En solskenshistoria


Lilla ön Tau i Amerikanska Samoa ligger mitt ute i Stilla havet, ca 3000 km öster om Australien. De drygt 800 invånarna var länge beroende av dieselgeneratorer för att skapa sin elektricitet.

Förutom att generatorerna förbrukade enorma mängder diesel var de även så högljudda så de störde de som bodde i närheten enligt lokalradion. Förutom att elen kostade över 4 kronor per kWh hände det även ofta att skeppen som levererade diesel var försenade med strömavbrott som följd.

När de lokala myndigheterna tröttnade på förhållandena tog de ett djärvt beslut: varför inte utnyttja naturresursen de hade överflöd av?

SolarCity installerade 5328 solpaneler som tillsammans genererar 1.4 MW elektricitet. För att klara sig även på nätterna och molniga dagar installerade Tesla Energy även 60 Tesla Powerpacks med en sammanlagd lagringskapacitet på 6 MWh – tillräckligt för att förse hela ön med el i 3 dygn även om det skulle bli molnigt. Sammanlagda prislappen för anläggningen blev 8 miljoner dollar. Enligt EIA, amerikanska energiinformationsmyndigheten skulle en motsvarande dieselanläggning ha kostat drygt en miljon dollar, så att bygga solenergianläggningen kostade mer. Men själva driften av anläggningen blir i stort sett gratis och lokala elbolaget slipper hädanefter importera dyr dieselolja 3000 km sjövägen. Dieselgeneratorerna förbrukade över 400,000 liter dieselolja per år förut. Lokala elbolaget lovar nu invånarna både slut på strömavbrotten och billigare elpriser.

Solar-Ribbon-cutting

Projektet har redan blivit en sådan succé att grannön Ofu har också börjat bygga på en liknande anläggning med 34 kW solpaneler och 1 MWh batteribackup.

Omvärlden hyllar projekten som miljövänliga – men för lokalbefolkningen handlar det mer om bekvämlighet och prisnivå. Solceller med batteribackup blir både mer pålitliga och i långa loppet även billigare än traditionella dieselgeneratorer.

Solar-sign

Nästa steg på vägen borde det väl bli elbilar. Tittar man runt gatorna på ön med Google Streetview ser man många traditionella amerikanska fossilbilar. Ersätts de med elbilar behöver tankerbåtarna med bensin och diesel aldrig mer besöka ön. Räckvidd är ju knappast ett problem på en 8×4 km stor ö…

Tagged , . Bookmark the permalink.
  • Surfaren

    Tyvärr kör dom väl en massa båt också, så bensin och diesel lär behövas fortsättningsvis tills även båtarna kan gå på el.

    • http://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      Jo det har du rätt i.
      Och flygplats har de också.
      Men alltså typ.

  • daoops

    Sådana här små öar är ju perfekta för Leafs och andra småelbilar som inte kommer så långt på en laddning. På Hawaii var den typen av bilar rätt vanliga.

    • Torkel

      I Göteborgs södra skärgård finns en hel del elbilar. Men där snackar vi inte leaf utan snarare Golf.. ja golfbilar då alltså.

  • tolvman

    öster om

    • http://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      Tack, ändrat!

  • G F

    Tibor glöm inte att skriva om att det sedan förra veckan finns ett bidrag från energimyndigheten på 60% av kostnaden för att installera Powerwall 2! http://www.energimyndigheten.se/nyhetsarkiv/2016/oppet-att-soka-stod-for-energilagring-i-hemmet/

    • Måns

      Dock maximerat till 50 000…

      • G F

        Så länge du klarar dej på en PowwerWall 2 räcker det!

        60% av exempelvis 73 300kr (inkl installation enligt Tesla) blir att du utnyttjar bidraget med ca
        44 000kr. Och du skälv betalar ca 30 000kr!

  • Henke

    Om vi konverterar dessa siffror till hela världen rakt av (vilket såklart inte går) skulle det alltså behövas ca 47 miljarder solpaneler och 525 miljoner powerpacks för att försörja hela världen med ren energi från solen även om solen skulle slockna i 3 dygn. Kostnaden skulle uppgå till 70 000 miljarder dollar. IMF räknade väl ut att koldioxidutsläppen subventioneras årligen med ca 5 000 miljarder dollar. Skulle världen beskatta koldioxidutsläppen till sitt riktiga marknadsvärde och använda pengarna till solpaneler och powerpacks istället skulle det alltså ta ca 14 år innan hela världen skulle ha helt ren el från solen. Väldigt enkel överslagsräkning dock, men you get the picture :)

    • G F

      Jag tror Elon vid lanseringen av Powerwall 1 sa att, det behövs BARA 2000 Milj. powerpack (borde bli 1000 Milj. med den nya varianten) för att hela värden ska kunna gå på 100% förnybara energikällor.
      Om alla transporter (elbilar), uppvärmning mm läggs över på el!
      För att bygga dem skulle det behövs ca 100 Gigafaktory (eller 50 med de nya PP). Utmanande, men det är inte omöjligt. Mänskligheten har exempelvis tillverkat många gånger fler bilar än så.

  • Johnny H

    När amrisarna producerade bombflygplan på löpande band under andra världskriget sjönk kostnaden med 20 procent för varje fördubbling av produktionen. Hur billigt skulle det kunna bli om man tillverkade så många att man skulle ersätta all el med förnyelsebar ström?