Elbilars frunk

KonaTopplock

Varför är det så få elbilar som har en frunk, extra bagageutrymme under framhuven?

Elmotorer är ju mycket mindre än förbränningsmotorer, så det finns gott om utrymme under motorhuven även om bilen är framhjulsdriven. Öppnar man motorhuven på de flesta elbilar är det ganska så luftigt därunder, det finns gott om plats – men ändå inget bagageutrymme.

Många biltillverkare smockar istället på ett slags “fusk-topplock” av plast ovanpå elektroniken. Som inte fyller någon nytta alls, bara tar plats. “Så har vi alltid gjort. Kunderna ska känna igen sig om de öppnar motorhuven, det ska se ut som förr.”

Men kunder som köper elbilar vill nog hellre ha praktiska bilar med mer bagageutrymme än “känna igen sig”. Ovan bild är tagen på populära elbilen Hyundai Kona. Även dess motorutrymme upptas mest av ett enormt dekorativt(?) plast-topplock.

Fler och fler Kona-ägare har dock insett att det är bara att ta tag i plasten och snäppa loss den så får de massor med plats under motorhuven!

KonaFrunk

Det har börjat säljas plastbyttor anpassade till det frigjorda utrymmet. Och vill du inte betala massa pengar har någon skarpsynt Kona-ägare kommit på att behållaren som sitter i reservhjulsbaljan passar exakt i det frigjorda utrymmet under motorhuven!

KonaFrunkBudget

Vad är det som får biltillverkare att hellre satsa på en stor ful låtsas topplock av plast istället för att skapa mervärde av utrymmet för sina kunder?

Dessa plastkåpor är i mina ögon själva symbolen för traditionella biltillverkares ovilja att förnya sig. Ett motorrum är ett motorrum i deras ögon. Och den ska då helst också se ut som ett motorrum. Har vi inte en hundra kilos gjutjärnsklump mitt i motorrummet får vi åtminstone sätta dit en plastkåpa så det ser ut som det alltid har gjort. Troligtvis samma ingenjörer som har gammal telefonringklocka som ringsignal på sina mobiler också.

FrunkBollhav

Teslas ingenjörer hade ingen tradition att falla tillbaka på. De började designa sina elbilar från tomma pappersblad. Och “tom hjärna” också, fri från traditioner och fördomar. De såg enorma tomma utrymmet under framhuven och insåg att det är bättre kunderna får fylla den själva med sina grejer än att de själva sätter dit onödiga grejer bara för syns skull.

Kundnytta framför “så har vi alltid gjort”.

VolvoFrunk

Därför är vi glada att se de första teaser-bilderna på Volvos kommande elbil. Som har en frunk under framhuven istället för löjliga låtsas-topplock. Tecknet på en tillverkare som vågar tänka nytt med elbil, inte bara gör som de alltid gjort.

Men snälla Volvo: locket? Varför behöver frunken ha ett eget lock under framhuven? Varför ska kunderna behöva öppna två lock innan de kommer åt utrymmet?

eTron-frunk

Audi e-Tron har en liknande lösning med extra lock på frunken, som har fått mycket kritik.

Det verkar alltså finnas en mellan-nivå på biltillverkares “frunkifiering”: förutom bakåtsträvare som fnyser åt nymodigheter och smäcker dit låtsas-topplock i plast och dem som tar elbilar på allvar och utnyttjar de nya möjligheter de ger finns det även en mittfåra som försöker vara nymodiga men når inte riktigt fram.

Frågar du mig hur pass allvarligt menad någon biltillverkares elbilssatsning är råder jag dig att bara öppna framhuven på deras elbil och titta under.

 

Och ifall någon undrar varför frunk heter frunk så kallas bakre bagageutrymmet i bilar “trunk” i USA. Ordet “frunk” skapades genom att slå samman orden “front” och “trunk”.

Tagged , . Bookmark the permalink.