Alla svenska Superchargers har CCS

M3_CCS

Det har hänt så mycket de senaste dagarna så denna nyhet har fått vänta på sin tur att komma ut. Men redan i torsdags förra veckan -på klockslaget samtidigt som de första svenska Model 3 levererades- blev alla svenska Supercharger anläggningar utrustade med CCS kontakter. Minst en stolpe på alla stationer har nu dubbla kablar: en med den äldre kontakten för Model S och X – och en med nya CCS kontakten för Model 3.

Därmed kan alla Model 3 köpare lugnt köra hem sina bilar även om de bor längre bort i landet. De kan ladda sina bilar på Teslas egna Superchargers (förutom alla de hundratal publika CCS snabbladdarna).

SuC_CCS (2)

Tittar vi på statistiken ser vi att Tesla är på god väg att utrusta alla sina 384 europeiska Supercharger stationer med CCS laddkontakter. Model 3 ägare kan nu åka kors och tvärs kontinenten utan större problem.

Ombyggnaden har gått i rekordfart. Konkurrerande laddnätverket Ionity verkar däremot ha tvärnitat. Sedan årsskiftet har de knappt öppnat några nya stationer. Vad har hänt? Har luften redan gått ur den satsningen?

Nedan video visar hur Teslas CCS Superchargers spred sig över kontinenten:

 


Tesla kommer visa upp nästa generations Supercharger V3.0 i natt svensk tid. Rykten går om 200 kW laddeffekt för Tesla Model 3, lägre för äldre Model S och X. Vi följer utvecklingen med spänning(!)

 


Man kan även ladda sin Tesla Model 3 på andra CCS laddare. Fortum Charge & Drive har därför startat en fototävling tillsammans med Tesla Club Sweden, Tesla Owners Club Norway och Tesla Club Finland:

Ta en bild på din Tesla Model 3 när den laddar vid en Fortum Charge & Drive-laddare. Publicera bilden på Instagram, LinkedIn eller Facebook och tagga den med hashtag #Model3FortumChargeDrive. I slutet av maj utses den bästa bilden, och vinnaren får en färdiginstallerad smart hemmaladdare och 500 kronor att betala med i Fortums laddnätverk! Det kommer dessutom delas ut lite andra överraskningar! Läs mer på Fortums tävlingssida.

Bookmark the permalink.
  • Johannes Brorsson

    Model 3 för $35000 på gång. Stöd för CCS. SuperCharging V3 med ~200kW för Model 3. AP3.0 snart. Tror ni att den här bilen kommer sälja bra framöver? Tänk om man fick lyssna på ett ledningsmöte hos BMW, Audi eller liknande.

    • Geni87

      Model 3 är riktigt konkurrenskraftig! För att få fullt AP-stöd behöver man väl dock lägga ut minst $43 000. BMW’s konkurrent i4 testas som mula nu och ligger minst 2 år bort i tiden innan det blir några leveranser, så Tesla har en mycket klar fördel där.

      • Erik Åslund

        Problemet för BMW, Audi och så vidare är inte att ta fram modeller som är nästan lika bra som Teslas (om man är lite snäll) som de kan sälja mellan 0 och några tiotusental av per år, problemet de har är att de inte kan gå över till att ha elbilar som inkomstkälla.

        • Pär

          Det andra problemet övriga tillverkare kommer ha är att få fram batterier i nog stor omfattning.

          • Erik Åslund

            Att få fram batterier i stor skala är helt klart en stor del av problemet, men vad gäller batterierna är det inte ”bara” det att Tesla kontrollerar mer än hälften av världens produktion av batterier till elbilar, de har också lägst kostnad, och högst energidensitet på marknaden. Vad gäller kostnad kan BYD kanske ligga lägre, men de använder LiFePO4, knappt hälften så energitäta som Teslas batterier.

          • Richard Larsson

            Tesla har ingen battericellsproduktion. De håller med lokal till Panasonic som de har leveranskontrakt med.

          • Andy

            Ja, men samarbetet går djupare än så. De har även tekniskt utbyte som sedan blir exklusivt för Tesla och Panasonic har varit med och finansierat Giga 1.

        • Geni87

          Det är klart att de kan, frågan är om de kommer lyckas med det.

          • Erik Åslund

            Att sakna förmåga innebär att man inte kan, så som jag ser det. Det är naturligtvis inte teoretisk omöjligt för dom att skaffa sig förmågan, men det är väldigt lång väg dit för de flesta tillverkare. Nissan är väl fortfarande bäst, med <2% av försäljningen som är rena elbilar?

            Om de andra tillverkarna redan hade förmågan att gå över till att elbilar som inkomstkälla, varför dom inte det? Ondska? Mutade/ägda av oljeindustrin?

          • Geni87

            Vilken förmåga är det du syftar på? Den tekniska förmågan eller något annat? Fokus? Jag tror som du att ett antal tillverkare kommer missa tåget, och helt enkelt kommer dö pga deras oförmåga att ställa om mot tillverkning av elbilar. Däremot så tror jag också att just VW och BMW är två av de som kommer att lyckas, BMW pga att de har byggt upp kunskap under en längre tid och t.ex. har goda kunskaper och statistiska underlag om batterier i elbilar, de är även en av få som faktiskt har och utvecklar förmågan att konstruera battericeller från grunden. Och VW pga att de sedan några år tillbaks faktiskt satsar stenhårt med gigantiska investeringar. Men man får nog respektera att det tar några år, och att vi inte kommer gå från 0 till 100% elbilar över en natt. Toyota, FCA och några till ser det däremot mycket mörkt ut för.

    • TheBigKing

      Ledningsmöte hos VW – ”Vi kör på som alltid med diesel, men gör lite reklam för elbilar på TV för att stärka vårt varumärke”

      • Andy

        Ja, det har varit mycket vw-reklam för elbilar på sistone och den enda elbilen vw har är den rätt föråldrade e-golfen. Vad håller de på med?

        • gran71

          VW gör precis som alla andra tillverkare. Man gör vad man kan för att skapa intresse kring sina nya produkter som komma skall. Hur länge har inte Tesla pratat om M3 innan den började levereras? Typ i 10 år har man kommunicerat att det ska komma en elbil fån företaget för 35k $

          • Andy

            Ja Tesla har varit specifika och tydliga i uttalanden. Någon reklam gör de inte.. Tio år kanske att ta i men de har talat om ”affordable” länge. VWs reklam som har varit nu är mest konstig. En gammal Leila K låt utan någon som helst koppling till någon produkt som de ska sälja. Det hade varit bättre om de la pengarna på att bygga elbilar istället.

          • gran71

            Tesla betalar inte för reklam, men man använder andra kanaler för att få ut sin info och skapa hype kring sitt varumärke. Så vad skulle skillnaden vara?

            35k $ bilen har varit med i affärsplanen från början och det har från Teslas sida kommunicerats att den ska komma vid var enda tillfälle man har haft en chans. Så 10 år är ingen överdrift. Dessutom visade man upp M3 låååååååångt innan den gick i produktion. Skulle vilja påstå att VW ligger i lä här.

          • Andy

            VW sa 2014 att de skulle vara världsledande på elbilar 2018. De var inte ens i närheten. Man visade sin folkelbil ID 2016 och den kanske kommer i begränsad produktion i början av 2020.

            Tesla nämnde ursprungligen att en billigare bil skulle komma 2020. Det flyttades fram till 2018 och bilen visades våren 2016. Efter massivt intresse flyttade man fram introduktionen ytterligare. Produktionen började i slutet 2017 men massproduktion kom inte igång förrän sommaren 2018.

            Det finns ett antal med elbilar från VWs olika märken som inte har kommit i produktion som det var utlovat de senaste tio åren. Jag gillar VWs bilar mycket men när det gäller elbilar har de tyvärr svikit sina kunder alldeles för många gånger. Tänk om de bara kunde ha gjort den första Audi E-tron från 2009 som de lovade. Den hade jag köpt utan att tveka.

  • Geni87

    Ionity har färdigställt 13 nya laddstationer sen årsskiftet och 19 nya byggen har påbörjats. Så tvärnitat vet jag inte, men önskar man att de kunde hålla en högre takt. I höstas gick det fortare av någon anledning, förhoppningsvis är det någon form av materialbrist som löser sig snart.

  • Jerker Andersson

    Kan man ladda via CCS hos Teslas supercharger även om man inte har en Tesla eller har de någon spärr i mjukvaran?

    • Tony

      Går inte eftersom Tesla har en betalmodell där bilen automatiskt autentiseras och debitering därefter.
      Intressant om Tesla fortfarande öppet ger andra tillverkare möjlighet att köpa sig in i SC nätet, med CCS i Europa är det fysiska gränsnittet löst iaf.

  • disqus_9kcMUbCMoJ

    1. Tar jätte lång tid att utveckla en bil. 2. Alla andra Premium Märken har dålig erfarenhet kring elbilar. 3. Fabriker måste anpassas efter elbilar. 4. kontrakt med batteri tillverkare i större skallor (inte lätt). 5. steg 1 inom elbilar. företagen tar ”babysteps” utom Tesla

  • Mocke

    skall bli intressant hur mycket model3 klarar på ionity laddarna (som enl uppgift skall ge 175kWh). Tycker inte ionity skall skämmas, men de bör komma igång nu när teknikerna är nästan klar med suC närverket (för det verkar ha ett samband när ionity hade paus och SuC CCS kom igång).