Tesla Model 3

Model3_render

Randy Carlsson har skrivit en djuplodande artikel om Tesla Model 3 på Seeking Alpha. Han grävde djupt i informationen vi vet om Model 3 idag och sammanställde en plausibel uppskattning om hur Tesla Model 3 kan komma se ut och vad den kan komma erbjuda. Vissa detaljer av hans framtidsvision kan kanske diskuteras men över lag är artikeln den hittills bästa om Tesla Model 3.

Vill du läsa alla detaljerna ska du läsa originalartikeln, nedan följer endast en snabbsummering baserad på vissa av artikelns illustrationer.

Tesla Model 3 kan få längre hjulbas än fossilbilar med samma karosslängd i och med att batteriernas vikt befinner sig mellan hjulaxlarna istället för en tung fossilmotor över framaxeln som måste balanseras. Längre hjulbas medför bättre åkkomfort och köregenskaper.

Mycket tyder på att Model 3 battericeller kommer vara något större än Model S dito. 2 mm bredare och 5 mm längre. Men dessa fjuttiga små millimetrar medför en enorm skillnad i slutändan! Battericellens volym ökar med 33%, kostnaden kan sjunka med 25% och antalet celler som behövs kan sjunka från dagens 7,000 per bil till endast 2-3,000.

Batteripacket behöver inte längre ta upp hela bottenplattan – det räcker att ha cellerna under sätena och i en låtsas-kardantunnel. Därmed kan karossens höjd sänkas, vilket resulterar i mindre frontarea på bilen och därmed lägre luftmotstånd, med ökad räckvidd som följd.

Artikeln analyserar också vilka möjligheter Tesla Motors har att nå uppsatta målet $35,000 för Tesla Model 3. Enligt hans analys är det fullt möjligt att nå det målet – till och med om bilen har aluminiumkaross! På bästa Tesla-vis kommer dock enbart basmodellen kosta $35,000. Mellanmodellen (som kommer att vara mest tilltalande för de flesta) projekterar artikelförfattaren till $44,000 och prestanda-toppmodellen till $60,000.

 

Tagged . Bookmark the permalink.