De två vanligaste frågorna jag har fått om Tesla Model 3 är när kan man få köpa dem i Sverige? Och hur mycket kommer de kosta?
Precis efter leverans-eventet gick Tesla ut med nedslående nyheten att utländska leveranser av Model 3 kommer inte börja förrän mot slutet av 2018. Nu har de tänt hoppet åter igen genom att på sin Model 3 informationssida skriva “International deliveries of left-hand drive vehicles begin in the second half of [2018]”. Sverige står nog dock inte först i kön för internationella leveranser (låt oss gissa att Norge gör det), så stora frågan fortfarande är: kommer vi se några svenska Tesla Model 3 innan slutet av nästa år? Det är nog ingen som vet, inte ens Elon Musk, ty svaret beror till mycket på hur pass snabbt Tesla kan skala upp sin produktionstakt av bilen.
Priset då? Hur mycket kommer Tesla Model 3 kosta i Sverige? Åter igen är det en så gott som omöjlig sak att gissa, i och med att Teslas priser har alltid berott på rådande dollarkurs. De svenska priserna följer slaviskt dollarkursen, med ungefär tre månaders eftersläpning. Går dollarn upp följer Teslas svenska priser efter – men går den ner blir bilarna billigare! I och med att inte ens George Soros vet hur dollarn kommer stå mot svenska kronan om ett och ett halvt år kan vi bara gissa med utgångspunkt från dagens dollarkurs. Och avslöja Teslas omräkningsformel.
Jämför man Teslas priser i svenska kronor mot dem i amerikanska dollar kan man tyda ett mönster. Om vi räknar om priserna i dollar till svenska kronor enligt rådande dollarkurs, lägger till 25% moms, 5% importskatt och 100,000 kronor för frakt av bilarna från USA, hopmontering i Tilburg, Nederländerna, och kostnaden för vårt unika svenska vagnskadegaranti får vi ungefär de svenska listpriserna för Tesla Model S. För den större och tyngre Model X är det ca 130 tusen kronor som tillkommer för frakt etc isf 100. En mindre och lättare Model 3 borde därför få något lägre kostnad för frakt, montering och vagnskadegaranti än Model S, låt oss gissa runt 70,000 kronor.
Använder vi ovan formel på de presenterade dollarpriserna får vi följande svenska priser:
Tesla Model 3 Standard Batteri – ca 450 000:-
- 352 km verklig räckvidd (runt 415 km NEDC räckvidd)
- 5.7 sek 0-100 km/h
- 208 km/h max hastighet
- efter Supermiljöbilspremie/bonus kan priset bli kring 400 000:-
Tesla Model 3 Lång Räckvidd Batteri – ca 550 000:-
- 496 km verklig räckvidd (runt 585 km NEDC räckvidd)
- 5.2 sek 0-100 km/h
- 224 km/h max hastighet
- efter Supermiljöbilspremie/bonus kan priset bli kring 500 000:-
Metalliclack – 11 000:-
Solid svart färg är standard
19″ Sportfälgar – 16 000:-
18″ Aero fälgar ingår som standard
Premium-utrustning – 54 000:-
- Eluppvärmda premiumsäten runt om, träpanel på “instrumentbrädan” och två USB uttag för baksätena
- Elmanövrerade framstolar, ratt och backspeglar med minnesprofiler
- Premium ljudanläggning med högre uteffekt, fler högtalare och subwoofer
- Glastak över framstolarna
- Infällbara, eluppvärmda backspeglar med automatisk avbländning
- LED dimljus
- Mittkonsol med förvaringsfack och dockningsstation för två smarta telefoner mellan framsätena
Standardutrustning är textilsäten och plåttak över framstolarna (fortfarande glastak över bakstolarna dock).
Uppgraderad Autopilot – 54 000:-
- Model 3 anpassar hastigheten till trafikförhållanden, håller sig i sin fil, byter automatiskt fil utan insats från föraren, sköter övergången från en motorväg till en annan, tar en avfart från motorvägen när du närmar dig din destination, och parkerar sig själv när i närheten av en parkeringsplats.
Total självkörningsförmåga – 32 300:-
- I framtiden kommer Model 3 kunna genomföra resor utan inblandning från personen i förarsätet.
OBS! Ta dessa uppgifter med en stor nypa salt!
Som vi skrev ovan är enskilt viktigaste faktorn för Teslas svenska priser den rådande dollarkursen. Ingen vet hur många kronor en dollar kommer kosta om över ett år. Går dollarn ner kan priserna bli lägre – går dollarn upp kan de bli högre.
Flera av uppgifterna är omräkningar av Teslas officiella siffror (angivna i miles och andra icke-SI-måttsystem).
Vi vet också att Tesla kommer introducera nya finesser och utrustningsnivåer innan Tesla Model 3 börjar säljas i Sverige. Enligt Teslas amerikanska hemsida kommer fyrhjulsdrivna Model 3 börja levereras under våren 2018 – innan bilarna har nått Sverige. I fjol uppgav Elon Musk att fyrhjulsdrift för Model 3 kommer kosta under de $5,000 det kostar för Model S. I svenska kronor skulle det alltså betyda att fyrhjulsdrift till Model 3 kommer kosta under 54,000 kronor (som det kostar för Model S idag).
Enligt ett annat, färskt Twitter-meddelande från Elon Musk kommer performance-versionen av Model 3 i mitten av 2018 – även det före förmodad leveransstart till Sverige. I fjol lovade han även att Model 3 kommer erbjudas med dragkrok – vi får se om det kommer dyka upp i tillbehörslistan innan bilen får Sverigepremiär.
Hur ser dina drömmars Model 3 ut? Och hur mycket kommer den kosta? Berätta i kommentarerna nedan!
TCS ett år sedan: Hundraårsmyten
“Elbilar fanns redan för hundra år sedan. De funkade inte då, de funkar inte nu.” Så brukar det låta från elbilsskeptiker. Har det verkligen inte hänt något med batterierna under alla dessa år? Behöver det komma en batterirevolution innan elbilar kan bli verklighet? Och varför fanns det inga elbilar på 80-talet?
Jagskulle gärna ha de stora batteriet och autopilot. Men frågan är om jag kommer ha råd 🙁
70000kr för frakt är väldigt mycket. Det går privat att transportera en bil från USA till Sverige för runt 20000kr. Tesla borde kunna pressa det priset ännu mer genom stora samlade transporter. Jag tror de också kommer välja att skicka bilen hel och ta 10% i tull istället för en dyr montering i Tilburg.
Vagnskadegarantin ingår också i den summan. Det är bara i Sverige som biltillverkare bjuder på två års halvförsäkring.
Noga räknat är det inte halvförsäkringen de bjuder på – den får man teckna själv – utan det som ligger ovanpå halvförsäkringen, alltså främst vagn- och maskinskadeförsäkring.
Maskinskadeförsäkring????Det är väl 8 års batterigaranti?
LOL dåså.
Nuvarande omräkningsfaktor för Model S 75, ej 4 WD, är 12.29. Det ger ett pris på 430 000 snarare än 450 000 som anges här.
Angående fraktkostnad: http://www.nordtrafik.se/inc/cal/goods/default.asp
Kostnaden beror på volym, vikt nämns inte som parameter.
Hur länge fortsätter Norges subventioner för elbilar? Om de upphör innan leveranserna börjar i Europa är det inte alls säkert att Tesla prioriterar Norge.
Politikern som skulle få för sig att avskaffa subventionerna skulle nog bli ganska så opopulär.
Som tillägga till min post nedan så var omräkningsfaktorn 11.6 när detta skrevs: https://teslaclubsweden.se/medelpriset-for-tesla-model-3-42000/
Då låg dollarn i ungefär samma kurs som nu om jag inte sett fel. Det skulle i sin tur ge 406 000 för Model 3 standard räckvidd.
Problemet är väl att fördröjningarna i Teslas prissättning gör att det blir svårt att säga att de lägger på någon exakt summa för frakt, försäkring. Åtminstone baserat på endast en beräkningspunkt. Försäkringen bör rimligtvis också vara betydligt billigare för Model 3.
Dragkrok?
Klarar man sig på 35 mils räckvidd? Antar att det blir ytterligare lägre räckvidd vid väldigt kalla eller väldigt varma dagar när AC/värme är påslaget. Om man klarar sig på det så måste man ju ändå lägga till Uppgraderad Autopilot. Premium-paketet känns också rätt nödvändigt för min del.
Fälgarna klarar jag mig däremot utan. Ang. färgval, standard var solid svart, finns det andra färgval som inte resulterar i pristillägg? Eller är alla andra metallic och därmed +11.000kr? I så fall behöver jag nog det också. Solid svart är inte min favorit 😛
Går det att efterbeställa total körningsförmåga så som det går på Model S? I så fall landar “min” drömbil på 450.000 + 11.000 + 54.000 + 54.000 = 569.000 kr. Dock utan bonus/malus. Med det landar det på ca 519.000 kr. Som hittat!
För tillfället finns det inga andra “gratisfärger” än solid svart.
Elon bekräftade häromdan på Twitter att AP/självkörning kommer gå att köpas till i efterhand.
Tack för informationen! Då är det bara frågan om man klarar sig på 35-mils varianten 🙂
Hoppas att tesla gör så att priserna inte är så beroende av dollarkursen och att de anpassar priset för marknadens nivå och betalningsförmåga. (inte troligt men kan väl önska förutsätter tillverkning utanför usa dock)
Standardräckvidd, dragkrok och förbättrat ljud o glastak om de kommer gå att plocka ut enskilt. Laminering och personlig registreringsskylt tillkommer efter leverans.
Är det eluppvärmda framsäten i standard versionen? Och finns det några estimat på vad dragkrok och takräcke kan komma kosta?
Jag hoppas performance hinner komma ut till slutet på nästa år – vore bra om Model 3 kan matcha min gamla P85 0-100 på 4,4 sek. Min nuvarande Model S leasing går ut i slutet på november nästa år, så det kommer nog passa ganska bra med leverans av Model 3 – har ju förtur i kön som Model S ägare och stod även i kön 31/3 i Göteborg :-). Det blir nog i stort sett all utrustning, möjligen väntar jag med total självkörningsförmåga – beroende på hur långt detta hunnit tills dess. Priset lär väl hamna runt 750 000 kr skulle jag gissa, men ingen vet ju hur mycket performance paketet kommer kosta – eller vad det innehåller. Spännande att följa!
Någon som sett om spotify, kartor och 4g kommer vara samma som S&X?
Om man istället tar och jämför en model S basmodell i den Svenska / USA konfigureringen så får man en prisfaktor på 12,3 x den svenska kronan inklusive allt (just nu).
I så fall borde priset på 3 bli 430kkr -45kkr (bonus) = 385kkr !
Skulle inte pris gissningen kunna göras så enkel?
Det finns en stor skillnad på dokument avgiften som tillkommer, i Sverige 3 950kr och USA 1 200USD!
Men jag antar att det är inbakat i prisskillnaden (de 12,3 x på USD priset).
100000:- i frakt för bilarna??
Gör de övriga biltillverkarna samma sak?
100000:- för frakt tycker jag låter väldigt mycket. En Dacia Duster, som väger lika mycket, som en Tesla Model 3 kostar under 100000:-. den har ju lika lång sjöfrakt, som Teslan ( Om inte längre) dessutom genom Panama kanalen, som kostar fläsk)
Helt löjliga priser, för nästan en halv miljon borde allt ingå. Man ser hur man blir blåst bara genom att se priset för metallic och att de delar autopilot i Uppgraderad Autopilot och Total självkörningsförmåga. Helt idiotiskt. Jätte bra bil men för dyrt. Tycker samma sak om många andra bilar så det är inte bara Tesla.
runt 680600 med alla option , jätte dyrt .