Nissan, klockan tickar

Goshn

Än en gång fick vi genomlida en presentation av Nissans VD Carlos Ghosn där han inte presenterade nästa generations Nissan Leaf. Han höll ett anförande på CES konsumentelektronikmässa i Las Vegas som var högt hajpad av Nissan men som inte levererade det folk väntade på. Hur lång tid ska det ta innan Nissan fattar att folk vill se nästa Leaf NU!?

Det Carlos Goshn istället presenterade var motsvarigheten till Teslas autopilot. Nästa generations Leaf kommer ha viss självkörningsförmåga. Först ungefär lika kapabel som Teslas autopilot 1.0 var, bilen ska kunna följa ett körfält, men längre fram ska bilarna bli mer och mer kapabla.

Nissan-LEAF-CES-Nissan-Intelligent-Mobilty-Seamless-automous-mobility

Innan bilarna blir 100% självkörande planerar Nissan lansera en intressant lösning. Bilarna ska klara av 90-99% av trafiken men möter de något oförutsett påkallar de hjälp från Nissans högkvarter där förare står beredda att hjälpa till. Med hjälp av kamerabilder från bilen kommer de fjärrstyra bilen förbi svåra området och sedan lämna tillbaka styrningen till bilen själv. Som exempel på krångliga områden nämnde Ghosn vägbyggen – vilket Nvidias självkörande bil (som Teslas självkörning baserar sig på) redan idag klarar på egen hand.

Först låter förslaget intressant – men sen inser man att största farhågen när det gällde självkörande bilen Tesla presenterade var hur dess kameror ska kunna fungera efter några mil på svenska slaskblaskiga höstvägar. Igensmutsade kameror kan inte avhjälpas fjärrstyrt heller.

Och för att bilen ska påkalla hjälp måste den först fatta att den behöver hjälp. Självkörande Über-Volvon som missade ett rödljus häromdagen skulle till exempel inte ha tillkallat hjälp för den missade ju lägga märka till rödljuset och fatta att den gjorde fel.

En annan nyhet var att Nissan ska även ta efter Teslas uppkopplingstrategi, med bilarna ständigt uppkopplade mot Internet och nya programvaror som laddas ner trådlöst till bilarna. Dessutom ska bilarnas röstkommandon förbättras med hjälp av Microsofts Cortana teknologi.

Nissan-LEAF-CES-Nissan-Intelligent-Mobility

Den självkörande Nissan Leaf som visades upp såg något annorlunda ut än dagens modell. Kommer nästa generations Leaf se ut så här? Inget sas offentligt men troligtvis är det snarare den faceliften Leaf skulle ha fått men som sedan lagts ner i väntan på helt nya modellen. Skulle det varit en facelift på gång skulle det fått en mer central roll på eventet.

Lite detaljer sipprade dock ut om nästa Leaf. Den är på gång ”snart” enligt Carlos Goshn, ”i höst” enligt andra obekräftade källor. Den kommer ha mer än 32 mils räckvidd och kunna laddas med 150 kW i framtiden. Ändå pratas det om att även nästa Leaf ska ha luftkylda batterier.

Batterier blir varma under laddning som måste kylas bort för att inte skada batterierna. Luftkylning är betydligt enklare och billigare att implementera men är långt ifrån lika effektiv som vätskekylning. Redan dagens 30 kWh Leaf har problem med att batterierna blir för varma vid långresor med snabbladdning på motorväg – vi undrar hur en dubbelt så energität batteri som laddas tre gånger så snabbt ska klara sig utan ordentlig kylning? Batteriernas största fiende är ju värme, det fick Nissan bittert erfara då de första levererade Leaf i Kalifornien snabbt fick degraderade batterier på grund av det varma klimatet. Nissan blev tvungna att i brådrask byta batterikemi.

32 mils räckvidd tyder på minst 50 kWh batterier, dubbelt så mycket som i Leafs originalmodell. Menar Goshn allvar kan det rentav handla om 60 kWh – dubbelt så mycket som i dagens Leafmodell.

Måste vi vänta ända till i höst tills Nissan presenterar sin Tesla Model 3 och Opel Ampera-e ”dödare” måste den verkligen ge skäl för det namnet annars kan Nissan få se många kunder som vänder dem ryggen och köper de andra elbilarna istället.

Tagged , , , , . Bookmark the permalink.