Polestar 2 provkörd

Polestar_Sthlm

Nya elbilsmärket Polestar har öppnat utställningslokal i Stockholm där de även erbjuder provkörning av sin elbil Polestar 2. Vi begav oss dit för en provkörning.

Utställningslokalen påminner mycket om Teslas lokaler, det syns tydligt var Polestar har hämtat inspiration från – men de har putsat lite på detaljerna. Som läckra väggen med luckor som öppnar sig och visar bilens detaljer.

Samma idé som Tesla även med hur man beställer bilen över nätet. Men även här aningens bättre detaljkänsla. Som mejlet man får när man bokat provkörning med videogenomgång av bilen och info om elbilars fördelar och vilka grejer man ska lägga märke till under provkörningen. Små detaljer som gör kundupplevelsen bättre. På plats fick man dock bara nycklarna till bilen, ingen personal som följde med och kunde svara på frågor.

Polestar_int

Med nycklarna i handen satte jag mig i Polestar 2 och bekantade mig med instrumentpanelen och inställningarna. Framstolarna var sköna och bekväma men mittkonsolen emellan dom groteskt stor. Jag förstår att den är där för Polestar hade stuvat batterier under den – men även då kunde de haft mindre tjocka plastram runt den och klämt in fler förvaringsfack istället. Nu får man slåss om en mugghållare till exempel. Trots stora tryckskärmen i mitten kände sig Polestar ändå sig tvungna att sprida ut lite knappar på mittkonsolen, ratten och nere vid knäna. Och trots alla dessa knappar vad det svårt att till exempel hitta var man kan sänka basen som skruvades upp till löjliga nivåer av hen som körde bilen innan mig?

Polestar_instr

Själva instrumentpanelen kan visa lite olika information, jag valde att få upp navigeringen dit. Det fanns en knapp på ratten för röstigenkänning men ganska snabbt insåg jag att man behöver inte ens använda den bara säga “Hej Google, navigera till Bergianska Trädgården” så uppfattade den kommandot och navigerade dit. Den uppfattade mitt sluddrande tal med talfel utan minsta problem, minst lika bra som Teslas underbara röststyrning. Om bara Elon kunde fixa så man kan säga “Hej Tesla” till bilen 🙂 (Och förresten, varför “Hej Google” inte “Hej Polestar”?) Navigatorn visade dessutom beräknad kvarvarande batterikapacitet vid målet. Bra.

Med ett lätt tryck på gaspedalen rullade vi iväg. Bilen pinnade på bra vid gaspådrag, som vi Teslaförare är vana vid. Regenerativa bromsningen och one-pedal-driving fungerade också underbart. Polestar 2 är mycket tystare än Tesla Model 3 när den åker, vind- och asfaltljud fortplantar sig inte lika mycket in i kupén. Jag kan gnälla hur mycket som helst om små detaljer i bilen men kan inte komma ifrån hur mycket behagligare och tystare åkturen var i Polestar 2 om jag jämför mot min Tesla Model 3. Fjädringen var också bra – även om just det exemplaret jag körde hade ett gnisslande ljud när man körde över vägbulor som skulle ha drivit mig som ägare galen.

Men så var det blinkersljudet. Först trodde jag det var något fel på högtalaren. Ljudet påminner om skrapet som uppstår i förstärkaren när man sticker in elgitarr sladden. Istället för olika bilars mer eller mindre sofistikerade “tik-tok” ljud har Polestar något slags “tschk-tk” ljud som… tog ett tag att vänja sig vid.

Polestar_utsikt

Redan efter några meter i Stockholmstrafiken insåg jag att Polestar 2 har sämre runtomsikt än Tesla Model 3. Framåt är nedre kanten av vindrutan högre upp, så man inte ser bilens “motorhuv” utan får gissa sig till var kanterna är. Kameramodulen bakom backspegeln är mycket större så den klipper effektivt bort mycket av utsikten mot höger. Och bakrutan är pytteliten så bakåtsikten är ännu värre än i Model 3 (som redan har ganska begränsad bakåtsikt).

Polestar_360Men så la jag i backen en gång och alla mina farhågor om utsikt och kanter försvann. Polestar 2 har en otroligt bra 360-vy som visar bilens omgivningar! Högupplöst, med stor detaljrikedom. Man kan dessutom klicka på bilens nos, sidor och bak och få upp respektive kameras bild. Det blev löjligt lätt att till exempel parkera exakt i mitten av parkeringsrutan utan att skrapa i lampposten bredvid. Eller ställa sig riktigt nära trottoarkanten utan att skrapa i fälgarna. Inte nog med att Tesla saknar 360 vy – Polestars var den bästa jag över huvud taget har sett på bilar med 360-finessen. Starkt habegär!

Tesla kan inte efterlikna den funktionen ens om de ville med dagens placering av deras kameror. Det syntes tydligt att Tesla hade placerat kamerorna där de gör mest nytta för autopiloten – medan Polestar placerade dem där det gör mest nytta för 360-vyn. Man kunde när som helst få upp 360-vyn med hjälp av kameraikonen uppe till vänster på huvudskärmen, och när en cyklist kom alldeles för nära bilen kom vyn upp automatiskt i samband med varningssignalen.

När jag skulle parkera kunde jag inte hitta automatiska parkeringsassistenten. Först trodde jag jag måste läsa på mer i manualen men till slut insåg jag att det helt enkelt saknas i Polestar 2! Visst, har man så bra 360-vy behövs ingen automatik menar nog vissa – men jag kunde inte komma ifrån att Polestar 2 var ganska klen på assistans-sidan, inte enbart jämfört mot Tesla utan de flesta av dagens bilar. Jag erkänner dock villigt att jag själv också hellre väljer underbara 360-vyn än automatisk parkering.

Polestar_provk1

Baksätet är aningens mer trångt än i Tesla Model 3, med aningen smalare insteg också. Väl på plats sitter man dock hyfsat bra. Bredvid två USB C uttag (dolda under ett lock som barn och tonåringar kommer bryta av inom fem minuter) finns knappar för sätesvärme – mycket bättre att passagerarna själva kan reglera det där än att som i Tesla Model 3 ständigt behöva be föraren slå på och av. “Kardantunneln” (som inte döljer en kardanaxel utan batterier) är dock väldigt hög i mitten och gör mittplatsen obekväm för alla utrustade med fötter. Över lag är passagerarutrymmet trängre i Polestar 2 än Tesla Model 3.

Sammanfattat då? Ska jag sälja min Tesla Model 3, lägga ner Tesla Club Sweden och byta till Polestar?

Njae. Polestar 2 kommer väldigt nära Tesla Model 3. I mitt tycke allra närmast av alla de andra biltillverkarna. Polestars debut-elbil är otroligt väl lyckad och är en riktigt-riktigt bra elbil. Elon Musk behöver nog inte ligga sömnlös över Polestar 2 – men jag tycker alla andra bilbolags direktörer borde det.

Ska vi jämföra Polestar 2 med Tesla Model 3 kan vi sammanfatta det som:

[cryout-multi][cryout-column width=”1/2″]

+ Tystare, mjukare, mer sofistikerad åkkomfort

+ Ännu bättre röstkontroll (än Model 3 underbara)

+ Otroligt fin 360-vy

+ Android Automotive i mittskärmen bådar för många bra appar i framtiden

[/cryout-column] [cryout-column width=”1/2″]

– Något trängre passagerarutrymme

– Dåliga autonomifunktioner

– Sämre runtomsikt

– “Kardantunneln” som stjäl plats både fram och bak

[/cryout-column] [/cryout-multi]

 

I mitt tycke är Polestar 2 det närmsta Tesla någon annan biltillverkare har lyckats komma. Jag sticker inte under stol med att de till och med lyckats bättre än Tesla på vissa punkter i bilen. Flera detaljer som väcker habegär. Ändå kommer jag behålla min Tesla Model 3. Och anledningen till det hittar du inte bland minuspunkterna i listan ovan – utan på laddkartan.

Nej tyvärr Polestar, en Plugsurfing bricka i handen och en klapp på axeln duger inte. Inte när Tesla har sitt världsomspännande Supercharger nätverk med snabba billiga laddstationer. När många andra biltillverkare lockar med åtminstone ett års rabatt på Ionitys laddstationer. Otroligt synd att Polestar inte ansträngde sig mer och försökt få till något vettigt där.

Polestar 2 är en riktigt riktigt bra elbil som kommer passa många. Den är överlägsen många andra tillverkares elbilar. Men jag behåller min Tesla Model 3.

Tagged , , . Bookmark the permalink.