Knirr och knak

nyastolar

I en tyst elbil hörs minsta lilla oljud. Flera Teslaägare har klagat på olika missljud från bilen – som de inte ens skulle ha märkt i en fossilbil där motorn överröstar det mesta. Sajten TeslaTap har sammanställt en bra lista över vilka ljud som kommer varifrån i en Tesla – dessutom vilka av dem är som är helt normala ljud och vilka kan tyda på problem.

Från fossilbilar känner man igen vissa oljud och vad de tyder på. Sliten koppling, dåliga hjullager, hål i ljuddämparen, alla har sina karaktäristiska ljud. I en elbil får man lära sig lyssna efter nya oljud.

Som till exempel när bromspedalen gnisslar kan det tyda på att bromsboostern kan behövas bytas. Olika fläktar på olika platser i bilen kan ha fått fel på sina lager. När oljudet kommer kan tyda på vilken fläkt som har gett upp: låter det hela tiden bilen är på är det nog fläktarna som ska kyla datorn bakom centerskärmen som håller på att ge upp – men låter det illa just när du stänger av klimatanläggningen är det däremot fläkten till AC-n som är trasig.

Har du behandlat vindrutan med RainX eller liknande siktförbättringsmedel kan det hända att Teslas originalvindrutetorkare börjar gnälla och låta. Ett trick TeslaTap tipsar om då är att byta till Bosch vindrutetorkare som har annan gummiblandning som inte låter illa mot sådana behandlade ytor. (Glöm bara inte att säga till Tesla Motors service när du lämnar in bilen sen – byte av torkarblad ingår i bilarnas service, och då får du tillbaka Teslas originalblad igen om du inte säger till. Har du bytt till Bosch får du byta torkarbladen själv sen.)

Knarrande ljud från instrumentpanelen när du kör tex över gupp kan bero på att panelen gnider sig mot A-stolpen – säg till vid nästa service så fixar Tesla det. Om oljudet från instrumentpanelen istället kommer vid högre fart men inte vid vägbulor kan det istället vara luftfiltret till kupévärmen som är lös – åter igen kan Tesla fixa till det.

Olika oljud vid fulla rattutslag kan bero på däcken som gnider sig mot hjulhuset, eller (ploppljud) en något för stor bult i styrmekaniken som kan behöva bytas av service. Tickande ljud från under sätena beror även den på bultar som kan behöva bytas av service.

Knackljud när du startar kan bero på handbromsens bromsbackar som släpper (normalt) eller på luft som har kommit in i luftfjädringens system (som trots namnet faktiskt är fylld med kvävgas).

De flesta av dessa ljud skulle inte ens märkts i en fossilbil som har tusentals explosioner per minut som döljer mindre oljud. TeslaTaps originalartikel listar några fler ljud också, och deras källor. Vissa av dem kan man provlyssna också.

 


TCS ett år sedan: Årets tjänstebil 2014

Tidningen Tjänstebilen utsåg Tesla Model S som årets tjänstebil i fjol. Vi hoppas de är fortsatt lika entusiastiska i år. Årets omröstning är på sluttampen, men du hinner fortfarande lägga din röst här.

Tagged , . Bookmark the permalink.
  • Androxe

    Man skulle kunna tro här att bilar med riktig motor väsnas så mycket att man behöver hörselkåpa. En modern bensinare hörs knappt alls in i kupén. Inte så konstigt att ett relativt nytt bilmärke fortfarande har en hel del missljud.

    • http://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      Man fattar inte riktigt hur mycket en fossilmotor väsnas och vibrerar förrän man har kört elbil nån vecka.

      Även de ”dyra ljuden” är annorlunda, dvs ljuden som tyder på att något har gått sönder.

  • Pontus

    Men nummer 18 som har med svärmor att göra har jag bara upplevt i en fossilbil…