Tesla Model 3

Model3_render

Randy Carlsson har skrivit en djuplodande artikel om Tesla Model 3 på Seeking Alpha. Han grävde djupt i informationen vi vet om Model 3 idag och sammanställde en plausibel uppskattning om hur Tesla Model 3 kan komma se ut och vad den kan komma erbjuda. Vissa detaljer av hans framtidsvision kan kanske diskuteras men över lag är artikeln den hittills bästa om Tesla Model 3.

Vill du läsa alla detaljerna ska du läsa originalartikeln, nedan följer endast en snabbsummering baserad på vissa av artikelns illustrationer.

Tesla Model 3 kan få längre hjulbas än fossilbilar med samma karosslängd i och med att batteriernas vikt befinner sig mellan hjulaxlarna istället för en tung fossilmotor över framaxeln som måste balanseras. Längre hjulbas medför bättre åkkomfort och köregenskaper.

Mycket tyder på att Model 3 battericeller kommer vara något större än Model S dito. 2 mm bredare och 5 mm längre. Men dessa fjuttiga små millimetrar medför en enorm skillnad i slutändan! Battericellens volym ökar med 33%, kostnaden kan sjunka med 25% och antalet celler som behövs kan sjunka från dagens 7,000 per bil till endast 2-3,000.

Batteripacket behöver inte längre ta upp hela bottenplattan – det räcker att ha cellerna under sätena och i en låtsas-kardantunnel. Därmed kan karossens höjd sänkas, vilket resulterar i mindre frontarea på bilen och därmed lägre luftmotstånd, med ökad räckvidd som följd.

Artikeln analyserar också vilka möjligheter Tesla Motors har att nå uppsatta målet $35,000 för Tesla Model 3. Enligt hans analys är det fullt möjligt att nå det målet – till och med om bilen har aluminiumkaross! På bästa Tesla-vis kommer dock enbart basmodellen kosta $35,000. Mellanmodellen (som kommer att vara mest tilltalande för de flesta) projekterar artikelförfattaren till $44,000 och prestanda-toppmodellen till $60,000.

 

Tagged . Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • One Response to Tesla Model 3

    1. JH says:

      Jag har sett artikeln sedan en tid tillbaka, men det är flera punkter jag är tveksam till ur ett konstruktionsmässigt perspektiv. Att ha bottenplattan helt avsedd för batteripack är konstruktionsmässigt och produktionsmässigt ett bra design val. Tyngdpunkten blir rätt, och det blir relativt enkelt att sätta ihop karossen med full automatik (inte en massa småfack att hålla rätt på, förviso fortfarande möjligt att automatisera, men helt plötsligt krångligare). Ur användarperspektiv föredrar jag ett slätt golv framför ett golv med kardantunnel. det ger också bättre manöverutrymme för att utforma inredningen, och det ger också möjlighet att bygga andra karrosserityper på samma bottenplatta (varför inte en enkel skåpbil?) Eller en family van (som jag saknar)? Det extra utrymmet ger möjlighet att välja flera batteri storlekar också. Enligt min ringa mening vore det ett misstag att överge just den delen i konstruktionen.

      Eftersom model 3 siktar på seriös massproduktion och att vara billig så krävs att man väljer enkla design lösningar som skalar. och som håller.

    Lämna ett svar