Ladda på jobbet eller hemma

dest_charging

Tesla har förutom sitt Supercharger nätverk av snabbladdare även byggt ett mindre känt världsomspännande nätverk av destinationsladdare. Tusentals hotel, restauranger, köpcentra och liknande ställen har fått gratis laddboxar från Tesla som de har monterat. Laddboxarna erbjuder normalladdning för besökande kunder med Tesla bilar. Stället får inte ta betalt för laddningen men får begränsa till att endast till exempel hotellets gäster får ladda. Laddboxarna är exakt likadana som de man som privatperson kan köpa hem för hemmaladdning. Den erbjudna laddeffekten brukar vara 11 kW även om det finns laddställen med både lägre och högre maxeffekt.

Nu har Tesla utökat sitt laddningspartner-program till att även omfatta arbetsgivare och hyresvärdar. Precis som hotell och köpcentra förut kan nu även arbetsgivare och flerfamiljshus ansöka om att få sätta upp Tesla laddboxar. Tanken är att företag med anställda som har Tesla bilar, eller hyresvärdar med Tesla-ägare bland sina boende enklare ska kunna erbjuda laddmöjlighet för dem.

Så har du en Tesla men din arbetsgivare eller hyresvärd som hittills har duckat för dina frågor om laddplatser -kanske med synpunkter om hur mycket det skulle kosta dem- kan du berätta att nu kan de få laddboxar utan att det kostar dem något. (Installation och el får de dock stå för.)

Arbetsgivare och hyresvärdar kan ansöka på samma laddningspartner webbsida på Teslas sajt som förut, enda egentliga ändringen är att ”kontor” och ”bostadsområde” har tillkommit som fastighetstyper.

Största skillnaden är att dessa laddplatser kommer inte dyka upp på kartorna i bilarnas navigatorer. Till skillnad från tidigare destination chargers blir dessa nya lite mer privata, allmänheten kommer inte kunna ladda vid dem.

Andra elbilar än Tesla kommer heller inte kunna ladda vid de laddplatser Tesla ger bort. Arbetsgivare och hyresvärdar kan dock köpa extra laddboxar som är upplåsta och stödjer laddning av alla elbilar med Typ 2 uttag. Dock inte tex Nissan Leaf som har Typ 1 kontakt – laddboxarna har fast monterad Typ 2 kabel.

 


TCS ett år sedan: Omställningen kan gå väldigt snabbt

Tycker du folk är ibland lite för optimistiska kring hur snabbt bytet till elbilar kan gå till ska du läsa om hur hela Sverige bytte oljepannor på bara fyra år.

Tagged . Bookmark the permalink.
  • Rasmus

    Jag tycker att det riktigt synd att Tesla inte tillåter andra att ladda, även om jag förstår det på gratisvarianten.

    En fråga, är det inbränt i chippet att de skall vara nerlåsta till Tesla, eller är det bara en DIP-switch-konfiguration? ;)

    • http://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      Vad jag förstått en DIP-switch inuti.

      • http://www.haverblad.com Kim Haverblad

        Stämmer det är en DIP-switch så enkelt att ändra själv.

        • Kim

          Vet att namnet Kim är vanligt, men ska vi ha samma signatur?

  • Rickard Henrikson

    Wow! Kan inte riktigt förstå incitamentet för Tesla att bjuda på detta, mer än att det blir ännu trevligare att vara ägare, vilket kanske leder till viss merförsäljning. En fråga dock, det står i artikeln att det inte kostar arbetsgivaren något förutom elen, men själva installationen måste de väl också betala antar jag? Vad kan det tänkas gå på?

    • Top 12

      Finns det jordad el framdragen och säkringen räcker så tar det 15 – 30 minuter för en behörig elektriker att fästa och koppla in. Räkna med någon tusenlapp att koppla in. Skall det dras nya kablar, säkras upp och kanske grävas så tar det några timmar.

  • Ulf Helmersson

    Frågan är vad skattemyndigheten säger om att arbetstagare får ladda gratis?

    • Rasmus

      Skall förmånsbeskattas på samma sätt som soppa till fossilbilen.

  • Mocke

    Oj, detta kommer tina upp en del av frusna relationer med brf-styrelsen som inte under några omständigheter alls vill göra några ingrepp. (då de har personligt ekonomiskt ansvar utifrån styrelseansvaret)
    dock är det lite synd att de inte skriver hur mycket en upplåst laddpunkt kostar, då den har flerfaldigt större användningsområde

    • Rasmus

      Tyvärr står ofta stolpen för en liten del av kostnaden, projektering, uppsäkring och elektriker kostar mångdubbelt mer.

  • Tom Langborg

    Är det inte kabel dragning med tillräckligt många amp som är problemet och kostnaden hos BFR? Kan inte tänka mig att Tesla bjuder på det.

    • Rasmus

      Jo, det är det som är det största problemet för många. Vill man säkra upp för 6 laddplatser med 16A trefas så motsvarar det ca 20 smålägenheter i säkringsstorlek.

      I min bostadsrättsförening så lämnar dessutom matningen till hela området inte så mycket marginaler :/

  • Tanaxia

    Om en BRF installerar detta, hur kan dom på ett smidigt sätt begränsa så att enbart boende i BRF kan använda den? Kan man ”låsa” en laddpunkt att enbart ladda om bilens ID är en av dom inlagda IDn som är tillåtna?

  • Kim

    Finns det fler sign Kim?