Dan Priestley, chefen för Teslas eldrivna långtradare Tesla Semi hade en mycket intressant presentation på IAA Transportation mässan i Hannover.
Han berättade att Tesla har använt lastbilarna internt till att frakta tunga batteripack och elmotorer mellan deras Gigafabrik i Nevada till bilfabriken i Kalifornien. De har ersatt alla transporter mellan fabrikerna, hela lastbilsflottan med Tesla Semi långtradare.
Man bör känna till att rutten Teslas lastbilar dagligen kör är extremt krävande för lastbilar. Sträckan på 415 km passerar den 2 203 meter höga Donner-passet, ett bergspass högre än de flesta vi har i Europa. Brenner-passet i Alperna är till exempel på endast 1 370 meter.
Tesla tillverkar idag endast Long Range versionen av Tesla Semi, med 80 mils räckvidd. Enligt Dan Priestley kommer de snart även börja producera en Standard Range version med 50 mils räckvidd.
I samband med presentationen avslöjades det även det många har undrat över, hur mycket lastbilarna väger. Dagens Long Range version med stora batteriet väger strax under 10 500 kg, medan kommande Standard Range versionen kommer väga under 9 000 kg. Som jämförelse har diesellastbilen Volvo FH 7 825 kg i tjänstevikt. På pappret väger alltså Tesla Semi 1 100 – 2 600 kg mer än motsvarande dieseldriven långtradardragare.
Fast monterar man de extra bränsletankarna på 1 000 liter som många diesel långtradare är utrustade med blir de ett ton tyngre än angiven tjänstevikt i datablad när de är fulltankade. Då blir vikten för diesellastbilen faktiskt i paritet med Tesla Semi Standard Range.
Enligt Dan Priestley uppfyller Tesla Semi de europeiska kraven för långtradare och skulle kunna typgodkännas redan idag. Tesla har dock inte ansökt om tillstånden än, de vill komma igång med den uppdaterade masstillverkade versionen av Tesla Semi innan det.
De Megachargers de installerat bland annat hos deras första externa kund PepsiCo kan ladda långtradarna under de få minuter det tar att byta besättning och lasta vagnen innan nästa färd. Långtradarna hårdkörs i treskift dygnet runt. Flottan av Tesla Semi lastbilar har sammanlagt tillryggalagt redan 750 000 mil, och exemplaret med längst körsträcka har redan passerat 40 000 mil. Flottans medelförbrukning ligger på 10 kWh per mil. Enligt Dan Priestley kommer den serietillverkade versionen av lastbilen bli ännu snålare.
Tesla håller även på att testa Tesla Semi i Alaska, i -20 graders kyla. På nätterna låter de lastbilen stå ute i -40 grader. Lovande för oss i kalla norden.
Vi ser fram emot Tesla Semis lansering i Europa!
Här är presentationen från mässan:
I morgon: så tycker kunderna.