Teslas kvartalsrapport

Tesla redovisade i går natt årets första kvartalsrapport. Ett event emotsedd av många. Hur skulle företaget hantera minskande försäljningssiffror och Elon Musks politiska roll?

Det var nästan lika viktigt vad som inte sas på mötet som det som faktiskt sades av dem på scenen. Ämnet Europa och den starkt vikande försäljningen här undveks av alla. Konstigt nog även av investerarna när det var dags för deras frågestund. Ovan graf från kvartalsrapporten är ganska talande: hoppsan, vi “hann inte med” ta med marknadsandels-siffrorna för Europa.

Elon Musk började hans anförande med att medge att han hade tillbringat mycket tid med DOGE och Donald Trump men försökte lugna alla med att han i maj skulle återvända till Tesla, tillbringa mindre tid i politiken. Alla som hoppades på hans avgång insåg nog redan då under den första minuten av hans tal att så inte skulle bli fallet.

Det var ett katastrofalt kvartal företaget redovisade. 16% färre bilar tillverkade, 13% färre bilar levererade jämfört med samma kvartal i fjol, 20% lägre omsättning från biltillverkningen som bara delvis kunde kompenseras med ökade inkomster från stationära batterier. Vinsten minskade med hela 71% jämfört mot samma kvartal i fjol.

Enligt Tesla berodde mycket av det på nya Model Y. Under första kvartalet i år hade Tesla samtidigt byggt om alla sina fabriker runt om i världen för att börja kunna producera den nya modellen. Fabrikerna stod stilla i flera veckor utan att spotta ur sig några bilar. Samtidigt passade Tesla även på att bygga om fabrikerna så att förutom nya Model Y ska de även kunna producera andra nya bilmodeller senare i år.

“Planer för nya fordon, inklusive mer prisvärda modeller, är fortsatt på spåret inför produktionsstart under första halvåret 2025” står det i kvartalsrapporten. Första halvåret 2025, det är nu, detta kvartal. När en av investerarna frågade om “ny modell” innebär en billigare version av Model Y, eller kommer det faktiskt att bli en designförändring fick han svaret “modellerna som kommer ut under de kommande månaderna kommer att byggas på våra linjer och kommer att likna, till form och utseende, de bilar vi för närvarande tillverkar. Det viktiga är att de kommer att vara prisvärda”. Men det blir nog inte en tokbantad version av befintliga Model Y: “vår avsikt är att inte göra en bil som är sämre än någon bil vi någonsin har producerat tidigare.”

Tesla har växlat upp sina prognoser om självkörande bilar. Enligt Ashok Elluswamy som är chef för projektet har de massor med testbilar som kör runt i Austin, Texas just nu med senaste “äkta” självkörande mjukvaran i. “Det är extremt sällsynt att behöva ingripa på sätt som är avgörande för robotaxidrift. Det kan gå många dagar utan ingripande.”

“De cirklar överallt runt om i Austin” fyllde Elon Musk på. Och han tyckte att om de får en olycka var 1 600 mil, en genomsnittlig person kör lika mycket på ett år. De försöker komprimera den testcykeln till några månader genom att testa med väldigt många bilar samtidigt.

Tesla planerar att ha fjärrövervakning av robotaxi bilarna, men endast för att lösa situationer där de kört fast, inte kontinuerlig övervakning för säkerhets skull. Angående konkurrenten Waymo framhävde Elon Musk att Teslas bilar kostar en fjärde- eller femtedel så mycket som Waymos dyra specialbyggda robotaxis.

Testkörningarna verkar ha gett Elon tillräckligt med självförtroende att lova att FSD Unsupervised, det vill säga “äkta” självkörning kommer släppas till privatpersoner med befintliga Teslabilar senare i år. Kravet att föraren måste övervaka körningen kommer enligt honom gradvis lättas på. Samtidigt står det i kvartalsrapporten att “vi fortsätter att förbereda för lanseringen av FSD (Supervised) i Europa i år, i väntan på myndighetsgodkännande”. Tesla har börjat med provkörningar även i Amsterdam, men vägen till en eventuell godkännande av FSD i Europa är fortfarande lång.

Tesla har även börjat tillverka sin Optimus robot på en första monteringslinje i Fremont-fabriken. Elon Musk tror att “tusentals” av dem kommer jobba i Teslas fabriker mot slutet av året. Men han tillade att huvuddelen av den volymen av robotar kommer tillverkas i höst. Även angående roboten verkade Tesla vara mer självsäkra än förut. Vi väntar dock fortfarande på något demo av Optimus där den agerar på egen hand och inte fjärrstyrt av en människa.

Är dessa utfästelser om nya modeller, självkörande bilar och robotar ett tecken på ökat självförtroende hos Tesla – eller ren desperation? Elon Musk och Tesla verkar onekligen sopa under mattan eventuella förtroendeproblem och dalande försäljning i framför allt Europa. Men som Elon Musk sa under frågestunden efter kvartalsrapporten:

“På Tesla har vi gått igenom många, många kriser under åren och faktiskt varit med om många nära-döden-upplevelser. Vi var närapå dödsdömda åtminstone ett dussin gånger. Det har varit så många gånger. Det här är inte en av de gångerna. Vi är inte dödsdömda, inte ens i närheten. Men det finns vissa utmaningar, och jag förväntar mig att det kommer förmodligen att bli några oväntade gupp i år. Men jag är fortfarande extremt optimistisk om företagets framtid.”

Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • Comments are closed.