Taxi Stockholm har lagt till 30 Renault Zoe elbilar till sin flotta. Med deras 41 kWh batterier och 30 mils räckvidd är de väl förberedda Stockholmstrafiken. Bilarna ska komplettera de Tesla Model S som redan åker runt på stans gator som eltaxibilar.
Renault Zoe har dock ett stort (eller snarare litet) problem som gör den mindre lämpad som taxibil. Baksätet är inte särskilt rymligt. “Det är ett sätt för oss att utmana våra kunders och vår egen uppfattning om vad en taxibil är när det gäller storlek och kapacitet”, säger Johan Lagerhäll, vd för Taxi Stockholm i företagets pressrelease om bilarna.
Baksätet är onekligen trångt på Renault Zoe, inte bara för att det är en småbil utan även för att golvet därbak är ovanligt högt i Zoe på grund av batteriernas placering. Bagageutrymmet är inte heller mycket att hurra över, hoppas de inte får många kunder som ska till Arlanda med mycket bagage.
För kunderna är det ofta första gången de någonsin sitter i en elbil när de åker med en elbilstaxi. Är det verkligen att det är trångt i baksätet och minimalt med bagage som vi vill att de ska tycka om elbilar? Ville Taxi Stockholm ha en billigare elbil än Tesla kunde de ha valt Nissan Leaf, Kia Soul EV, VW e-Golf eller Hyundai Ioniq som alla erbjuder skönare baksäten och större bagageutrymme.
Zoe saknar dessutom möjlighet till snabbladdning. Med 22 kWh AC laddning tar det två-tre timmar att ladda batterierna. Taxiförarna ser fram emot mycket längre fikaraster än de hittills haft vid Superchargern på Infra City.
Vi välkomnar att det finns fler och fler eldrivna tysta miljövänliga taxibilar på Stockholms gator – dock skulle det varit trevligare med en som har bekväma baksäten.
Taxi står alltid parkerade i väntan på en körning. Nu gäller det att det finns en stolpe där även en kvart eller halvtimmas laddning varje gång betyder mycket under en dag.
De kunde ju försökt tvinga till sig q-versionen av Zoen med 43 kW-laddning. Men den säljs j inte i Sverige.
Tanken är att dessa bilar i första hand ska köra skolskjuts på morgonen och efter det köra Nollzons-körningar. Dessa bilar kommer användas i de fall där man har en passagerare utan bagage så just därför lämpar sig små bilar väldigt bra. Varför köra en stor kombi med plats för 5 personer och 4 stora väskor när du behöver köra en 9-åring till skolan?
Finns det någon statistik på hur stor del av körningarna som är en person respektive flera?
Vore intressant att veta tycker jag.
Den absoluta majoriteten bör väl vara just en person, och då kan man ju som du säger sitta i framsätet. Det brukar jag göra, det är ju bekvämast och säkrast(airbag).
Det är väl egentligen samma bekymmer som många andra har också, att hitta en rymlig elbil. Vi har provat det mesta, och så som familjen ser ut idag är det bara Tesla Model S/X som uppfyller våra behov. Två barn med dubbelbarnvagn med några väskor är ett krav, och möjlighet att snabbladda är ett annat (som kommer från frugan).
Som andrabil är t.ex. en Zoe helt perfekt, har kört runt med en sån i jobbet en del. Men att ersätta familjebilen, nej det går inte. Om jag minns rätt var inte ens baksätet delbart så man kunde få in frun, två barn (väldigt trångt dock)och en massa bagage.
Jag tänker att man oftast är en gäst i en taxi. Anger man inte det i appen när man bokar? och vart man ska. då kan de väl skicka ZOE på dess körningar och fossilt/Tesla på andra?
Det känns som om fördelarna med trefasladdning gått dig fullständigt förbi. Med en Zoe och 22 kW trefasladdning laddar du tre mil på en kvart och trefasladdning finns det massor av. De alternativa elbilar du listar skulle istället behöva lägga tid på att köra iväg och eventuellt köa vid en av de relativt få snabbladdare dom finns i nuläget. Zoe har dessutom mycket bättre räckvidd, och bagageutrymmet rymmer mer än vad du kan ta med dig på ett flyg även om du betalar för extrabagage. Trist att se dig såga en elbil som du uppenbarligen har noll koll, och dessutom tror dig veta bättre än taxi Stockholm vilka behov de har.