malus/MALUS-systemet

VW2

Regeringen avslöjade i fredags hur de vill utforma kommande bonus/malus systemet. Idag får supermiljöbilar en bonus på 40,000 kronor vid inköp, ett system som har funnits i flera år -sjösattes redan av förra regeringen- men har haft nackdelen att staten måste skjuta till pengar och därför dragits med regelbundna perioder utan pengar. Folk fick ofta vänta till nästa budget som sköt till nya medel som kunde användas till att betala ut premier i efterskott – och därmed åderlåta budgeten för nya perioden.

Bonus/malus systemet som skulle ersätta dagens supermiljöbilspremie var ett förslag från utredningen förra regeringen startade. Efter regeringsbytet tillsattes en ny utredning som kom fram till samma lösning: ett bonus/malus-system där straffavgifter på smutsiga fossilbilar skulle bekosta bonuset på rena elbilar. Därmed skulle systemet bli självfinansierande. Malus-intäkterna från fossilbilars straffavgifter skulle täcka bonus-utbetalningarna.

Utredningarna kom fram till delvis olika nivåer, första skulle ge 75,000 i bonus till nollutsläppsbilar, efterföljande sänkte summan till 65,000. Båda utredningarna fick kritik av flera remissinstanser för att de gav för små stöd till supermiljöbilarna.

Sedan hamnade förslaget på politikernas bord.

Av gamla idéerna om att systemet skulle vara ett nollsummespel kvarstår inget. Tvärtom är den nu föreslagna systemet en rejäl kassako för statskassan! Staten kommer få in minst 600 miljoner -enligt vissa beräkningar till och med över en miljard- kronor mer per år än vad bonus-utbetalningarna kommer kosta. Bonus/malus systemet har alltså blivit en bonus/MALUS system – ett sätt för staten att få in extra pengar med miljön som bekväm förevändning.

Bonus-ersättningen till nollutsläppsbilar kommer höjas från dagens 40,000 kronor till inte 75, inte 65, utan 45,000 kronor. Det verkar ungefär som om beslutsfattarna satt sig ner och diskuterat fram vad är den minsta summa de kan öka ersättningen med? 500 kronor skulle blivit alldeles för löjligt lite för att stolt kunna hävda att de har höjt ersättningen. 5,000 kronor blev lite lagom. Kostar inte så mycket mer, men man kan säga ordet ”höjning” på presskonferensen i alla fall.

Höjningen ter sig ännu mindre om man betraktar elbilars ändrade förmånsvärden. Sedan januari i år får man endast 10,000 kronor i skattereduktion av förmånsvärdet för elbilar, mot 16,000 kronor förut. Så till exempel den Nissan Leaf som hade förmånsvärde på 1800 kronor i fjol fick det höjt till 2100 kronor i år. Med marginalskatt och sociala avgifter blir det 9331 kronor dyrare för ett företag att ha en Leaf i tre år som förmånsbil. Höjningen av bonuset är alltså mindre än just genomförda kostnadshöjningen.

De flesta nya elbilar i Sverige köps inte av privatpersoner utan leasas som förmånsbilar. Dessa har blivit dyrare i år än vad de var förut – och nya systemet räcker inte till att kompensera för kostnadshöjningen. Därav den något provokativa rubriken ”malus/MALUS-systemet”.

Skulle regeringen haft något annat mål framför ögonen än att få in extra medel till statskassan skulle de ha behållit bonus-nivåerna utredarna föreslog – eller rentav höjt dem till de 90-100,000 kronor flera remissinstanser yrkade på. Alternativt avsatt en del av pengarna till utbyggnaden av en nationell snabbladdarnät. I en artikelserie i fjol skissade vi på en sådan snabbladdarnät som skulle täcka hela Sverige med 120 stationer, 6 laddstolpar per station, för en kostnad på 180 miljoner kronor. En bråkdel av alla miljarder staten kommer få in genom det nya systemet.

Men inte är det för att ställa om Sverige till utsläppsfri transport som bonus/malus-systemet införs.

 

Tagged , . Bookmark the permalink.
  • Pål Kindblom

    Nej det är otroligt tandlöst, antar att Volvo lobbat framgångsrikt även denna gång.

  • Mikael Jonsson

    Politik som vanligt…

  • Filip

    Håller inte med. Hur mycket staten kommer dra in eller förlora beror på hur många bonus- eller malusbilar svenska folket köper. Om massa folk trilskas med att köpa suv-bilar med fet ice motor och få köper laddhybrider och elbilar, då kanske biököparfolket inte förtjänar att få så mycket pengar? Jag hoppas däremot att det kommer att bli ändring på det med model 3. Har vi tur köps det så mycket bonusbilar att regeringen går minus, det tror jag är klart möjligt!

    Sen är frågan också hur mycket man kan hålla på o subventionera. Smartcar för fyra finns redan ute på flera marknader i Europa. I Tyskland kostar dem motsvarande 215kkr. Med premien är men nere på 170kkr för bilen. Hur billiga måste elbilarna bli för att folket ska fatta att det är otroligt fördelaktigt att köra dem? Snart kommer nog ännu billigare elbilar, ska regeringen subventionera dem så hårt att det kan ges bort då?

    Och för model 3 så är den en dyr och fin bil. Den kommer nog att kosta runt från 350kkr efter premien vilket är mindre än motsvarande bensinbil med samma prestanda!

    • Axel Svensson

      Tror inte att det kommer svänga så snabbt på ett år så att det kommer att kosta staten något utan det kommer att bli en kassako. När politikerna märker att det börja svänga så mycket att det inte längre är en kassako utan kan bli en kostnad så kan de bara sänka bidragsdelen lite till med motivering att det har haft avsedd verkan. Är dock rent allmänt motståndare till bidrag. Det hade varit ärligare med enbart ett MALUS!-system mot avgasbilar. Bäst och billigast för omställning till elbilar hade nog varit ett väl utbyggt laddnätverk i hela Sverige, grundläggande infrastruktur är något som jag anser att stat och kommun borde stå för men frågan är hur man gör med drift.

      • http://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

        Enligt mitt förslag till nationellt snabbladdarnät skulle staten sköta fonden som privata aktörer kan hämta medel från. I ursprungsförslaget skulle fonden till och med bekostas av elbilisterna själva – men en annan tänkbar scenario är att fonden fylls på från malus-avgifter på smutsiga fossilbilar.
        http://teslaclubsweden.se/snsln-3/

        • JH

          Eller ås använder man faktiskt koldioxid skatten till det den är avsedd.

  • Robin Olofsson

    Det handlar väl om man ska premiera de få eller straffa de många och vilket som ger högst effekt? Detta systemet kommer ju kunna få en vanlig bensin-skalle att faktsikt överväga en laddbar Volvo som idag kostar ca 200 000kr mer än den bensindrivna varianten då hen både får 45 000kr i premie och en sänkt skatt med 8000kr/år och ett garanterat högre andrahandsvärde.
    Detta system kommer vara mer effektivt än att ge oss fanatiker en massa extra pengar för bilar som vi ändå kommer köpa :)

    • Claes

      Tvivlar på det, men vi får se. Risken att en V60 D6:a, eller vad de nu heter, kommer att rasa i pris begagnat när Model 3 kommit är överhängande. Gäller alla andra dyra hybrider också. Att överhuvudtaget köpa en dyr icke-ren-elbil idag är en risk många borde tänka ett extra varv på… Jag tror lagstiftning och skatter kan förändras fort när elbilar i prisnivåer med dagens mellanklassbilar kommit 2020 och strax därefter.

      • Robin Olofsson

        Nu tycker jag du faller i fanatiker-fällan och förutspår hybridens död innan den än börjat säljas i större mänder :) Tycker du att det är bättre att köpa en ren dieselbil istället? Det säljs ju många fler dieselbilar idag än El,hybrid,gas tillsammans så köparna verkar inte dela din analys. Volvo har nu en EL/bensin-motor de kallar T6 Twin Enginge som går att köpa till ett flertal modeller

        • Claes

          Nejdå, jag tittar mer på vad folket runt omkring mig väljer, privat och i tjänsten, samt vad jag får läsa/höra. Jag förutspår inte hybridens död, men många är för dyra idag och jag har bara sett en hybrid tillräckligt ofta för att tro att de kan bli vanligare innan elbilarna tar över. Och hybriden jag tänker på är VW Passat GTE. Den är väl nästan 200 kkr billigare än V90 T6, visserligen är Volvon en lyxigare bil men 630800kr(inkl teknikpaket). Hua!
          Jag tycker inte det är bättre med fler dieselbilar. Hybrider som VW Passat GTE är bättre. Bäst blir nog Tesla Model 3 ;)
          Dessutom kommer NEDC-cykeln ersättas med WLTP-cykeln den 1 september i år och då kommer troligen många laddhybrider inte att kunna åtnjuta supermiljö-status, dvs de får lägre bonus, höjd fordonskatt och högre förmånsvärde. Snopet, när regeringen nu lägger fram sitt bonus/malus-system.
          Det kommer att bli dyrt att ha annan bil framöver än en elbil.

  • Mockasin

    Det är i vilket fall uppenbart att den politiska viljan och visionen hos regeringen när det kommer till att elektrifiera fordonsflottan är tämligen svag.

    • Robin Olofsson

      Och då jämför du med andra länder eller med din fantasi?

      • Mockasin

        Mitt inlägg har inga jämförelser.

  • Mocke

    För att inte glömma skattebefrielsen i 5 år som försvinner ca 350*5 (då blir det ÄNNU mindre kvar av höjningen)

  • Mocke

    En sak som man har glömt är risken att tillverkarna kan ha kvar höga priser om konsumenterna får för stora bidrag. Så istället för att sänka sitt pris till det marknaden vill betala kan de ha kvar sina marginaler då de räknar att staten står för glasyren på kakan. (det har hänt tidigare)
    För det som samhället vill ha är prisvärda elbilar som motsvarar folks förväntningar av hur en bil skall vara. (jag skulle inte tacka nej till att köpa en el ioniq om jag fick 200 000 i bidrag)

    • Robin Olofsson

      Nä och varför inte direkt blåsa över gränsen till danmark och sälja den för 100 000kr mer än du köpte den för? Att istället införa jättehöga skatter på alla andra bilar kommer få marknaden att reagera. Man byggde inte pyramiderna med morötter utan med piskor! (delades säkert ut en och annan morot under bygget också men det var nog inte huvudincitamentet för arbetarna)

  • Björn

    Man skulle nästan kunna tro att presidentens partifärg lyser igenom denna artikel, men han är ursäktad efter så många bra artiklar.
    Förslagets nivåer kan man förstås alltid diskutera, men om inte alla remiss instanser är kan godta förslaget blir det inget alls. Det hade varit mycket sämre.
    Anledningen till den kraftiga malusen är förmodligen att systemet inte ska bli underminerat. Det har exv systemet i Paris blivit.
    + Teknikneutralt
    + Långsiktigt
    + Självfinansierat

    Laddnätverket får stöd via klimatklivet, precis som eventuella vätgas mackar.

    • Torkel

      Presidentens partifärg?

      Premierna för miljöbil ökades så här:
      +5000
      -700 inflation fr. 2012
      -1800 ny skatt
      = 2500 kr (eller 6,25 %)

      Detta med Miljöpartiet i regering och uttalade ambitioner om fossilfri bilflotta om 13 år. Jag tror nog både väljare och opposition kan enas i besvikelse.

  • JH

    Och exakt vem är de som är även en liten gnutta förvånad över att det blivit en kassako till staten? Jag upprepar igen, med en dåres envishet; Om staten hade haft faktisk avsikt med att de facto ändra från fossildrift till ‘miljö’ vänig drift av fordon så hade de gjort det. Det _finns_ ingen som helst avsikt att göra det. Och skälet borde vara fantastiskt uppenbart för var och en; de _tjänar inte pengar på det_. Det är inget konstigt eller konspiratoriskt bakom det, det är en mycket enkel slutledning; privatbilism ha sedan länge varit en stor kassako, och man ändrar inte det.

  • http://rasmus.krats.se/RasmusKaj Rasmus Kaj

    Det relevanta beloppet är ju inte bonusen i sig utan bonus – malus. Om man står och väger mellan en elbil och en fossilbil så jämför man ju elbilens pris efter bonusen med fossilbilens pris efter ”malusen”. Jag har tyvärr inte sett några siffror på var malusen landar på några exempelbilar, men det ska tydligen vara 100 kronor per gram för bilar med över 140 g / km, så om man jämför elbilen med en fossilbil som släpper ut 180 g / km så är totala bonus-malus-effekten 100 * 180 + 45000 = 63 000 kronor, vilket ju är klart mer än 40 000 kronor.

    Den stora frågan är väl fortfarande varför det inte är en ännu större miljöbonus på cyklar än på elbilar … :-)