Ovan bild är från en av de första videon där folk har öppnat Tesla Model Y “motorhuv”, plockat bort främre bagageutrymmet “frunken” och kollat vad som finns inunder. (Klicka på bilden för att se hela videon.) [1] på bilden ovan är främre elmotorn, som driver fyrhjulsdrivna bilens framhjul.
Största nyheten är naturligtvis värmepumpen markerad [2] på bilden ovan. Tesla har sin vana trogen inte bara monterat in en färdig värmepump i bilen utan satte sina bästa ingenjörer att göra den ännu bättre än vanligt.
“Vi har använt kretskort-konstruktionsteknik för att skapa en värmeväxlare som är fysiskt omöjlig med normala medel.” har Elon Musk twittrat om värmepumpen, som “har också en lokal uppvärmningsslinga för att snabba upp och utvidga användbart temperaturområde. Octavalve är också ganska speciell. Team gjorde bra arbete. Ingen kredit till mig.”
Värmeväxlare används till att överföra värme från ett medie till ett annat utan att blanda dem. Vanligtvis byggs de av ytterst tunna plåt-kanaler men Tesla verkar ha etsat fram dem istället. Vi ser med spänning fram emot nya videoklipp som vågar plocka isär själva värmepumpen och visa dess inre detaljer. Tesla uppges även ha kortat ner tiden det tar för värmepumpen att börja ge ifrån värme, vilket annars är teknologins största nackdel.
Tesla verkar även ha behållit värmeväxlaren [3] som överför värme från motorns och batteriernas kylsystem till kupévärmen. I Tesla Model S och X fanns det värmeelement som värmde kupén – Tesla Model 3 låter istället elmotorn med flit bli “onödigt” varmt när det är kallt ute och använder dess uppvärmda kylvatten att värma kupén (ungefär som avgasbilar brukar göra). Model Y verkar ha behållit den möjligheten, förutom värmepumpen kan även kylvattnet värma kupén. Och tvärtom: bilen kan använda värmen värmepumpen genererat till att värma batterierna.
Många spekulerade ifall Tesla Model Y kommer ha 12 V batteriet kvar? Alla elbilar hittills har haft förutom stora batteripacket även en alldeles vanlig 12 volts blybatteri, samma startbatteri som även alla avgasbilar har. Det batteriet strömförsörjde elfönsterhissarna, stolvärmen, stereon – och bilens dator. (Datorn som i sin tur slog på strömmen från stora batteripacket till elmotorerna, vilket ibland kunde resultera i ett moment 22 läge: om lilla 12 volts batteriet var urladdat kunde bilen inte starta trots att stora batteripacket var full med el.)
När Elon Musk berättade att Tesla Model Y kommer få rejält reducerad kabeldragning, endast 100 meter kablar jämfört med Model 3 redan rekordkorta 1.5 km, trodde många inklusive oss att Tesla kommer överge 12 volts batteriet och istället gå över till 48 volts system.
Det kanske blir så i framtiden men de Model Y som byggs nu har bevisligen kvar samma 12 volts blybatteri som Model 3 hade, se [4] i bilden ovan. Och även samma kabeldragning. Den framtida korta kablaget, och Teslas nyuppfunna ersättning till ordinarie kablar kommer nog komma i senare versioner av bilen. Just nu har Tesla koncentrerat sig på att göra Model Y så lite olik Model 3 som möjligt. Vis av erfarenhet från Model X förmodligen, som också skulle blivit “Model S fast SUV” men “skenade iväg” alldeles för mycket vilket medförde mycket extra arbete och fördröjningar innan Model X kunde lanseras och produceras i stora volymer. Tesla Model Y verkar verkligen dela mycket av Model 3 komponenter.
Ovan bild visar motsvarande ställe under “motorhuven” på en Tesla Model 3. Ingen främre motor då bilden togs i en bakhjulsdriven modell, men man känner igen många av komponenterna.
[2] på bilden ovan visar AC luftkonditioneringens kompressor. Vissa spekulerade i att Tesla skulle bara bygga om den, sätta på några extra valv så den även kan köras “baklänges” och fungera som värmepump. Uppenbarligen har Tesla inte gjort så utan utvecklat Model Y värmepump från scratch. Värmeväxlaren [3] må ha samma uppgift som i Model Y men är mindre i Model 3. Och som sagt var har bilarna samma 12 volts batteri [4].
Den “octavalve” Elon Musk nämner i sin tweet, och som även benämns “superbottle” av andra är stora vita plastbehållaren mellan [2] och [3] på bilden ovan. Det är en kombinerad kylvattensystem som kyler och värmer både elmotor, batterier, kupé och självkörningsdatorn, och som av många betraktas som ett ingenjörsmässigt mästerverk. Andra bilar har separata kylslingor för de olika systemen. Model Y verkar ha behållit ett liknande system även om det inte syns så bra på bilden högst uppe i denna artikel, bara skymtar bredvid batteriet.
TCS i fjol: Tesla återuppfinner kabeln
I fjol beskrev vi Teslas patent på sin nya databuss som kommer sitta i deras framtida bilar. Kortare och av robotar mer lättmonterad än dagens kabelhärvor. Den kom inte med i Model Y – än så länge, men kan introduceras i framtiden.
Ska bli mycket spännande och se om de lyckats få till värmepumpen så att den har högre verkningsgrad än dagens pumpar har. Att de har gjort något som är “fysiskt omöjligt” låter lovande. Ser fram emot bättre en värmepump till villan.
Avgasbil? Heter det inte fossilbil?
Om man tankar biobränsle i en bil med förbränningsmotor kan man inte kalla den fossilbil längre – men avgasbil är den ju fortfarande.
Nej, det förstås. Jag blev bara lite förvirrad så här på morgonen. Bilar med förbränningsmotorer känns bara så fossilt.
Värmepumpen i en Hyundai IONIQ Electric är väldigt effektiv ner till ungefär -3 grader. Därefter drar förbrukningen iväg rejält. Jag hoppas och tror att Tesla lyckats med något mycket bättre.
Hmm, tycker inte det är så farligt, med tanke på hur mycket mindre batteriet är så tycker jag den drar rätt lite. Den drar rejält i början om Cupén är kall, typ 6-7Kwh men efter en stund brukar den falla till runt 1-3KWh.
Jag har vintercampat några gånger i bilen, en gång med -10, med inställningen på 21 grader och var vi stod stilla ca: 12h. Då drog den ca: 30% av batteriet på att hålla bilen varm och vad annat som nu drar ström, tyvärr har den ingen CamperMode så man får ju ha den i Park med lyset avstängt. Då hade vi lite filtar och liknande för att isolera lite. Men har planerat att fixa bättre isolering för att förlora mindre värme.
Men det är klart bra att Tesla börjat fundera i de banorna då det är mer effektivt med Värmepump.
Är vi helt säkra på att Model Y inte använder det nya kabelsystemet som reducerar mängden kablar rejält?
Tittar du på videon (klicka på bilden överst i artikeln) känner man igen samma kablage som finns i Model 3. Skulle vara konstigt att de lyckats minska längden på kablaget då. Att de inte är patenterade nya robotmonterbara kabeln är iaf alldeles uppenbart.
Jag gillar den här videon som visar allt kablage i Model 3. Hoppas på en liknande video på Model Y snart 🙂
https://www.youtube.com/watch?v=rDYbvI32OBE
Har fått bekräftat av @greentheonly på Twitter att du har rätt.
Jag tror inte att octavalve och superbottle är samma sak, superbottle är den i Model 3. Octavalve är en bättre version i Model Y.
I model 3 är kupévärmen ett separat system med verkningsgrad 1:1 och kan inte dra nytta av värmen från motorerna eller batteri. Så artikeln bör modifieras lite.
Men så är det inte i Model Y menar du?