Teslas stormöte

Tesla hade ett stormöte för all sin personal i fredags som även livesändes publikt på X och YouTube. Företaget har drygt 125 tusen anställda runt om i världen.

Elon Musk började mötet med att tacka alla anställda för deras hårda arbete. Tesla har nu producerat över sju miljoner elbilar. Nästa år hoppas de nå tio miljoner. Samtidigt med ökande produktion har Tesla lyckats minska arbetsplatsolyckor från runt 3,5 per 100 000 anställda år 2021 till runt 2,2 i fjol. Branchgenomsnittet för fordonsindustrin ligger på 6,7. År 2015 låg Tesla på 8,8 och fått mycket kritik för det.

Sedan pratade han mycket om den humanoida roboten Optimus Tesla håller på att utveckla och varför de gör det. Att roboten inte är bara en konstig sidoprojekt utan ska hjälpa mänskligheten uppnå “hållbart överflöd för alla”. Tesla har färdigställt första tillverkningslinan i Fremont-fabriken i USA och byggt första serietillverkade Optimus roboten där. Elon hoppas kunna tillverka fem tusen robotar där i år och 50 tusen nästa år. Men han tillade att det är en helt ny produkt så upprampningen av produktionen kan bli fördröjd. De första robotarna kommer användas internt inom Tesla, externa leveranser börjar kanske hösten 2026. Elon Musk anser att Optimus kommer bli Teslas största produkt i framtiden. Efter Fremont planerar de även starta tillverkningslinor i andra Tesla fabriker.

Fabriken som ska serietillverka långtradaren Tesla Semi kommer bli färdig senare i år, och ska påbörja produktion. Långsiktiga målet är att tillverka miljoner av dem, “du kommer se dem överallt” tror Elon Musk, och även långtradarna är förberedda för självkörande FSD mjukvaran.

Men serietillverkningen av robotaxin Cybercab kommer slå allt. “Cybercab är inte bara revolutionerande bil, det är också en revolutionerande tillverkningsprocess”, sa Elon Musk på mötet. “Tillverkningslinjen kommer inte se ut som en vanlig biltillverkningslinje utan som en riktigt höghastighets hemelektroniklinje. Linjen kommer att röra sig så snabbt att folk faktiskt inte ens kan komma nära den. Jag tror att i slutändan kommer den att kunna producera en bil var femte sekund.” (Att jämföra med var 35:e sekund för Model Y, som redan anses vara revolutionerande snabbtillverkad.)

Ovan bild visades på mötet som ett sätt att visa alla olika branscher Tesla är involverade i. Så mycket mer än “bara bilar”. Från övre raden, vänster till höger:

Autobidder är en mjukvaruplattform utvecklad av Tesla för att optimera och hantera energilagringssystem, såsom Powerwall och Megapack, i realtid. Det är en AI-driven lösning som fungerar som en handels- och kontrollplattform, där batteritillgångar automatiskt kan köpas och säljas på energimarknader för att maximera intäkter och stödja elnätets stabilitet.

Optimus är den humanoida roboten Tesla håller på att utveckla.

AI Compute är de egenutvecklade AI chip som sitter i dagens Tesla bilar och i framtiden även i robotarna. Tesla utvecklar egna AI chip även till deras gigantiska “Dojo” superdatorkluster som används till träning av FSD mjukvaran.

Full Self-Driving, FSD är den självkörande mjukvaran i Teslas bilar. Trots namnet kan den inte köra helt själv än. Föraren bakom ratten måste övervaka körningen och vara beredd att ta över när som helst. Men den begränsade funktionaliteten används till att samla erfarenheter och träna framtidens bättre mjukvaror.

Robotaxi. Den dagen FSD blir tillräckligt bra (“nåja, det kommer dröja länge” tycker många) kommer den kunna köra bilar helt på egen hand. Då kommer bilarna kunna användas som självkörande taxibilar. Både de vanliga Model S, 3, X och Y folk har som privata bilar idag, och även den kommande specialanpassade Cybercab.

Solar. Sedan Tesla köpte upp Solar City för snart nio år sedan har de haft produktion av solceller. Inte traditionella solpaneler utan takpannor med inbyggda solceller. Produktionen går dock på sparlåga sedan 2023.

Energy Storage. Ett område Tesla är stora inom och som få vet om. Tesla tillverkar stationära batteripack: Powerwall för hemmabruk och Megapack för industri och elbolag. De runt 40 MWh stationära batteripack Tesla säljer per år genererar drygt tio procent av företagets inkomster.

Charging är Teslas världsomspännande Supercharger laddnätverk. Med 67 214 stolpar på 7 125 stationer är Tesla Supercharger världens största snabbladdarnätverk.

Vehicles. Bilarna, som de flesta tänker på när man säger “Tesla”.

Insurance. Tesla har ett eget försäkringsbolag som opererar i 12 amerikanska delstater. Säkra förare rapporteras få 20-50% lägre månadskostnad än motsvarande försäkringar från traditionella försäkringsbolag.

Lithium Refining. Sedan december 2024 har Tesla ett eget litiumraffinaderi i Corpus Christi i Texas. Tesla köper litium från Sayona Mining i Kanada och Liontown Resources i Australien och raffinerar den med en unik syrafri metod som skiljer sig från traditionella metoder som använder svavelsyra och andra starka kemikalier. Istället blandar de litiumhaltiga råmaterial med en katjonkälla, exempelvis natriumklorid, och bearbetar det i en vattenbaserad slurry vid hög temperatur (90°C). Detta minskar miljöpåverkan och producerar biprodukter som sand och kalksten, vilka kan användas som byggmaterial. “Många människor tror att vi gör de här grejerna för att vi vill” sa Elon Musk på stormötet, “men egentligen är det ofta bara för att vi inte hade något val, det var det ingen annan som gjorde det så vi var tvungna att göra det själva”.

Battery Cells. Tesla har utvecklat och tillverkar själva sina egna 4680 batteri celler. De köper även in enorma mängder batterier från andra tillverkare, men “vid det här laget tror vi att vi gör den mest effektiva battericellen i världen, dvs den lägsta kostnaden per kilowattimme” sa Elon Musk.

Service & Collision. Slutligen har Tesla egna serviceverkstäder. Till skillnad från andra biltillverkare som använder sig av lokala återförsäljare i olika länder är det Teslas egna personal som står och lagar bilarna i verkstäderna.

Man brukar säga att företag ska ha flera ben att stå på. I det sammanhanget är Tesla nästan som en tusenfoting.

Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • Comments are closed.