Tesla har gjort om designsidorna för sina Model S och X bilar på sin amerikanska sajt till att likna den för Model 3. Samtidigt ändrar de bilarnas modellbeteckningar till att vara enbart “Model S” resp “Model X” utan siffror som beskriver batteripackets storlek.
Billigaste Tesla Model S kostar nu från 85,000 dollar. (Siffrorna i ovan bild är “inklusive potentiella subventioner och besparingnar”, Teslas något suspekta sätt att illustrera elbilarna är billigare än bensinbilar pga lägre driftkostnader.) Den har då 92 kWh batteripack – tror vi. För vi vet faktiskt inte längre, Tesla skriver inte ut denna för många så viktiga information. De vill komma bort från kWh-tänket och istället koncentrera på bilarnas räckvidd. De vill undvika elbilar hamnar i samma meningslösa megapixel-jakt digitalkamerorna en gång i tiden hade. Då stirrade alla blint på hur många megapixlar kameror hade och större och större kamerasensorer producerades. Nuförtiden är det knappt någon som vet hur många megapixlar deras mobiltelefons kamera har. Bara den tar fina bilder.
Tesla Model S räckvidd anges nu till 50 mil enligt amerikanska (ganska rättvisa) EPA körcykeln. För 8,000 dollar extra kan man öka räckvidden med 8% till 54 mil. Det sägs att den optionen endast tar bort en mjukvaruspärr, att alla Teslor levereras med samma gamla 100 kWh batteripack men där basmodellen inte får använda de översta 8% av batterikapaciteten.
Performancemodellen kostar från 112,000 dollar och kommer 51 mil enligt EPA körcykeln. Dess batteri är upplåst från början, istället kan man köpa till snabbare acceleration för $20,000. Standardmodellens 0-100 km/h acceleration på 4.1 sekunder minskas till 3.0 sekunder i performance-modellen – och till kanonkulesnabba 2.4 sekunder om man köper till ludicrous-accelerationen.
Precis som i Model 3 designstudio kan man sedan välja färg på lacken, fälgar, interiörfärg och om man vill ha autopilot eller inte. Det finns inga fler tillval. Alla bilar är utrustade med premium interiörpaketet med bla Bioweapon Defence Mode och premium ljudanläggning. En skillnad mot trean är att förutom svart eller vit inredning kan man även välja krämfärgat. Alla Model S och X Tesla nu säljer är fyrhjulsdrivna och har gasfjädring.
På Model X kan man välja om man vill ha fem, sex eller sju säten. Dragkrok ingår alltid till alla Model X.
De svenska sidorna är inte ändrade än, Tesla måste väl bygga om dem för att passa de nordiska länderna med val av vinterdäck. När de amerikanska sidorna byttes passade Tesla även på att justera priserna något, grundmodellen av Model S blev $8000 billigare.
Idag är sista dagen för Teslas referral-program, i morgon går den i graven. Vill du beställa en Tesla med 6 månaders gratis Supercharging är det sista dagen idag – passa på att göra det via denna länk.
(En intressant information jag fått höra från en väl insatt källa är att ingen i teamet som jobbade med referral-programmet visste om att det skulle läggas ner förrän de läste Elon Musks tweet om det…)