Model 3 leverans(?) eventet

Model3ranges

Många som gick upp extra tidigt på lördag morgon blev besvikna. Videosändningen från Tesla Model 3 leverans eventet som började kl 5:45 var extremt kort och intetsägande. All ny information de berättade om Model 3 kan sammanfattas i ovan bild: Tesla Model 3 kommer få två olika varianter, Standard och Long range.

Standard-varianten kommer 35 mil, medan Long range har en räckvidd på hela 50 mil. Den har även något snabbare acceleration, 5.1 sekunder 0-60 mph istället för Standard-variantens 5.6 sekunder. Det är Long-range varianten Tesla har börjat producera nu, Standard-varianten kommer bli tillgänglig om några månader.

Model3vsS60

Elon visade också en liten sekvens från Model 3 krocktest. Vi svenskar ska vara stolta över att måttstocken för en säker bil är just Volvo, även om Tesla just visade hur överlägset säkrare Model 3 är än Volvo S60.

Model3deliveries

Sedan kom dock det konstigaste i hela leveranseventet: de visade de 30 bilar som de sa skulle levereras till kunder – sedan tog sändningen abrupt slut! Vi fick inte se en enda bil faktiskt bli levererad till några kunder! Snacka om att öppna upp för alle slags konspirationsteorier! Först långt efter att sändningen slutade fick några senior Tesla anställda sina bilar. Väldigt, väldigt klantigt hanterat av Tesla.

Det som däremot hände minuter efter eventet var flera sajter som la ut utförliga artiklar om Tesla Model 3. Sajter som InsideEVs, electrec och MotorTrend har fått vara med på ett tidigare press-event och fått testa bilarna. Deras färdigskrivna artiklar släpptes omedelbart efter eventet – tydligen har de fått skriva på papper att göra så. Från de artiklarna får vi reda på mycket-mycket mer om bilen.

Model3trunk

Bagageutrymmet i Model 3 verkar vara stor, men bakluckan begränsar åtkomligheten. Lyfter man på bagagerumsgolvet kommer man åt ett rejält utrymme nästan som Model S ”footwell”.

Model3frunk

Frunken har också gott om plats, även om den känns mindre än på prototyperna.

Mittarmstödet i baksätet har två stycken drickahållare. Fönsterhissen för bakrutan och knappen för att öppna bakdörren är på armstödet. Bilens yttre dörrhandtag ser ut att vara mekaniska men sägs egentligen vara elektroniska – när man drar i handtaget låser en motor upp dörrlåset. Handskfacket är också elektrisk – man öppnar den genom tryck på mittskärmen.

Enligt Teslas hemsida kommer Long range battery modeller produceras först. Senare i höst kommer vita säten kunna väljas till och premium-paketet kunna väljas bort. I November börjar Standard battery bilarna produceras. Och först på våren 2018 kommer fyrhjulsvarianten.

Utländska leveranser börjar först i slutet av 2018. :shock:

Följande specifikationer har Tesla släppt om Tesla Model 3: (med våra kommentarer i italics)

STANDARD EQUIPMENT

Price – $35,000

Standard Battery

  • Range: 220 miles (352 km) (EPA estimated)
  • Supercharging rate: 130 miles of range per 30 minutes (208 km efter 30 min)
  • Home charging rate: 30 miles of range per hour (240V outlet, 32A)
  • Deliveries begin: Fall 2017

Performance

  • 0-60 mph: 5.6 seconds (man brukar lägga till 0.1s för 0-100 km/h tider, för 60 mph=96km/h)
  • Top speed: 130 mph (208 km/h)

Interior

  • 15” touchscreen display
  • Dual zone climate control system
  • FM/Internet streaming radio
  • Textile seating
  • Front center console with open storage and two USB ports

Convenience

  • Onboard maps and navigation
  • Wi-Fi and LTE internet connectivity
  • Keyless entry and remote climate control using the Tesla app
  • Voice activated controls
  • Bluetooth hands-free calling and media streaming
  • 60/40 split folding rear seat to maximize cargo options
  • Back-up camera
  • Auto dimming rear-view mirror
  • One-touch power windows throughout
  • Power-adjustable side mirrors
  • 12-volt power outlet

Safety

  • Full LED exterior lighting
  • Eight cameras, forward radar and twelve ultrasonic sensors enabling active safety technologies including collision avoidance and automatic emergency braking
  • Six front row and two side curtain airbags
  • Three-point safety belts with belt-reminders for driver and four passengers
  • Two LATCH (Lower Anchors and Tethers for Children) attachments in second row
  • Electronic stability and traction control
  • Four-wheel antilock disc brakes with electronic parking brake
  • Child safety locks
  • Anti-theft alarm system
  • Tire pressure monitoring system

Warranty

  • Vehicle: 4 year, 50,000 mile limited warranty
  • Battery warranty: 8 year, 100,000 mile (120,000 mile with Long Range Battery)

OPTIONS

Long Range Battery – $9,000

  • Range: 310 miles (496 km)
  • Supercharging rate: 170 miles of range per 30 minutes (272km efter 30 min)
  • Home charging rate: 37 miles of range per hour (240V outlet, 40A)
  • 0-60 mph: 5.1 seconds (man brukar lägga till 0.1s för 0-100 km/h tider, för 60 mph=96km/h)
  • Top speed: 140 mph (224 km/h)
  • Deliveries begin: July 2017

Paint (klicka på färgerna för exempelbild!)

Wheels

  • 18” Aero: Standard
  • 19” Sport: $1,500

Premium Upgrades Package – $5,000
Upgraded interior with additional features and premium materials.

  • Premium heated seating and cabin materials throughout, including open pore wood décor and two rear USBs
  • 12-way, power adjustable front seats, steering column and side mirrors, with custom driver profiles
  • Premium audio system with more power, tweeters, surround speakers and subwoofer
  • Tinted glass roof with ultraviolet and infrared protection
  • Auto dimming, power folding, heated side mirrors
  • LED fog lamps
  • Center console with covered storage and docking for two smartphones

Enhanced Autopilot – $5,000
Model 3 will match speed to traffic conditions, keep within a lane, automatically change lanes, transition from one freeway to another, exit the freeway and self-park at your destination.

Additional features will roll out over time through software updates.

Full Self-Driving Capability – $3,000 (requires Enhanced Autopilot)
In the future, Model 3 will be capable of conducting trips with no action required by the person in the driver’s seat.

This feature is dependent upon extensive software validation and regulatory approval, which may vary by jurisdiction.

VEHICLE SPECIFICATIONS

Dimensions & Weight

  • Length: 184.8” (4694 mm)
  • Width: 72.8” (76.1” with mirrors folded) (1849/1933 mm)
  • Height: 56.8” (1443 mm)
  • Wheelbase: 113.2” (2876 mm)
  • Track (wheel center): 62.2” front and rear (1580 mm)
  • Ground clearance: 5.5” (140 mm)
  • Head room, standard: 39.6” front row, 37.7” second row (1006/958 mm)
  • Head room, glass roof: 40.3” front row, 37.7” second row (1024/958 mm)
  • Leg room: 42.7” front row, 35.2” second row (1085/894 mm)
  • Shoulder room: 56.3” front row, 54.0” second row (1430/1372 mm)
  • Hip room: 53.4” front row, 52.4” second row (1356/1331 mm)
  • Seating capacity: 5 adults
  • Luggage capacity: 15 cubic feet
  • Curb weight:
    • 3549 lbs. (Model 3) (1610 kg)
    • 3814 lbs. (Model 3 Long Range) (1730 kg)
  • Weight distribution:
    • 47% front, 53% rear (Model 3)
    • 48% front, 52% rear (Model 3 Long Range)

Body

  • Hybrid steel/aluminum body
  • Drag coefficient of 0.23

Chassis

  • Double wishbone, virtual steer axis front suspension with coil over twin-tube shock absorbers and stabilizer bar
  • Independent multi-link rear suspension with twin-tube shock absorbers and stabilizer bar
  • Variable ratio, speed sensitive electronic power steering
  • Electromechanically boosted four wheel anti-lock disc brakes with electronic brake force distribution
  • 18” Aero or 19” Sport wheels with all-season tires

Standard Accessories

  • 240 volt NEMA 14-50 adapter
  • 120 volt NEMA 5-15 adapter
  • J1772 public charging adapter
  • 20 foot mobile connector with storage bag

Interiörbilder:

Model 3 Interior Dashboard - Head On Model 3 Interior Dash - Profile View Model 3 Interior Glass Roof Blue Sky Model 3 Interior Rear Seat Blue Sky Model 3 Interior Dash - Desert

Tagged . Bookmark the permalink.
- Stöd dessa sidor med en donation eller skaffa 6 mån gratis Supercharging till din nya Tesla: ts.la/tibor72449 -
  • Claes

    Härligt att du orkar skriva idag, trots att de flesta av oss känner en besvikelse över eventet. Egentligen är ju mycket av bilen redan känt och fantastiskt, men jag hade så stora förväntningar på att få bli positivt överraskad…Nu är jag både trött och full av utropstecken och några frågetecken.

  • Top 12

    Lite antiklimax först.
    Men som vanligt Tibor räddar dagen.

    Tack Tibor

  • Mocke

    OMG!!!

    för 55k $ får man en ***** bra bil!
    Björn N sa att inredningskvaliten var t.o.m. mycket bättre än S och X.
    kreditkortet var också häftigt (man bör kunna ha det i fickan och sedan jucka mot dörren för att öppna, praktiskt)

    men nästan 50 mil (jag vet inte, men det är var alla sagt har varit gränsen för att de definitivt skall byta). NU FINNS DET INGA URSÄKTER LÄNGRE!

    lite kritik, jag tyckte presentationen var ganska intetsägande, och tyckte att jag fick mest ut av alla youtube teståk.

    • Niklas Z

      Håller med om att det ser väldigt lovande ut. Nästan 50 mil och 27 mils laddning på en halvtimme för en bil som är hyfsat rimligt prissatt. Om man inte är beredd att nöja sig med det undrar jag hur man är funtad.

    • Mocke

      även standardbilen med premium och ap för 5 +5 =10 blir det 45$ (helt godtagbar)
      Vad blir svenska priset! (måste förtydliga: det är halva priset mot tidigare modellen, nu börjar vi komma ned i nåbara nivåer)

    • Pär

      Har glömt vart jag läste/såg detta men som jag förstår det är det mobilen (via bluetooth) som är huvudsättet att låsa upp bilen, och som ett alternativ nfc kortet.

      Edit: var på https://electrek.co/2017/07/29/tesla-model-3-first-drive-experience/ jag läste om upplåsning med mobilen

      • Mocke

        Det verkar rimligt då de har en app redan till s och x.
        Frågan är om bilen känner av närheten till telefonen eller om man måste ta upp den ur fickan. (det är dock petitesser) Vet inte om ”summon” kommer vara standarden i framtiden när man parkerar bilen. Förvisso bra att man slipper en fob i fickan, bara en sak till som man inte behöver tappa bort.

        • Pär

          Jag hoppas detta sköts automatiskt, har de senaste 5 år inte behövt ta upp nyckeln ur fickan och det känns alltid lika bökigt när jag kör någon annan bil att behöva hålla på med en nyckel.

        • Arild Schönberg

          Vad händer när batteriet i telefonen är slut och NFC-kortet ligger hemma. Jag kan inte ringa frun/mannen för att be dem låsa upp…?

          • Torkel

            Blir till att ragga laddare till mobilen då.

          • Mocke

            På samma sätt som om batteriet i nyckel tar slut eller om man blir utlåst/tappat bort nyckeln.
            Man löser problemet.
            (man får ta det som en lärdom och det just där och då kan vara irriterande men vem har sagt att livet jämt skall vara enkelt) (de flesta kan nog komma på en hel radda åtgärder som de skulle pröva.) Det är inte så situationen är begränsad till modell 3 utan har nog funnits så länge det finns bilar.

  • Mockasin

    Min största invändning är att deras $35k bil ännu inte är verklighet.
    Säkert logiskt att börja med en bil med större marginaler tills gf har kommit upp i fart.

    I övrigt en bil jag ser fram emot att äga. Den avskalade interiören är tilltalande (med viss reservation för hastighetsmätaren).

    • Torkel

      ”Min största invändning är att deras $35k bil ännu inte är verklighet.”

      Hur tänker du när du skriver så här?

      • Mockasin

        Ingen kan ännu köpa en model 3 för $35k, den bilen som är till försäljning kostar mer.

  • Mocke

    I frunken, kommer det finnas plats för ett hepa filter med bioweapon mode? Har svårt att avgöra om utrymmet är anpassat till det. Synd på att de inte sa något om dragkrok, men det får vi väl höra om senare. Annars kanske modell y lockar.

  • Richard Larsson

    ”… även om Tesla just visade hur överlägset säkrare Model 3 är än Volvo S60.”
    Om den är krocksäkrare än nuvarande Volvo S60 har vi inte sett ännu. Tesla har ju lite problem med säkerhetsbältena. Och innan modell 3 kommer till Sverige så har Volvo redan börjat leverera Volvo S60 / V60 på SPA-plattformen.

  • JH

    Trevlig maskin, nu behöver man snabbt som bara den utöka modellfloran… En crossover, pickup och van står på önskelistan, nu!

  • Seke

    Stämmer det att utländska leveranser börjar först i slutet av 2018?
    När jag kollar på https://teslanomics.co/model-3-delivery-estimator får jag 11 februari 2018 för Model 3 75 och 8 april 2018 för Model 3 75D. Det bygger då på att jag redan är Teslaägare och att jag bokade 31 mars 2016. Om man inte är Teslaägare, men bokade samma dag, så blir det någon vecka respektive några månader senare.
    Exakta datum går givetvis inte att veta, men är det någon som har koll på hur tillförlitliga Teslanomics prognoser är? Är de överspelade i och med eventet?

    • Arild Schönberg

      Bra frågor, hur många ändrar åsikt om sin reservation, efter eventet?

      • Top 12

        Jo skulle vilja beställa ytterligare en.

  • Simon

    Bra artikel, men jag vet inte om jag kan hålla med om att bagageutrymmena är stora.

  • JH

    Och nu den stora frågan; dragkrok?

    • Per Jonsson

      Och takräcke!

      • JH

        CCS?

  • exeem

    Har det nya låssystemet att göra med säkerheten, tänkte om stöldrisken minskas ? Vad tror ni?

    • Arild Schönberg

      Ja, ett NFC kort fungerar enbart på mycket nära håll, så det borde bli säkrare än Key FOB.
      BTW, en säker nyckelficka med metallfolie gör att din Key FOB idag blir helt säker. Du måste dock ta ut den är nyckelpåsen för att kunna öppna och köra bilen.
      På osäkra platser, kan det vara skönt att säkra upp med en sådan nyckelpåse, enligt Faradays bur-principen.

  • Kingsthrone

    Jag kan inte hålla det inne längre. I dina artiklar missar du ofta t-genus. Som i satsdelen ”Bagageutrymmet i Model 3 verkar vara stor, ../”, där stor syftar på bagageutrymmet som i sin tur är t-genus. Därför ska ”stor” skrivas med ett t på slutet – ”stort”. Likaså med satsdelen ”Handskfacket är också elektrisk ../”, där ”elektrisk” också ska skrivas med ett t på slutet – ”elektriskt”.

    • G F

      Språket och dess utveckling är ett jätteintressant ämne. Det finns forum där man diskuterar språket.
      Men Teslaclub är ett teknikforum för elbilar, och det är fakta som måste vara korrekta, inte språket.
      Ingen ska behöva vara rädd för att uttrycka sig här, även om hen är dyslektiker (som jag).

      Jag imponeras mest över att Tibor orkar driva forumet dag efter dag, och är lika tacksam var morgon det finns något nytt spännande att läsa (med eller utan ”T”)

      • Kingsthrone

        ”Språket och dess utveckling är ett jätteintressant ämne. Det finns forum där man diskuterar språket.” Det handlar om att påpeka återkommande grammatiska fel. Inte om att peka finger åt små misstag som vi alla gör.

        Ingen ska behöva vara rädd för att uttrycka sig, det håller jag med om. Men nu jobbar Tibor som journalist och då tycker jag det är på sin plats att visa på återkommande fel i texterna. Det gäller oavsett journalist och media.

        Förresten tycker jag dyslektiker ofta har det mest korrekta språket av alla.

    • Torkel

      Du skulle kunna ställa upp som korrläsare :)

      Om inte, så tycker jag man håller finliret för sig själv så länge det är lätt att förstå textet.

      • Kingsthrone

        Nej, absolut inte. Grammatiska fel bör påpekas, särskilt om de upprepas i artikel efter artikel. Mest för Tibors egen skull. Jag vill inte att det ska uppstå någon slags ”Kejsarens nya kläder”-situation.

  • MikeL

    Mest förvånad är jag över hur fronten ser ut. När de t.o.m. designade om Model S för att ha en gemensam look för X och S är det märkligt att 3:an ser helt annorlunda ut.

  • Filip

    Du gör så sjukt bra artiklar tibor! Stående ovationer!! :)