Tesla Motors jobbar på att erbjuda en Model S med 100 kWh batterier. Det avslöjades på ett lite annorlunda sätt häromdagen, då hackaren Jason Hughes lyckades knäcka Teslas kryptering av bilarnas mjukvara och kunde avslöja att koden är redan förberedd en bilmodell kallad P100D.
De som har följt med Tesla Motors och Elon Musk vet att de planerar uppgradera batterierna kontinuerligt med några procent extra kapacitet varje år. P100D är en logisk och emotsedd utveckling av detta. De 11% extra batterikapaciteten mot P90D modellen möjliggör inte enbart dryga 5 mil extra räckvidd utan även lite snabbare laddning och möjligtvis även nån tiondel snabbare acceleration.
Det var därför Tesla Motors har slutat sälja modellerna med 85 kWh batterier, de förbereder designstudion för 100 kWh modellerna. Fortsätter utvecklingen lär vi i framtiden även se 90-modellernas utfasning och framtida 110 kWh modeller. Fast fler och fler köpare inser att de klarar sig fint med 70 kWh batterier också, när det är mindre än 20 mil mellan Teslas egna Supercharger snabbladdare runt om i Europa.
När Tesla Motors kommer avslöja P100D modellen är okänt än så länge, men möjligtvis på Tesla Model 3 eventet sista dagen i Mars (nedräkningen till det eventet ser du högst uppe till höger på den här sidan).
Så kommer Tesla Motors åtala Jason Hughes för hans intrång i deras mjukvara? Inte om man får tro Elons tweet om händelsen: “Good hacking is a gift.” 🙂
Det är så många elbilar på gång de närmsta åren så det kan vara svårt att hålla reda på dem alla. Användaren JEZ på elbil.forum24.se har sammanställt följande tidslinje över alla elbilar som är på gång:
(Klicka på OK och sedan på högerpilen > för att bläddra mellan bilarna)
Åtalad, nej han kanske blir erbjuden att hjälpa till på Tesla i stället?
Jag är intresserad av detaljerna i det där hacket. Såvitt jag förstod hade han tillgång till hårdvaran i en urmonterad central konsol. Det är ju en bra start. Men till min kännedom är inte sha256 brutet (hash generator). Och det är förmodligen så att att man använder best practice dvs. Aes som kryptostandard med duglig nyckellängd. Om denne hacker lyckades knäcka kryptot som sådan tror jag han har en framtid inom nsa…. jag känner inte till att det skulle finnas någon dokumenterad vekhet i krypto som sådant.
Det finns på hans blogg tror jag.
Gissningsvis lanseras P100D i samband med en facelift av Model S. Den är ju närmare 4 år nu, vilket är precis då facelifts brukar ske i modellcykeln i bilbranschen, sedan kommer en helt ny 3-4 år senare…
Nu är ju inte Tesla någon vanlig biltillverkare, men jag vore väldigt förvånad om det inte blir en facelift av S i år. Ny nos liknande model X, dragkrok och kanske samma HEPA-filter. Snabbare CPU i infotainmentcentret och kanske lite annat smått och gott känns troligt.
Svaret Elon gav hade INGET med P100D att göra. men du följde inte konversationen?
Hughes Pratade om att hans bil ville nedgradera..
“So, #Tesla is trying to retaliate by remotely commanding my car to downgrade to 2.12.45. I cut them off. @elonmusk @TeslaMotors A word?”