VW ID buzz

VWIDbuzz

Till skillnad från Nissan visade Volkswagen faktiskt upp en ny elbil på CES konsumentelektronikmässa i Las Vegas i går: Volkswagen ID Buzz.

Synd att det är ännu en YAFFEC - Yet Another Fantastic Future Electric Car. Det vill säga det är ännu en koncept-elbil framtagen av de traditionella biltillverkarna. Som kanske skulle kunna tillverkas runt 2025 enligt Volkswagen.

Det är inte ens första eldrivna koncept-minibussen av Volkswagen, de presenterade ju BUDD-e just på CES mässan i fjol. Att visa en eldriven minibuss koncept är ju ganska så coolt. Men att sätta den i produktion skulle ju onekligen varit ännu mer coolare… Volkswagens ikoniska minibuss i en eldriven nyversion skulle öppnat plånboken hos varenda nostalgisk medelålders man i Kalifornien.

yti3s0ubhuto62bujvjp

Enda anledningen vi egentligen över huvud taget rapporterar om denna ännu en i raden av konceptbilar är för Tesla Motors har ju också berättat om att de planerar bygga en eldriven minibuss i framtiden. Och Volkswagens ID Buzz kan ge en försmak av hur en sådan skulle kunna se ut.

Volkswagen visar upp en extremt flexibel interiör där de främre stolarna kan vridas runt. Det görs ett stort nummer av att bilens ratt kan dras tillbaka när bilen körs i självkörande läge. Inget tyder dock på att konceptbilen som visades upp defacto skulle kunna köra själv. Allt vi fick se var datagenererade animationer och glansiga broschyrer som lovade det – och lång räckvidd också, när de ändå höll på.

Den nya konceptbilen bygger på samma MEB modulära elektriska bottenplatta som Volkswagens förra koncept-minibuss BUDD-e. Den uppvisar remarkabla likheter med Teslas bottenplatta, med stort platt batteripack, och två elmotorer på var sin hjulaxel. Glädjande jämfört med dagens elbilar från Volkswagen är dock att ID buzz har fått en frunk – under bilens nos finns det ett extra bagageutrymme istället för virrvarret av styrelektronik och laddkretsar man möts av i dagens elbilar från tillverkaren.

En Tesla minibuss skulle alltså kunna komma se ut på ett liknande sätt. Den kommer baseras på en snarlik bottenplatta och Elon Musk har till och med sagt det rent ut i ett tweet att deras kommande minibuss utseende kommer baseras på Volkswagens ikoniska minibuss från 60-talet. Ska vi gissa kan vi dock förutspå att den kommer inte ha någon ratt över huvud taget -inte ens en utfällbar en- utan Tesla kommer från början designa minibussen till att vara självkörande. Teslas fordon kommer ju främst vara en mellanting mellan en stadsbuss och taxi, inte en privatägd familjförflyttare.

Videoklippet nedan visar hela releaseeventet av Volkswagen ID buzz. Vi hoppas nästa gång kommer Volkswagen våga ta hela steget ut och presentera en eldriven minibuss de faktiskt ämnar tillverka också!

Tagged , . Bookmark the permalink.
  • Robin Mokvist

    Kan bara hålla med, tråkigt att det bara dyker upp konceptbilar överallt. Just denna bussen hade jag lätt köpt eftersom vi kommer vara i behov av en bil med 6+ säten. Men men, dom lär väl inte dyka upp förrän mina barn fått barn kan ja tänka mig (de prisvärda 6+ sätes bilarna tänker ja på då, med eldrift).

    • daoops

      Absolut. Att dom inte tar designen från orginalbussen rakt av.. Fattar att det är lite dåliga krockzoner och typ 1.0 drag-coefficiency men jag tror att man lätt köpt in på det ändå.

  • Surfaren

    Stolarna ser en aning hala ut. Ska man slajda runt i sidled när bussen svänger?

  • rate

    Tror att folkabussen hade sålt bra, den har alltid funnits och är bra. Det är som flakmoppen, alltid omtyckt. Finns alltid en efterfrågan, då både storlek och last verkar vara vettigt. Sen går den på el och då slipper man olja och att stödja terrorism…