Model 3 information

Tesla har internt släppt följande information som ska hjälpa deras anställda övertyga kunder varför de ska slå till och köpa en Model S nu istället för att vänta på Model 3:




Nyheterna vi får reda från dem är att Tesla Model 3 kommer bli 469 cm lång. Acceleration på 5.6 sekunder 0-100 km/h är i nivå med instegsmodellen för Model S, men Tesla jämför förstås med toppmodellen P100D. Att Model 3 räckvidd blir på över 34 mil visste vi redan men jämförelsen ger intrycket att räckvidden kan bli enligt ganska så rättvisande EPA körcykeln.

För första gången har vi fått en siffra över bagageutrymmet, som uppges rymma 396 liter. Den siffran är dock enligt amerikansk sätt att mäta bagageutrymme vilket ger lägre siffror än vi är vana vid.

Största nyheten är kanske de väldigt få olika varianter bilen kommer kunna beställas i. Medan dagens Model S har över 1500 olika konfigurationer påstås Model 3 få mindre än 100. Model S finns i 5 basmodeller, som var och en kan fås med eller utan Premiumpaket, autopilot, självkörningsförmåga, köldpaket, premiumljud, luftfjädring, bakåtvända säten, öppningsbart glastak och skinnsäten. Och då har de inte ens räknat in alla färger på kaross och säten och olika fälgar och vinterdäck man kan beställa.

Från Elon Musks olika tweets om bilen vet vi att Model 3 kommer erbjudas med minst två olika batteristorlekar, med bak- eller fyrhjulsdrift, med och utan luftfjädring, skinnsäten och ludicrous, samt med autopilot eller självkörningsförmåga som tillval. Det blir sammanlagt 96 varianter. Antingen kommer Model 3 inte ha några premiumpaket, premiumljud eller liknande tillval – eller tvärtom kommer mycket fler optioner ingå i färdiga tillvalspaket.

Sista rutan får dock en att börja tvivla. Enligt den får endast Model S luftfjädring – trots Elon Musks tweet i fjol om att även Model 3 skulle kunna få det som tillval. Har de ändrat sig sedan dess? Och att endast Model S skulle ha glastak? Men Model 3 paradnummer är ju dess glastak! Förvirringen kommer bestå ända tills Tesla öppnar designsidan för Model 3.

Vill du veta mer om vad som har sagts av Tesla och Elon Musk om Tesla Model 3 kan du läsa vår informationssida där vi har sammanställt all tillgänglig information.

Model3SC2Det har även dykt upp en bild på en av Tesla Model 3 releasekandidaterna som står och laddar på en Supercharger. Det intressanta med den bilden är att laddkontakten sitter på samma ställe som på Model S – men laddluckan öppnas uppåt! Den designen medger större plats för laddkontakten. Bilden är tagen i USA där Model 3 uppenbarligen kommer få samma laddkontakt som Model S – men det finns onekligen gott om plats för att få in en CCS kontakt där för den europeiska versionen av bilen. Då skulle den kunna ladda både på Teslas Superchargers i Europa – men även hos andra snabbladdare. Att de har gjort om laddluckan tyder på att något är på gång, för annars skulle det ju varit enklare att bara behålla den som den är.

Tagged , . Bookmark the permalink.
- Stöd dessa sidor med en donation eller skaffa 6 mån gratis Supercharging till din nya Tesla: ts.la/tibor72449 -
  • Claes

    Börjar oroa mig över lastutrymmet…och manuell baklucka 2017 känns B. Nåja, väntar med spänning på att Juli ska komma så man får veta allt, eller helst tidigare genom denna sajt. :)

    • Magnus Olsson

      Rätt kort lista på andra bilar med automatisk baklucka som standard också fast det är 2017 :)

      • Claes

        Kan stämma att det oftast är tillval, så jag hoppas att den optionen till Model 3 kommer att finnas till vettigt pris.

      • Lars Löwgren

        Fast i prisklassen 400+ är det nog ganska vanligt. Gillar verkligen min självöppnande baklucka som jag har nu, den måste tyvärr stängas manuellt iofs. Kanske kan M3 få något liknande?

        • Magnus Olsson

          Vi måste komma ihåg att detta inte är en vanlig dyr bil, det är en billig elbil.

          Men jag håller med att en enkel som bara öppnar luckan inte borde vara så dyr, vi får väl se men det mesta på denna bil är designat för att fungera och att vara billigt att bygga.

          • Lars Löwgren

            Vi får väl se vad Leaf 2 kommer ha för batteristorlek och pris… Det kan mycket väl bli en konkurrent räknat i värde per krona.

    • Mocke

      Fast om man skall vara ärlig. med tanke på den futtiga baktrunksluckan. Hade det inte känts väldigt löjligt om den var automatdriven. Förstår om det var en hatchback men en sedan… finns det någon sedan som en sådan funktion på sedaner?
      Fast lastutrymmet är litet, tror inte man får plats med alla vinterhjulen.
      trots det väldigt upopspelt inför vd som kan ske inom 2 månader.

      • Claes

        För mig handlar det mer om att slippa skita ned händer/handskar på vintern, när baken blir smutsig. Men Tesla kanske löser den biten på något annat sätt? ;)
        Det är 84 liter mer lastutrymme i BMWs 3-serie, den som Musk sa att Model 3 skulle vara jämförbar med, men han kanske menade priset, inte bilstorleken…

        • Magnus Olsson

          Model 3 är ju inte på alla möjliga siffror vara exakt lika som en 3-serie, han menade nog bilstorleken men inte nödvändigtvis storleken på lastutrymmet.

          • Claes

            Det fattar jag också, men Model 3 verkar bli en 6 cm längre bil än BMWs 3-serie men med en lastvolym endast 36 liter större än BMWs 1-serie, trots ett bakre- och ett främre lastutrymme.
            Först hoppades jag att det stod fel, dvs att man menade 17 cu ft men om informationen kommer från Tesla direkt så är det nog 14…. :(

          • Magnus Olsson

            Dessutom är lastutrymmet fram också medräknat på 14 så nån lastbil lär inte 3an bli, Model S har ju enormt med plats istället.

            Du kanske såg men de har själva lagt upp samma info på hemsidan nu
            https://www.tesla.com/compare (Välj amerikanska sidan)

          • Claes

            Tack, det hade jag inte sett. Jag får hoppas att det blir ett fällbart 3-delat ryggstöd bak.
            Börjar nu undra hur stort lastutrymmet på Model Y kommer att bli… ;)

        • Magnus Olsson

          Såg nu en kommentar från Viggo om detta

          ”Om man kollar på den amerikanska sidan för BMW så har 3 serien ett utrymme på 368l/13 ft3 så det verkar som att de använder ett annat mätsystem i USA. Samma sak för Audi A4, klara också bara 13 ft3 i USA.”

          • Claes

            Najs! Här anges 480 liter, min GT har 525 liter, men den är längre. Nu blir jag ännu mer otålig på Juli…

  • Elbilisten

    Håller tummarna för CCS kontakt.

    http://ccs-map.eu

  • micks

    Verkar som tesla gör allt för att få folk att välja model x eller s nu när det är nära modell 3.
    Och det är ju klart, många har köpt en s eller x för att det är den enda elbilen med anständig räckvidd.
    Kommer det nu en till bil med anständig räckvidd och tillgång till ett anständigt laddnätverk ganska nära i tid, så är det nog många som väntar in den. Kanske det märks i beställningarna på S och X?
    Därav det sockrade erbjudandena om fri supercharging etc

  • lobbin

    Ang. glastak så kanske det är så enkelt att Model 3 enbart kommer med en variant och att man lite klumpigt i Model S-fallet kallar det premium feature.

  • Johannes Brorsson

    5,6 sekunder för 0-97km/h, inte 0-100km/h om man ska vara petnoga.

    • Anders Nyman

      Dvs ungefär 5,8 s för 0-100 istället. Räcker nog bra det, om det är för basversionen!

  • G F

    Det hela hallar om kassaflöde för Teslas del. Det är väldigt vanligt att företag som stå inför en ny stor produktlansering går på knäna. Detta p.g.a.. det vakuum som uppstår i kassakistan när kunder avvaktar med köp tills de sett den nya produkten (även de som har för avsikt att köpa S eller X), och innan pengarna börjar strömma in från denna. Samtidigt som kostnaderna är skyhöga för Tesla p.g.a.. all ny utrustning o personal.

    Så de behöver dra in stora summer NU och då har de bara S och X som kan genererar likvida medel bums.

  • Pär

    Eftersom Elon på senare tid (så sent som i måndags) varit väldigt tydlig med att de kommer börja med de enklaste versionerna av Model 3 så tror jag inte vi kan förvänta oss att se i närheten av alla tillval, som t.ex. finns när vi i Sverige kan beställa bilen, nu i Juli. Vi kommer nog att få vänta ett tag innan vi får se vad Model 3 faktiskt har att erbjuda i tillvalsväg.

  • AlmisVallis

    Blir lite orolig för det här med glastaket. Jag räknade med att det kommer som standard.
    Bara max ett år kvar till jag har bilen. *längtar* haha

  • Lars Löwgren

    Detta följer linjen med antisäljning av Model 3. Får snart sluta läsa detta eftersom jag börjar känna att Model 3 verkar bli en snik bil för astronomiska summor. Jag hoppas och tror fortfarande att Model 3 kommer bli bra och betydligt bättre per krona än Model 3. För blir den så dålig som Tesla framställer den nu så kommer det finnas bättre alternativ.