje månad, när regeringen vill satsa på Sveriges laddinfrastruktur, när 400 tusen elbilister längtar efter fler laddstationer runt om i hela vårt avlånga land.

Vi är glada att Tesla inte ger upp sin optimism, att de planerar för en framtid efter konflikten och vi hoppas innerligt att den nu i dagarna årslånga konflikten med IF Metall och övriga fackförbund kan så snabbt som möjligt få ett slut. Annars riskerar vi att Sverige halkar efter i övergången till fossilfria transporter.

Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • Comments are closed.