Tesla har i åratal försökt få tillstånd att släppa sin självkörande mjukvara FSD i Europa. Den har funnits i bilarna i USA sedan 2023, och släpptes nyligen i Kina. Teslas bilar klarar att köra runt på egen hand där – fast det måste fortfarande sitta en mänsklig förare bakom ratten, beredd att ta över körningen vid behov.
I Europa har det dock länge varit tvärstopp för sådana avancerade funktioner. Våra regelverk begränsar vad både bilarnas autopilot som FSD mjukvara tillåts göra. Vi har i flera artiklar bevakat hur långsamt det går att försöka förnya UNECE DCAS förordningen så den ska tillåta bilar med autonomifunktioner (som dock fortfarande ska övervakas av en förare, inga “äkta” självkörande bilar).
Nederländska programledaren för podcast-kanalen Tesla to Mars, Kees Roelandschap har dock presenterat en genväg: EU-förordningen 2018/858. Artikel 39 i den förordningen ger biltillverkare en möjlighet att söka undantag för ny teknik från befintliga bestämmelser. Förordningen ger ett verktyg för leverantörer att kunna introducera innovativa teknologier.
Med hjälp av artikel 39 skulle Tesla kunna släppa FSD i Europa innan UNECE blir färdiga med sitt snigel-långsamma process med att färdigställa DCAS förordningen. Men för att få göra det måste först ett medlemslands transportstyrelse godkänna undantaget, och sedan måste EU-komissionen bevilja det att gälla för hela EU.
Om Tesla ansöker om ett artikel 39 undantag hos Nederländska transportstyrelsen RDW skulle EU-kommisionen kunna ratificera det för hela EU redan i höst.
Artikel 40 av samma förordning stipulerar dessutom att kommissionen då omedelbart ska vidta nödvändiga åtgärder för att anpassa de berörda regleringsakterna till den senaste tekniska utvecklingen. De ska även föreslå nödvändiga ändringar av UNECE föreskrifterna.
Läs hela detaljerade beskrivningen av processen i Kees Roelandschaps inlägg på X.
Pingback: Tesla testar FSD i Nederländerna – Tesla Club Sweden