Tesla Model Y bakvagn gjutet i ett stycke

MYmegacast

När Tomy Pham skulle installera fotsensor i sin nyköpta Tesla Model Y märkte han en märklig detalj när han plockade bort golvbeklädnaden i sin bils bagageutrymme: hela bakvagnen i hans bil var gjutet i ett enda stycke.

Hittills hade den detaljen bestått av två stycken gjutna delar sammanfogade i mitten. Redan det var en enorm utveckling jämfört med samma område som bestod av 70 individuella sammanfogade delar i Tesla Model 3:

Unicast

Tesla Model 3 var fortfarande en “ordinarie bil”. De brukar bestå av balkar och plåtar som svetsas, skruvas, nitas och limmas ihop. Det krävs mycket arbete för att få ihop en bilkaross. Model Y är Teslas första steg i att modernisera hela sättet en bil över huvud taget byggs.

Osynliga ändringar som dessa driver Teslas tillverkningskostnader ständigt neråt. Färre delar ger snabbare montering vilket ökar både tillverkningstakten och marginalerna. Tesla sägs ha nästan 30% vinstmarginal på varje tillverkad Model Y.

I framtiden vill de byta ut hela bilens underrede till att bestå av endast tre delar:

BDkaross

En framvagn gjutet i ett enda stycke, ett integrerat batteripack som är en del av den bärande strukturen och en bakvagn också gjutet i ett enda stycke. Hundratals små plåtdetaljer byts mot tre.

Inga andra bilar är byggda på detta sätt – för det är ingen förut som lyckades gjuta så stora komplexa bildelar. Gjutningen ska ju vara förutom hållbar även billig, snabb och av jämn kvalitet för att platsa i en bilfabrik.

TeslaDiecast

Tesla har till och med patenterat en metod att gjuta hela bilen i ett enda stycke. Ungefär som sådana där diecast leksaksbilar – fast i full skala. Lyckas de någonsin få till ett sådant monstergjuteri kommer priset för tillverkningen av bilarnas kaross att rasa ytterligare.

Teslas bilar må alltså se ut som vanliga bilar utanpå – men blir mer och mer revolutionerande under skalet. Och då menar vi inte enbart drivlinan.

Cybertruck_desert

Tesla Cybertruck kommer utnyttja en annan udda tillverkningsmetod: istället för en bärram av sammanfogade balkar som de sätter karossplåtar utanpå kommer bilen ha en “exoskeleton”: de stålplåtar du ser är de som “bär upp” bilen. Det finns ingen bärram inuti, inga balkar och fram- och bakvagnar. Istället är axlar och motorer fästa direkt mot karossplåtarna. Tesla kommer ta tjocka rostfria stålplåtar och “vika ihop dem som ett origami” för att få till bilens udda kantiga form. En tillverkningsmetod totalt annorlunda mot hur bilar byggs idag.

Din framtida Tesla är distruptiv och revolutionerande inte enbart på grund av sin elektriska drivlina – utan även de delar som brukar räknas som “klassiskt bilbyggande”. Det traditionella bilindustrin sägs vara bra på.

Bookmark the permalink.
--- Stöd dessa sidor med en donation ---
--- Min referralkod: tibor72449 ---
--- Köp mina böcker ---
  • Fredrik

    Menar du inte att bakvagnen är pressad i ett stycke av en gigapress?

    • Axel Holm

      Som jag förstått det så är den gjuten och inte pressad.

    • Bengt

      Den är gjuten.