Polestar 2 provkörd

Polestar_Sthlm

Nya elbilsmärket Polestar har öppnat utställningslokal i Stockholm där de även erbjuder provkörning av sin elbil Polestar 2. Vi begav oss dit för en provkörning.

Utställningslokalen påminner mycket om Teslas lokaler, det syns tydligt var Polestar har hämtat inspiration från – men de har putsat lite på detaljerna. Som läckra väggen med luckor som öppnar sig och visar bilens detaljer.

Samma idé som Tesla även med hur man beställer bilen över nätet. Men även här aningens bättre detaljkänsla. Som mejlet man får när man bokat provkörning med videogenomgång av bilen och info om elbilars fördelar och vilka grejer man ska lägga märke till under provkörningen. Små detaljer som gör kundupplevelsen bättre. På plats fick man dock bara nycklarna till bilen, ingen personal som följde med och kunde svara på frågor.

Polestar_int

Med nycklarna i handen satte jag mig i Polestar 2 och bekantade mig med instrumentpanelen och inställningarna. Framstolarna var sköna och bekväma men mittkonsolen emellan dom groteskt stor. Jag förstår att den är där för Polestar hade stuvat batterier under den – men även då kunde de haft mindre tjocka plastram runt den och klämt in fler förvaringsfack istället. Nu får man slåss om en mugghållare till exempel. Trots stora tryckskärmen i mitten kände sig Polestar ändå sig tvungna att sprida ut lite knappar på mittkonsolen, ratten och nere vid knäna. Och trots alla dessa knappar vad det svårt att till exempel hitta var man kan sänka basen som skruvades upp till löjliga nivåer av hen som körde bilen innan mig?

Polestar_instr

Själva instrumentpanelen kan visa lite olika information, jag valde att få upp navigeringen dit. Det fanns en knapp på ratten för röstigenkänning men ganska snabbt insåg jag att man behöver inte ens använda den bara säga “Hej Google, navigera till Bergianska Trädgården” så uppfattade den kommandot och navigerade dit. Den uppfattade mitt sluddrande tal med talfel utan minsta problem, minst lika bra som Teslas underbara röststyrning. Om bara Elon kunde fixa så man kan säga “Hej Tesla” till bilen 🙂 (Och förresten, varför “Hej Google” inte “Hej Polestar”?) Navigatorn visade dessutom beräknad kvarvarande batterikapacitet vid målet. Bra.

Med ett lätt tryck på gaspedalen rullade vi iväg. Bilen pinnade på bra vid gaspådrag, som vi Teslaförare är vana vid. Regenerativa bromsningen och one-pedal-driving fungerade också underbart. Polestar 2 är mycket tystare än Tesla Model 3 när den åker, vind- och asfaltljud fortplantar sig inte lika mycket in i kupén. Jag kan gnälla hur mycket som helst om små detaljer i bilen men kan inte komma ifrån hur mycket behagligare och tystare åkturen var i Polestar 2 om jag jämför mot min Tesla Model 3. Fjädringen var också bra – även om just det exemplaret jag körde hade ett gnisslande ljud när man körde över vägbulor som skulle ha drivit mig som ägare galen.

Men så var det blinkersljudet. Först trodde jag det var något fel på högtalaren. Ljudet påminner om skrapet som uppstår i förstärkaren när man sticker in elgitarr sladden. Istället för olika bilars mer eller mindre sofistikerade “tik-tok” ljud har Polestar något slags “tschk-tk” ljud som… tog ett tag att vänja sig vid.

Polestar_utsikt

Redan efter några meter i Stockholmstrafiken insåg jag att Polestar 2 har sämre runtomsikt än Tesla Model 3. Framåt är nedre kanten av vindrutan högre upp, så man inte ser bilens “motorhuv” utan får gissa sig till var kanterna är. Kameramodulen bakom backspegeln är mycket större så den klipper effektivt bort mycket av utsikten mot höger. Och bakrutan är pytteliten så bakåtsikten är ännu värre än i Model 3 (som redan har ganska begränsad bakåtsikt).

Polestar_360Men så la jag i backen en gång och alla mina farhågor om utsikt och kanter försvann. Polestar 2 har en otroligt bra 360-vy som visar bilens omgivningar! Högupplöst, med stor detaljrikedom. Man kan dessutom klicka på bilens nos, sidor och bak och få upp respektive kameras bild. Det blev löjligt lätt att till exempel parkera exakt i mitten av parkeringsrutan utan att skrapa i lampposten bredvid. Eller ställa sig riktigt nära trottoarkanten utan att skrapa i fälgarna. Inte nog med att Tesla saknar 360 vy – Polestars var den bästa jag över huvud taget har sett på bilar med 360-finessen. Starkt habegär!

Tesla kan inte efterlikna den funktionen ens om de ville med dagens placering av deras kameror. Det syntes tydligt att Tesla hade placerat kamerorna där de gör mest nytta för autopiloten – medan Polestar placerade dem där det gör mest nytta för 360-vyn. Man kunde när som helst få upp 360-vyn med hjälp av kameraikonen uppe till vänster på huvudskärmen, och när en cyklist kom alldeles för nära bilen kom vyn upp automatiskt i samband med varningssignalen.

När jag skulle parkera kunde jag inte hitta automatiska parkeringsassistenten. Först trodde jag jag måste läsa på mer i manualen men till slut insåg jag att det helt enkelt saknas i Polestar 2! Visst, har man så bra 360-vy behövs ingen automatik menar nog vissa – men jag kunde inte komma ifrån att Polestar 2 var ganska klen på assistans-sidan, inte enbart jämfört mot Tesla utan de flesta av dagens bilar. Jag erkänner dock villigt att jag själv också hellre väljer underbara 360-vyn än automatisk parkering.

Polestar_provk1

Baksätet är aningens mer trångt än i Tesla Model 3, med aningen smalare insteg också. Väl på plats sitter man dock hyfsat bra. Bredvid två USB C uttag (dolda under ett lock som barn och tonåringar kommer bryta av inom fem minuter) finns knappar för sätesvärme – mycket bättre att passagerarna själva kan reglera det där än att som i Tesla Model 3 ständigt behöva be föraren slå på och av. “Kardantunneln” (som inte döljer en kardanaxel utan batterier) är dock väldigt hög i mitten och gör mittplatsen obekväm för alla utrustade med fötter. Över lag är passagerarutrymmet trängre i Polestar 2 än Tesla Model 3.

Sammanfattat då? Ska jag sälja min Tesla Model 3, lägga ner Tesla Club Sweden och byta till Polestar?

Njae. Polestar 2 kommer väldigt nära Tesla Model 3. I mitt tycke allra närmast av alla de andra biltillverkarna. Polestars debut-elbil är otroligt väl lyckad och är en riktigt-riktigt bra elbil. Elon Musk behöver nog inte ligga sömnlös över Polestar 2 – men jag tycker alla andra bilbolags direktörer borde det.

Ska vi jämföra Polestar 2 med Tesla Model 3 kan vi sammanfatta det som:

[cryout-multi][cryout-column width=”1/2″]

+ Tystare, mjukare, mer sofistikerad åkkomfort

+ Ännu bättre röstkontroll (än Model 3 underbara)

+ Otroligt fin 360-vy

+ Android Automotive i mittskärmen bådar för många bra appar i framtiden

[/cryout-column] [cryout-column width=”1/2″]

– Något trängre passagerarutrymme

– Dåliga autonomifunktioner

– Sämre runtomsikt

– “Kardantunneln” som stjäl plats både fram och bak

[/cryout-column] [/cryout-multi]

 

I mitt tycke är Polestar 2 det närmsta Tesla någon annan biltillverkare har lyckats komma. Jag sticker inte under stol med att de till och med lyckats bättre än Tesla på vissa punkter i bilen. Flera detaljer som väcker habegär. Ändå kommer jag behålla min Tesla Model 3. Och anledningen till det hittar du inte bland minuspunkterna i listan ovan – utan på laddkartan.

Nej tyvärr Polestar, en Plugsurfing bricka i handen och en klapp på axeln duger inte. Inte när Tesla har sitt världsomspännande Supercharger nätverk med snabba billiga laddstationer. När många andra biltillverkare lockar med åtminstone ett års rabatt på Ionitys laddstationer. Otroligt synd att Polestar inte ansträngde sig mer och försökt få till något vettigt där.

Polestar 2 är en riktigt riktigt bra elbil som kommer passa många. Den är överlägsen många andra tillverkares elbilar. Men jag behåller min Tesla Model 3.

Tagged , , . Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 33 Responses to Polestar 2 provkörd

    1. Mockasin says:

      Tjusig bil… men det här med kinesisk ägare börjar bli en allt större belastning för Volvo. Omskolningsläger som börjar likna koncentrationsläger, människor som försvinner, ingen rättsstat, organstöld, massövervakning, aggressivt utökande av territorialgränser i sydkinesiska sjön och gränsen mot Indien, hong kong, taiwan osv. Listan kan göras väldigt mycket längre.

      • Axel Holm says:

        Jo visst är det beklämmande, men inget av detta är nytt, bara att det uppmärksammas mer. Dock så behöver det inte vara likhetstecken mellan geely och kinesiska staten, även om den kinesiska staten har sin fingrar långt ned i de syltburkar de kommer åt)

      • Erik says:

        Skrev du det där på en mobil tillverkad i Kina?

        • Mockasin says:

          Självklart inte – kör just nu Sony. Ihopsatt i Thailand. Qualcomm-processor tillverkad av TSMC, troligtvis i Taiwan. Huvudkamerorna och oled-skärmen är Sonys egna, men den framåtvända kan ha varit från Samsung. Batteriet har jag ingen info om.
          Den är nog så kinafri som en telefon kan bli.

          Å andra sidan – en typisk Huawei är mest ihopskruvad i Kina, det mesta som sitter i den, som processorer, skärmar och kameror är teknik från USA, Sydkorea, Japan och Taiwan.

          • Erik says:

            Okej trots att du inte köpt en Huawei från Kina är Huawei ändå världen största mobiltelefontillverkare, vilken plats kommer Sony på, 20:e eller?

            Verkar inte gå så bra med din bojkott.

            Polestar har elmotorer från tyska Siemens, batterier från Sydkoreanska LG, biloperativ från amerikanska Google. Performanceversionen som provkördes i artikeln har stötdämpare från svenska Öhlins samt bromsar från italienska Brembo. Polestar är framtagen av ingenjörer i Sverige där även huvudkontor ligger.

            • Mockasin says:

              Nu sjunker förvisso Huaweis marknadsandel i väst, och andra delar av världen, som en sten, men vägs upp av att de blivit större på hemmamarknaden. Svårt för oss i Sverige att göra något åt det.

              Kortsiktigt har Geely varit bra för Göteborg och Volvo – det har skapats massor av arbetstillfällen här. Men det har också gett Kina mer makt över Sverige – en makt som de gång efter gång har visat sig väldigt villig att använda.

            • Sirrandomfella666 says:

              Huawei är inte aktuellt längre. Kineserna tog mitt råd och fokuserar på Xiaomi nu istället.

              Polestar är också kinesiskt, även om företaget har svensk arbetskraft.

      • Erik Åslund says:

        Rätt mycket som USA, till viss del och Storbritannien, och några andra länder häromkring alltså, när de hade råd. Förutom att Kina inte har val, och inte skickar stora militärstyrkor över hela världen när något inte passar dem, utan håller sig mest till närområdet med våldsinsatserna. Vad som skiljer mest är synvinkeln, vilken “sida” man får sin information från.

        Kina håller på att göra “klassresan” vi redan har gjort, de håller på att lyfta sitt folk ur fattigdom. Jag försvarar inte alla metoder, eller allt som sker i Kina, men drivkraften är inte ondska.

        Som regel har de ett rättssystem som påminner om vårat, även om de har strängare straff. Det är dock olagligt att motarbeta samhället där, vilket jag kan uppleva att det finns viss logik i. Här är missnöje ofta en förmildrande omständighet, trots att vi har åsikts- och yttrandefrihet samt demokrati så uppfattas kriminella handlingar i många fall mycket lindrigare om de är ideologiskt motiverade. Ännu mer lustigt är att vissa motiv gör att handlingarna uppfattas värre.

        Dessutom, inte bara att Volvo/Polestar är “Kina-ägt” Polestar 2 och XC40 produceras i Kina.

        • Mockasin says:

          Du har fullständigt fel, Kina liknar inte på något sätt USA eller Storbritanien. De har i princip inget av den bakgrunden som gör väst bra. Ingen upplysning, ingen humanism, ingen liberalism, ingen demokrati, ingen uppdelning av regeringsmakt, ingen fri press. Bara som några få exempel.
          Det är en totalitär, brutal och makthungrig regim som delar väldigt få av västs med omhuldad värderingar.

          Deras rättsystem fällde 2014 99.9% av alla åtalade. Mao, det är ett skämt.

          Det borde vara klart för alla vid det här laget att Kina är vår tids nazi-tyskland eller stalinistiska sovjetunion.

    2. Martin T says:

      “Bilen jag testkörde var Prestandamodellen så den pinnade på bra vid gaspådrag” prestandamodellen har bara andra dämpare och bromsar, samma effekt som i normalmodellen.

    3. Daniel says:

      Hur fungerar navigering mellan publika snabbladdstationer för långresor och hur visualiseras det (stöds tex laddplats ledig/upptagen)? Är det integrerat i navigatorn eller krävs fortfarande 20 talet appar och rfid-kort (som alla Icke-Tesla)? Har Polestar något snabbladdnings-erbjudande i samband med köp (får man gratis laddning hos plugsurfing)?
      Många frågor där, men ingen har kunnat svara tidigare…

      • Ej testat själv men av vad jag har hört visas samma info som typ Google har dvs publika snabbladdare visas och det sägs det visas även ifall de är upptagna. Polestar vill förbättra funktionen i framtiden. Man får med en Plugsurfing RFID kort men inga särskilda rabatter eller så. Samma kort du själv kan skaffa för hundra spänn.

    4. Tanaxia says:

      Var nog ungefär som jag misstänkte att den skulle vara. Svårt att slå Tesla på den tekniska biten än så länge, dom är ju ett teknik och batteriföretag i första hand trots allt! Men att kupé- och byggkvalitén samt komfort skulle vara bättre var också väntat. Jag hoppas att Tesla i och med den tyska fabriken satsar på bättre byggkvalitét (och då menar jag inte saker som panelgap och dylikt utan t.ex. tystare i kupén och saker som sådant).

      Spännande dock att det börjar komma alternativ! Det var ju Elon’s mission från första början 🙂

    5. Alexander Diez Gonzalez says:

      “Hej Google” eftersom du talar med Google Assistant, kort och gott.

    6. Tomas Smedberg says:

      “när jag testade åkte bilen ping-pong mellan sidlinjerna några gånger” Så blev det för mig också. Sen såg jag Bilar med sladds intervju med polstar som också hade samma problem. Man måste aktivera pilot assist med pilknappen 🙂

    7. Andy says:

      Verkligen fin bil! Hur många kan de producera per år? Volvochefen var ute för ett tag sedan och sa att de kommer ligga långt efter Tesla men vad innebär det? 20t per år? 50t?

    8. Erik says:

      Tämligen positiv recension för att vara på en framsida hos en märkessida till ett konkurrerande märke.

      Trevligt ändå att ta del av olika recensioner. Visst många påpeka ofta liknande saker men många gånger brukar några unika inputs komma som man inte tänkt på, här var det framför allt 360 graders kameran.

      Kameran som fick plus är hårdvara som inte kan komma OTA, Autonomifunktioner som fick ett minus är mjukvara som kan komma OTA. Den som lever får se!

    9. Per says:

      Fortfarande vill man låtsas vara coola som Tesla. Men när det kommer till leverans skall man ändå hämta bilen hos en trött Volvo handlare. Tesla äger allt själv ger inga pengar till några helt fristående dealers. Skulle vara kul få lite siffror på antal tecknade orders för Polestar. För mig är Volvos och Geeleys strategi helt oföbegriplig. Jämför med Mercedes EV “what do you mean it is a Mercedes”. Byta namn på en Volvo till Polestar ett namn som närmast för tankarna till trimmade bilar på 90 talet kommer tyvärr inte fungera. Sorry to say men kopiera Tesla funkar inte för en konservativ biltillverkare. I Sverige dessutom företrädda av Volvo handlare vid leveranser och service.

      • Stefan says:

        Nu vet jag inte vilken Volvohandlare du har varit hos och när men jag har en ganska positiv upplevelse av min. Nya fräscha lokaler som är snyggt och modernt inredda. I kundloungen gräddar de färska bullar och bjuder på “riktigt” kaffe. Vissa kunder väljer att sitta kvar där och jobba medans de servar sin bil och personalen kommer då och erbjuder tilltugg. Betydlig högre trivselfaktor än det Tesla servicecenter jag har besökt. All kommunikation kring en service sker även med den tekniker (personlig servicetekniker) som faktiskt utför servicen på bilen. Jag skulle inte se det som något negativt ätt hämta ut eller serva en Polestar där. Det kan säkerligen skilja sig åt runt om i landet, men det är min upplevelse.

        • Per says:

          Jamen du har såklart rätt i mycket. Min poäng är att ge sken av att vara “digitala” och sälja online faller platt när man sedan skall in till det gamla. Dvs hämta bilen hos en Volvo återförsäljare, ofta fristående och privatägda. Som såklart inte gör detta gratis. Tesla äger så att säga hela kedjan.

          • Marcus says:

            Teslas metod med online-försäljning utan åf-nätverk och utan serviceverkstäder runtom i landet är i mina ögon absolut ingenting andra biltillverkare ska försöka efterlikna. Tvärtom. Jag valde bort Tesla just på grund av detta. Jag har ingenting emot att behöva gå till en “gammal” volvohandlare som finns i varje ort i Sverige och som dessutom troligen svarar i telefon när man ringer. Gammalt är inte alltid sämst.

      • Vad jag förstått hämtar du inte Polestar hos en Volvohandlare utan Polestar har fem egna leveransställen runt om i Sverige, med leveransspecialister á lá Tesla. Däremot samarbetar de med Volvo om service och verkstad, drygt hundra Volvoverkstäder har fått utbildning på Polestar också.

    10. Mike says:

      Att åka ping pong mellan sidlinjerna är bara okunskap, man behöver aktivera pilot assist. En två år gammal Volvo V60 går klippstadigt mellan linjerna på både motorväg och landsväg och har förra generation assistans.

    11. Jan-Erik Sebestyen says:

      Den här bilen kan vara en Volvo dödare.

    12. Crion says:

      Oj, det var enormt tydligt med avsaknad av kompetent AI autonom-team på Volvo/Polestar. De ligger med andra ord mer än 5 år efter Tesla, kanske ännu längre eftersom de inte kommer upp i Nissans filhållning.

    Lämna ett svar