Hjärnbrist?

Teslabrain

En vecka sedan visade vi “hjärnan i handskfacket“, Teslas avancerade superdator som ska möjliggöra att bilarna blir självkörande. Datorn från NVIDIA sägs vara lika kraftfull som 150 laptopdatorer sammanlagt och ska bearbeta bilderna från de 8 kamerorna som betraktar omvärlden runt Teslas Model S och X bilar. Mjukvaran är fortfarande under utveckling, men bilarna är redan utrustade med all nödvändig hårdvara och på Teslas design studio sida kan man redan idag köpa “Total självkörningsförmåga” till bilarna. Tesla har släppt demofilmer där en av deras bilar kör självständigt och planerar åka kust till kust i USA senare i år med en helt självkörande bil som ska åka sträckan på egen hand.

I och med att mjukvaran inte är helt färdig än finns alltid risken att Tesla kan inse den monterade datorn var ändå inte tillräckligt kraftfull. Därför har de placerat den på en för servicetekniker ganska så lättåtkomlig plats så att om det skulle visa sig att den måste uppgraderas ska den vara lätt att byta. Nu har en Teslaägare samlat mod och plockat ut datorn därifrån.

Betraktar man kretskortet ter sig risken för ett framtida byte än högre. Kortet har nämligen endast en enda NVIDIA GP106 chip. NVIDIA själva tycker det skulle behövas 2-4 sådana chip för att uppnå full autonomi enligt deras hemsida:

NvidiaP2levels

Med en enda chip uppnås endast liknande funktionalitet som dagens Tesla autopilot enligt NVIDIA, automatisk körning på motorväg. Det behövs två för vad de kallar autochafför, att bilen ska själv kunna åka A till B. Och dubbla sådana kort för full autonom körning i alla situationer.

Teslas kort verkar ha alldeles för få chip för att klara uppgiften. Men vad är det som döljer sig under den stora kylflänsen till höger?

Kylflänsen döljer en TEGRA processor. Tesla verkar alltså ha valt en något annorlunda väg mot NVIDIA som enbart förlitar sig på neurala nätverk för sin självkörande lösning. Tesla verkar kombinera neurala nätverk med traditionell processor där var och en ska göra det de är bäst på. Men kan en TEGRA verkligen ersätta 1-3 GPU processorer? Det är det Tesla hoppas på men inte riktigt är säkra på.

I värsta fall, om de måste krypa till korset och installera kraftfullare doningar kan Tesla relativt enkelt byta ut GP106 chippet då den sitter på ett separat kort lättåtkomligt utan att behöva demontera hela moderkortet. Eller byta hela moderkortet då de placerade den vid handskfacket istället för begravt någonstans djupt inne i bilen.

Folk på Tesla Motors Club som analyserade kortets komponenter kom fram till att GP106 chippet som ska simulera det neurala nätverket är en variant av grafikchippet som sitter i NVIDIA-s GeForce 1060 grafikkort. Anmärkningsvärt är att Tesla monterat endast hälften så många minneschip bredvid den som på NVIDIA-s egen Drive PX2 utvecklingskort – hälften av platserna är obestyckade. Exakt vilken variant a TEGRA processorn som är monterad framgår inte av beteckningen på chippet, det verkar vara en specialversion framtagen för Tesla.

Teslas ingenjörer verkar alltså ha hårdbantat NVIDIA-s utvecklingsplattform och monterat en rejält förenklad version av den i bilarna. Att den klarar av att framföra bilen har vi sett från demovideon med testkörningen – stora frågan är hur pass pålitligt den bantade datorn klarar av att framföra bilen i alla trafiksituationer? Troligtvis är en del av de 35,200 kronor tillvalet “Total självkörningsförmåga” kostar på Teslas designsida avsatta till ett eventuellt framtida byte av datorn. För osäkerheten gäller endast det valet – de funktioner vanliga autopiloten kräver klarar nuvarande datorn i bilarna av galant, både enligt Tesla och NVIDIA.

 

Tagged , , . Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 4 Responses to Hjärnbrist?

    1. Mocke says:

      Det är väl samma kretsar som flera andra tillverkare använder. Hur mycket kommer delas mellan dem?
      hur mycket kommer nvidia dela? (tror att volvo är en av tillverkare som kör med nvidia px2)
      nvidias xp2 är en plattform som säljs till alla och inte bara till tesla. den stora frågan är hur mycket tillverkare är villiga att dela mellan sig.(alla kommer ju att lägga rnd kostnader på det för att i princip göra samma arbete)

    2. Marcus says:

      Man kan ju fråga sig om bilen i demovideon inte är utrustad med kraftfullare hårdvara än vad vi har i våra bilar. Ungefär som den berömda autonoma Leaf som styrs av en dator som drar hela 1,5kW. Det är uppenbart att bilen i Tesla-videon är mycket duktig på allting som har med bildprocessing att göra. Den känner igen bilar, skyltar, människor osv. Ingenting av detta fungerar i AP2-bilarna vi kör idag. Det enda de klarar av i dagsläget är att hitta vägens begränsningslinjer. Det är ett stort kliv från nuvarande mjukvara till det vi har sett i videon för snart ett år sedan. En möjlig förklaring till detta kan mycket väl vara att mjukvaran ännu inte fungerar på den klena hårdvaran som sitter i produktionsbilarna.

    3. Magnus Olsson says:

      Man kan också fundera på vad länders lagar kommer att kräva av bilar som kör själva, vilken safety nivå skall de klara? Tågbranchen exempelvis har väldigt höga krav, det kanske måste sitta två oberoende kretsar som backup för att de ska få framföras utan förare efter våra vanliga vägar.
      Nu kanske vi inte behöver va så extrem men rymdindustrin har ibland 3 kretsar som alla räknas samma sak och får en krets ett annat resultat än de andra två så ignoreras den 🙂

    4. b2tyb says:

      Det jag inte förstår är hur bilen kommer agera ifall datorn skulle bli satt ur spel, ett redundant eller felsäkert system borde krävas på samma sätt som bilens bromssystem är redundant.

    Lämna ett svar