Byxa tröja elbil byxa tröja elbil

IMG_20180216_160850320~01

Täby centrum har ett alldeles unikt varuutbud. Som kanske första köpcentra i världen erbjuder de två konkurrerande butiker där man kan köpa elbilar. Söndagsshoppingen kan sluta med inte enbart en fynd tröja eller byxa utan en helt ny elbil!

Tesla har haft en butik i Täby centrum sedan fyra år där nyfikna kunde titta och känna på deras elbilar. Butiken har framgångsrikt övertygat skeptiska Stockholmare om elbilars fördelar och fått dem våga satsa på nya teknologin och köpa en Tesla.

IMG_20180216_161913053~01

Renault har sneglat inte så lite på Teslabutiken hundra meter därifrån när de designade sin första elbilsbutik. Eller, nu börjar det bli komplicerat. För butiken är Renaults första elbilsbutik, det står Renault på skylten – men butiken är egentligen en Bilia bilsalong. Medan Tesla äger sina egna butiker har franska Renault inga anställda i Sverige, endast återförsäljare. Men om experimentet slår väl ut kommer franska Renault försöka övertyga fler av sina återförsäljare runt om i världen att öppna liknande butiker.

Butiken påminner som sagt en hel del om Teslas butik, med tre elbilar som står i prydlig lokal. Renault har dock lyckats få bättre plats för sin butik med mer centralt ställe dit fler hittar, på centraltorget vägg i vägg med Victoria’s Secret. Teslas butik är betydligt svårare att hitta till.

Renault (Bilia) kommer endast visa upp elbilar i butiken. Inga laddhybrider. Och trots att Bilia även säljer till exempel Hyundai elbilar kommer endast Renaults elbilar visas här.

I lokalen står det särskilt utbildad personal som förhoppningsvis vet mer om elbilar än gemene bilnasaren. En bra detalj Tesla borde ta efter är touchskärmen med information framför varje bil som man kan pilla på medan säljaren är upptagen med annan kund.

IMG_20180216_163630847~01

Det finns även möjlighet att provköra bilarna, Renaults demobilar står precis bredvid Teslas på plan -2 i garaget. Och slår man till och vill köpa en kan personalen i Renault-butiken erbjuda samma hjälp att beställa en online som i Tesla-butiken.

Skulle man vara elak skulle man kunna anmärka på hur Renault detalj för detalj har kopierat ett vinnande koncept från Tesla. Och undra på om nästa butik kommer öppna i Mall of Scandinavia, Emporium eller Arkaden – köpcentra där Tesla har butiker idag.

Men tvärtom är det otroligt roligt att fler tillverkare nu satsar helhjärtat på elbilar. Alldeles för många presumtiva kunder har råkat ut för att bilsäljare inte kunde någonting alls om elbilen som stod i deras utställningshall. Med särskilda butiker får kunderna förhoppningsvis bättre och kunnigare bemötande. Tesla och Renault har nu visat vägen – vem blir nästa biltillverkare att hoppa på tåget?

IMG_20180216_161953713~01

Stackars Volkswagen till exempel, när de bokade utställningsytan för sin Passat GTE laddhybrid på stora torget i Täby centrum – inte visste de väl att ovanför dem skulle en enorm skylt göra reklam för en riktig elbilsbutik bara några meter därifrån?

Tagged , , , . Bookmark the permalink.
  • Claes

    Kul, men så värst synd om VW är det väl inte. De sålde runt 300 st GTE under januari medan Renault sålde motsvarande dryga 70 st Zoe. Det är först när Model 3 blir tillgänglig för svenska marknaden som riktiga elbilar kan slå igenom, tror jag.

    • Filip

      Körde iof sig zoe 40kwh i helgen. Fick ut 38kwh ur den vilket är klart mycket trevligare än leaf 30kwh som jag bara fick ut 24kwh ifrån senast jag körde den. Sällan man behöver mer räckvidd än så och snart kommer zoe med ccs snabbladdning också.

      • Claes

        Jo, du har rätt, men ser jag på parametrarna bilstorlek, hur ofta kör man mer än 35 km mellan laddningarna och vad kostar bilen, så tilltalar Passat GTE rätt många. Snart har 5 st av mina kollegor skaffat den som tjänstebil och kan man som dem ladda den hemma och på jobbet så går den nästan att köra som ”ren” elbil. En av tjejerna tankade bensin strax efter midsommar och behövde inte tanka igen förrän efter 4 månader. Förmånskatten är dessutom löjligt låg, men det kanske blir ändring där efter juni i år!?
        Själv så gör jag många långkörningar, och med mina behov av bilstorlek, så blir Model 3 helt perfekt. Håller tummarna nu att den inte dröjer alltför länge in på nästa år…

        • Filip

          Visst kan laddhybrider vara helt ok för vissa med det skulle ju räcka med 40hk bensinmotor som går på optimalt varvtal istället. Tär mindre på miljön att tillverka o drar mindre soppa.

  • Stefan Larsson

    Apropå Hyundai och varför Bilia valt att inte visa t.ex. Ioniq i Täby Centrum; det kan ha att göra med att åtminstone Bilia Haga Norra där jag var och testade en Ioniq för några veckor sen ska sluta sälja Hyundai. Jag vet inte om det gäller Bilia generellt men alltså åtminstone Haga Norra, och efter vad de visste skulle Hyundai öppna eget, om jag minns rätt neråt Kungens Kurva. Det var en söndag jag var där och ingen Hyundai-kunnig säljare var på plats men en provkörning kunde jag i alla fall få.

    • Henrik

      Jag fick samma besked på Bilia Haga Norra när provkörde Ioniq där. Jag uppfattade det som att det gällde hela Bilia. Hyundai har redan en stor anläggning nära Kungens kurva, inte varit där dock.

    • Arild Schönberg

      Det är också Renault som står för en stor del av kostnaden som Bilia har för att ställa ut enbart Renault. Hyundai bidrar inte med kostnad till en ”elbilsaffär”. Snart kommer andra märken att göra samma sak. När kommer Jaguar att betala Autoropa för att sälja den nya i-Pace i en Jaguar-affär?

      Kanske är det just elbilar som kommer att säljas i dessa nya affärer i köpcentra. Butiksdöden väntar för detaljhandeln, så Rodamco vill att fler branscher hittar in i deras köpcentra.