På söndag ska SpaceX skjuta upp ännu en av sina Falcon 9 raketer. Spanska “Paz” satelliten ombord kommer kunna ta bilder av jordytan med meterhög upplösning – men det är inte därför uppskjutningen blir speciell. Inte heller för att Falcon 9 raketen redan har flugit en gång förut, att återanvända gamla raketsteg har blivit vardag för SpaceX.
Ombord raketen, bredvid Paz satelliten ska även två mindre satelliter åka snålskjuts till rymden. Satelliterna benämnda “Microsat 2a och 2b” är de första prototyperna för SpaceX kommande Starlink nätverk av satelliter.
Starlink kommer bestå av 4000 små satelliter på en bana mellan 1100-1325 km från jorden som kommer erbjuda trådlös Internet med uppemot 1 Gbps bandbredd. Mottagarantennen som kommer behövas kommer vara lika stor och platt ungefär som en pizzakartong. Satelliterna ska kunna skicka signaler till och från dessa mottagarantenner och emellan varandra för att förmedla snabb Internet till vart som helst på jordytan. Förutom att tillhandahålla Internet till isolerade platser långt från civilisation kommer Starlink även tävla mot traditionella Internetleverantörer. Istället för att betala för att någon ska gräva ner dyr fiberkabel till ditt hus räcker det med att montera en antenn på taket.
Tack vare Starlinks satelliters låga omloppsbana runt 1200 km istället för andra rymdbaserade Internet-lösningars banor på över 35,000 km höjd minskas ping-tiderna till runt 30 ms. Största problemet med dagens satelliter är annars just den långa fördröjningen på 600 ms eller mer vilket gör den levererade förbindelsen olämplig för spel eller realtidskommunikation. Satelliterna kommer bli ganska små, några hundra kg per styck, så varje Falcon 9 raketuppskjutning kan placera dussintals av dem i bana runt jorden.
De platta mottagarantennerna som kan placeras var som helst utomhus, de behöver inte riktas in mot någon satellit utan det räcker de har fri sikt uppåt rymden, har gett upphov till spekulationer om att framtida Tesla bilar kan få dem integrerade i taket. Istället för att Tesla ska betala miljontals kronor till mobiloperatörer för att få Internet i sina bilar kan de få uppkoppling via SpaceX satelliter istället.
Elon Musk har tidigare sagt att han hoppas Starlink kommer bli den kassako som kommer ge SpaceX ekonomiska muskler att utveckla Marsraketerna med. Med tanke på tidigare fiaskoartade försök till Internet via satelliter har vissa varit tveksamma. Iridium, Globalstar, Teledesic, många har försökt bygga system för rymdbaserad Internet – alla med mer eller mindre katastrofresultat, konkurser och olönsamma system. Varför skulle SpaceX lyckas bättre? Svaret är ganska enkelt: priset.
Inte nog med att SpaceX Falcon 9 raketer kan leverera laster till rymden för en tiondel av priset konkurrenterna tar – Starlink kommer vara SpaceX eget system, med netto uppskjutningspriser utan vinstmarginaler. Vissa satelliter kommer rent av åka snålskjuts med kommersiella satelliter vars uppskjutning bekostas av andra. SpaceX kan bygga sin enorma flotta av 4000 satelliter till en bråkdel av vad det skulle ha kostat andra. Därmed blir även priset för att använda systemet en bråkdel av andras. Månadsavgiften kommer vara i nivå med det man betalar för mobila och fasta bredbandsförbindelser idag.
De två första testsatelliterna som skjuts upp nu i helgen kommer ha en något lägre bana på drygt 500 km höjd och genomföra systemtester mot basstationer i Washington och Kalifornien. Med bara två satelliter får de täckning endast några minuter åt gången per dag. De kommande månaderna kommer halvdussinet fler testsatelliter skjutas upp. De första riktiga Starlink satelliterna beräknas placeras i rymden nästa år och systemet blir fullt utbyggd med över 4000 satelliter som når jordens alla hörn i början av 2020-talet. Framtida planer skissar på utbyggnad ända upp till 12,000 satelliter i bana runt jorden.
Som ett svar till SpaceX och Elon Musk har Skoda också skickat en Skoda Superb till Mars: 🙂
TCS ett år sedan: Gamla elbilsbatterier
För ett år sedan tog vi en titt på vad som kommer hända med alla gamla elbilsbatterier som blir över när elbilar skrotas? En tickande miljöbomb? Eller går de att återvinna eller återanvända? Som vi såg fanns det ett enkelt svar på frågan… och ett lite mer komplext.
Även 30 ms är ganska mycket som pingtid med svenska mått mätt, normala pingtider på fiberbaserat internet brukar hålla sig under 3 ms. Men med mobilnät kan det nog konkurrera, och att Tesla själva skulle kunna hålla sina bilar med nät, både för systemuppdateringar och statusrapporter och för podcasts och annan nätanvänding för de som åker i bilen även när den befinner sig på platser där det vanliga mobilnätet inte funkar så bra vore ju en klar konkurensfördel.
Om de skulle sälja tjänsten även till SJ vore ju fint, men det kanske är för mycket av en konkurrent?
Det är planerat för 4425 satelliter på hög höjd (ca 1200km), Ka-band (12-18GHz) och Ku-band (26-40GHz). Dessutom 7518 satelliter på lägre höjd (ca 340km), V-band (40-75GHz). Inter-satellite links är konfidentiella i FCC-ansökan men ska vara optiska och på >10000GHz.
Enligt läckta dokument förväntas intäkter på 30 miljarder USD fördelat på ca 40 miljoner kunder kring år 2025. Det borde bli ca 500 kr per månad i avgift. Målet är att mottagaren ska kosta 200 USD.
För att sätta lite perspektiv kan man jämföra projektets 12000 satelliter med det totala antalet aktiva satelliter, ca 1700 i augusti 2017 (av totalt ca 4500 uppskjutna satelliter).
Man kan gissa att det blir relativt bra styckpris när man bygger 12000 satelliter, eller som Elon sa: “going to try and do for satellites what we’ve done for rockets.”
Det här kommer jag absolut sätta på segelbåten när det ska seglas runt jorden.
Fantastiskt, sitta mitt i Atlanten o surfa på nätet. Längtar redan.