Hyundai visade upp sin kommande elbil Kona på ett digitalt pressevent igår. Istället för att frakta hundratals journalister runt halva jordklotet la de ut ovan video på YouTube och skapade en informationssida på webben. Väldigt miljömedvetet! Fast till nästa gång minska ner på låtsashologram presentatörtjejen lite, hon var lite småpinsam.
Hyundai Kona är en framhjulsdriven SUV med 5 sittplatser. Kunder kan välja mellan traditionell fossil drivlina eller batterielbil. Hyundai kommer erbjuda två olika batterialternativ:
- Standardbatteriet på 39.2 kWh kommer ge bilen uppemot 30 mils räckvidd enligt nya WLTP körcykeln som är mycket mer verklighetsförankrad än gamla NEDC siffrorna var. Motorn uppges ha 99 kW (132 hk) effekt som accelererar bilen 0-100 km/h på 9.3 sekunder.
- Long-range batteriet på 64 kWh kommer ge ända upp till 47 mils WLTP räckvidd, motorn får 150 kW (201 hk), 0-100 km/h acceleration på 7.6 sekunder.
Båda drivlinorna får 395 Nm vridmoment och max hastighet 167 km/h. Konas inbyggda laddare är på 7.2 kWh (32A enfas). Den klarar DC snabbladdning med upp till 100 kW laddeffekt.
Kona kommer utrustas med Lane Follow Assist som kommer kunna styra bilen så den följer filen man kör i hastigheter upp till 150 km/h på både motorväg och motortrafikled. Dessutom finns adaptiv farthållare, autobroms med fotgängarskydd, kameraavläsning av fartskyltar och varning om du kör för fort, döda vinkeln varning och funktioner som övervakar dig som förare och varnar om du börjar bli trött. För att slå på och av alla dessa funktioner finns sedvanliga knapporgie:
Hyundai Kona bjuder dock på flera överraskningar på insidan. Som till exempel en head-up-display. Och äntligen en elbil som har gjort sig av med låtsas-växelspaken! Elektriska drivlinan kräver ju egentligen ingen växelspak men biltillverkare -inklusive Tesla- sätter fortfarande dit växelspakar i sina elbilar. Hyundai Kona har en knapp för att åka framåt och en för att åka bakåt:
Det behövs inte mer i en elbil, bra gjort Hyundai! Fast det var lite synd de behöll en grotesk stor precis lika onödig “kardanaxel” mellan framstolarna i alla fall.
SUV karossen bjuder på ordentliga innerutrymmen och lastutrymmet är på 373 liter. Ingen frunk dock och ingen dragkrok nämndes vid presentationen. Vi har dock hört ryktesvägen att svenska och norska generalagenten kämpar med näbbar och klor för att bilen ska få dragkrok. Vi håller tummarna.
Enligt Hyundai kommer Kona börja levereras i Europa redan nu till sommaren. Vi har dock inte fått något besked om varken svensk leveranstid eller pris. Pris på $39,000 har ryktesvägen nämnts i USA, dock oklart för vilken av batteristorlekarna. Hamnar priset i de trakterna kommer Hyundai Kona utmana inte bara Opel Ampera-e och nya Nissan Leaf utan även Tesla Model 3 och framför allt kommande Tesla Model Y!
Hyundai Kona verkar bli ännu en spännande elbil som kommer få fler att överväga byta till framtidens framdrivning.
TCS ett år sedan: Fly me to the moon
Ett år sedan rapporterade vi om privatpersonen som har köpt en rymdresa till månen från SpaceX. Tidsschemat kommer nog inte hålla, men i en inte allt för avlägsen framtid kommer någon kunna övertrumfa alla semesterbilder med råge.
Knappuppsättningen som ersätter “växelspaken” är vad jag kan se densamma som i Ioniq Electric så den är egentligen inte ny. Och även förarassistanspaketet är nog hämtat från Ioniq; jag hann aldrig testa det ordentligt när jag provade Ioniq men jag fick intrycket att det gjorde ungefär det som beskrivs om Konas motsvarande system.
Jag tror faktiskt att Kona Electric har en vidareutveckling på assistanssystemet. Ioniq har LKAS (Lane Keeping Assist System) medan Kona anges ha både LKA och LFA (Lane follow assist). Men det kanske är samma ändå, alltid svårt att veta utifrån pressreleaser…
Tror bara att USA skulle få det stora batteri alternativet så ryktes priset bör gälla det stora priset. Tyvärr varierar priserna enorm mellan länder inom samma marknad, priset på Inoniq och leaf inom olika Eu länder skiljer så pass att det skulle vara mycket lönsamt att köpa ny bil i annat EU land, fast det är inte så många som orkar besväret.
Varför skulle de bara leverera det stora batteriet till USA?
Känns lite som att skjuta sig själva i foten.
Därför att i USA har de konkurrens från model 3 och bolt. I europa har de ingen liknande konkurrens. Det mindre batteriet svarar bra mot vad som finns på marknaden inom europa (förutom model s och x).
Det finns andra uppgifter om batteristorlekar och marknader. Hyundai Norge (kona.no) skriver att de får båda. Pushevs.com skriver att Hyundai inte prioriterar EV öht i nordamerika. Till Sverige blir det båda storlekar och den ska komma i sep till ÅF, har jag hört.
Skall bli intresant att läsa kommande tester. även om en suv inte är något för mig)
Såg en kul recension att snart är nog sista chansen att köpa en bil om man vill ha knappar då många kommande bilar nästan uteslutande kommer ha pekskärmar (nu pratade de om volvo) där man får söka sig in i menyn för att ändra något man annars snabbt kunde köra med knapp/reglage.
Hoppas på ett riktigt konkurrenssättande pris, för det behävs en prispress på marknaden.
Sitter och testkör den här veckan BMW-s senaste i3s elbil. Som än idag år 2018 inte har tryckskärm…
Jag sitter och matar in adresser till navigatorn som man gjorde när man fick highscore på pacman på åttiotalet. Suck.
märkligt var ordet då BMW har handstilsigenkänning på övriga sortimentet. I3 ska väl vara något i framkant och då borde det inte vara så svårt att återanvända teknik från egna leden som faktiskt fungerar riktigt bra (det lilla jag testat det).
Mitt reglage för styrning av skärmen är en skrivyta med igenkänning, i3 -14. Men pacman är ju kul!
Ska testa i morgon. Skrivyta, ojojoj då snackar vi ju PalmPilot och 1997!
Jo, jag ville inte höja förväntningarna…
Testat. Totalt värdelös. Misstolkade varannan bokstav.
Brukar vara en vanesak. Men nu snackar jag mobiltelefoner á la 2008. Tio år senare borde det vara bättre kanske?
1.30 – 1.37 kWh/mil… Undrar hur många som klarar sig i närheten av det när det ska köras motorvägsfart? Och hur blir det när temperaturen ute sjunker under nollan?
Vi har lyckats kräma ut ca 1,45kwh/milen ur vår Kia Niro phev även nu i vinter och det med en elmotor på 70 hästar i blandad körning inklusive motorväg (under 120km/h). Niro ev som delar drivlina med kona ska bara få ut knappt 40 mil på 64kwh, på kias release så de även tydligt att denna siffra kunde de “garantera”, är Hyundai ute och lovar för mycket eller är det så stor viktskillnad på dessa bilar?
Dragkrok?
trist att koreanerna inte kan designa inredning alls. Ryser när jag tittar på den lilla LCD-skärmen, “radion” i silvrig plast och som nämns, den gigantiska kardantunneln. Helt okej med lite diskreta knappar här och där för de viktigaste funktionerna, men hallå… det är inte 1991 nu.
Och hur är det med röststyrning? Det överlägset bästa sättet att mata in en navigeringsadress, om den nu fungerar! “Kona: Navigera till Blåbärsvägen 31 i Sollentuna.” *Klart* eller “Kona: Navigera till närmaste IKEA”. Förstår inte varför det är så förbenat svårt att få till i bilar där det verkligen behövs, det fungerar ju bra i mobiltelefonen, där röststyrning är totalt meningslöst.