Göteborg elektrifierad

gbg3

På kort tid hände två viktiga händelser i Göteborg som ska se till att öka på andelen elbilar i staden.

I tisdags kväll invigdes Tesla Motors butik på vad många kallar bästa läget i stan, vid ingången till Arkaden köpcentret mitt i centrala Göteborg. Tiotusentals göteborgare kommer åka eller gå förbi den butiken varje dag och se bilarna skymta genom skyltfönstret.

Smarriga Tesla-cupcakes

Smarriga Tesla-cupcakes

gbg4

I sitt invigningstal berörde Tesla Motors nordenchef Peter Bardenfleth-Hansen faktum att Göteborg är Volvos hemstad, han skämtade om att öppna butik “i lejonets kula”. Han välkomnade dock Volvos satsning på elbilar och påminde om att Teslas uppdrag är att snabba på världens omvandling mot hållbar energi och hållbara transporter.

Han berättade även att förhandsbeställningarna av Model 3 varit ”mycket överraskande höga” i Sverige jämfört med resten av Europa.

gbg1

Butiken är väldigt rymligt, det finns plats för tre utställda bilar inne, plus en bottenplatta. Längre bak i butiken finns två mindre rum där köpare kan speca sin bil i lugn och ro, och ett litet pentry med soffa, dricka och kaffe. Vi hoppas butiken kommer öppna ögonen för göteborgarna att de behöver inte vänta till 2019 innan de kan köpa en riktigt bra elbil.

 


Vårt medlem Elektrokungen rapporterar från Göteborg Energis presskonferens:

gbg5

Den andra stora nyheten för elbilister i Göteborg var presskonferensen Göteborg Energi hade i går onsdag, där de berättade om sina planer att storsatsa på elbilsladdning i Göteborg. Det kommunala bolaget inviger 14 nya snabbladdningsstationer runt om i staden. Laddstationerna klarar CCS, Chademo och Type2. De är placerade en och en, och bidrar till att radera ut stämpeln över Göteborg som landets sämsta elbilsstad.

Utöver snabbladdarna påbörjas utrullningen av 500 ladduttag (Type2 utan fast kabel) i höst. Dessa uttag kommer att placeras runt om i staden och erbjuda såväl boende i lägenhet som besökare laddmöjlighet.

Vid Göteborgs Energis pressträff deltog även kommunstyrelsens ordförande Ann-Sofi Hermansson samt Volvos ansvarig för myndighetskontakter Anders Kärrberg.

Entusiasmen var stor och många steg tas nu i rätt riktning. Volvo Cars och Volvo AB har en särskild ställning i Göteborg som en stor arbetsgivare och tillverkare av både personbilar och lastbilar/bussar. Volvo Cars presenterade sin elbilssatsning. Ingen elbil före 2019. De satsar, men saknar ändå ett genuint fokus på elbilar. De tror på hybridbilar, men anser att elbilar är för dyra och att det finns få kunder i dagsläget som vill köpa dem.

Tesla Club Sweden fick även tillfälle att fråga Kommunstyrelsens ordförande Ann-Sofi Hermansson varför det inte ställs krav på laddplatser vid nybyggen. Hon erkände att politikerna vaknat sent, men att sådana krav är på gång. Lagen måste dock ändras för att kunna ställa sådana krav vid byggnation på privatägd mark. Göteborg Energi lyssnade entusiastiskt på Tesla Club Swedens synpunkter och tips på hur man ytterligare kan förbättra och förenkla för elbilister. Vi har önskat:

  • Enkla och internationellt gångbara betallösningar vid laddning (till exempel kreditkort)
  • Bra underhåll av laddplatser samt tillgång för 3:dje part till realtidsinformation om status på laddplatserna.
  • Anläggningar vid stadens stora infartsleder där ett större antal snabbladdare placeras bredvid varandra.

lindholmen

Satsningen på 10 miljoner kronor finansieras med 8 miljoner från regeringens klimatkliv.

Med dessa satsningar vänder Göteborg blad och gör Göteborg till en elbilsvänlig stad både för boende i staden och långväga besökare.

Tesla Club Sweden tillsammans med resten av Sveriges elbilister utbrister i ett enda stort “GÖTT!” och börjar försiktigt planera framtida besök i staden.

Vi tackar våra utsända reportrar Zoidberg, Stefan och Elektrokungen för deras bilder och rapporter från de båda eventen!

Tagged , , , . Bookmark the permalink.