Många oroliga Model Y spekulanter kan andas ut nu när Tesla har uppdaterat beställningssidan på sin sajt. För 11,700 kronor kan man nu beställa dragkrok i höghållfast stål som tillbehör, med kapacitet att dra upp till 1600 kg.
När beställningssidan för Model Y öppnade fanns inte dragkrok som beställbar tillbehör vilket gjorde många speciellt i Sverige och Europa oroliga. Här vill vi gärna kunna dra släpvagn med våra bilar, för att kunna köra hem möbler, sopor till tippen, eller sjösätta båten. Och så alla som vill ut på husvagnssemester.
Tesla Model Y verkar kunna bli en ordentlig dragbil då den är godkänd för upp till 1600 kg. Fullt tillräcklig för alla släp och även husvagnar. Då själva bilen väger ganska exakt två ton kommer man kunna dra runt 1500 kg med B-körkort.
De som redan beställt måste nu dock tänka igenom hur de ska agera. Då bilarnas pris har höjts sedan Model Y lanserades på beställningssidan kostar det nu nästan 60 tusen kronor att avboka gamla beställningen och boka ny bil med dragkrok. Tesla brukar inte erbjuda eftermontering av dragkrok till sina bilar, man måste beställa dem med dragkrok redan från fabrik.
Update: vi har nu fått bekräftat från Tesla att de som beställt bilen innan valet dragkrok var tillgängligt kan nu göra det i efterhand.
Apropå fabrik har företagets VD Elon Musk twittrat att Model Y kommer inte debutera i Europa förrän fabriken i Berlin har börjat leverera bilar. Tidigast nästa sommar alltså, år 2021. Det verkar inte som Tesla kommer skeppa några Model Y från USA.
Det ser ut att bli en lång väntan innan vi får se de första exemplaren av Teslas efterlängtade Model Y på våra svenska gator.
“Fullt tillräcklig för alla släp och även husvagnar. Då själva bilen väger ganska exakt två ton kommer man kunna dra runt 1500 kg med B-körkort.”
Stämmer verkligen det? Om bilen väger 2000 kilo så är det väl tjänstevikten på bilen och inte totalvikten (tjänstevikt + maxlast) och läser man på transportstyrelsens hemsidan så kan man se följande:
“Med vanlig B-behörighet får man koppla på ett lätt släp. Släpet räknas som lätt om den sammanlagda totalvikten (för bilen och släpet tillsammans) inte är över 3 500 kg eller släpets totalvikt inte är mer än 750 kg.
Om släpet väger mer än 750 kg får inte bilens och släpets totalvikt vara över 3 500 kg.”
Så om bilen väger precis 2000 kg, så skall man lägga på antal passagerare som kan sitta i den (75 kg per person) samt eventuellt gods som får packas för att få fram totalvikt. 2000 + (4*75) + packning (säg 200 kg) så är man uppe i 2.500 kg i totalvikt, och kan alltså inte dra något släp som väger mer än 1000 kg i totalvikt.
Dragkroken är dessutom tillgänglig som val på Performance-varianten, till skillnad från Model 3.
Att påstå att man kan dra alla släp med denna är väl en sanning med modifikation, finns gott om kraftigare släp med långt högre totalvikter. Men du kanske menade att man får köra runt med de utan last? 😉
Och som det redan har påpekats så kommer man max kunna dra 1000 kg på B-körkort då 2000 kg självklart är tjänstevikten och inte totalvikten!
Ringde precis o pratade med Tesla. Jag har beställt min Model Y för 764 080 kr (full self drving, long range, deep blue metallic, 20´induction wheels) och det är det pris som gäller. Men lägger jag till dragkrok och uppdaterar med nya priserna hamnar jag på 829 980 kr för exakt samma bil utan att lägga till dragkrogen för 11 700 kr! Dvs priserna har ökat med 65 900 kr! Men som tur är kommer jag enligt Tesla kunna eftermontera dragkroken vilket knappast kommer kosta 65 900+ 11 700 kr! Så jag beställer den utan dragkrok och väntar tills den kan eftermonteras!
Tips är att alltså att INTE uppdatera med dragkrok nu om ni lagt tidig beställning där priset inte gått upp, det blir en en dålig affär! Vänta och eftermontera!
Mvh
Johan