Samsungs 21700 batteri

Samsung21700

När Tesla Motors beslöt sig för att bygga en egen batterifabrik behövde de inte längre hålla sig till standardmåttet 18650 för sina battericeller. 18650 är beteckningen på cylindriska battericeller med 18 mm i diameter och 65 mm höga, det är den vanligaste storleken för laddbara Litiumjonsbatterier. Sådana sitter i allt från trådlösa borrmaskiner till batteribank för mobiltelefoner. 18650 är ett storleksmått, det säger ingenting om batteriernas innehåll. Precis som pint är ett storleksmått för öl men det kan fyllas med alla möjliga ölsorter.

När Tesla Motors tillverkade sina batterier hos Panasonic kunde de alltså fylla battericellerna med sitt eget patenterade innehåll och batteriteknologi – men de var begränsade av att Panasonics maskiner kunde bara tillverka batterier av 18650 mått.

Det mest ideala måttet för battericeller till elbilar är dock något större, 21 mm i diameter och 70 mm i längd. Då får batteriet 35% större volym trots endast minimalt större yttermått. När Tesla Motors fick chansen att kunna beställa sina alldeles egna maskiner till sitt fabrik satsade de på detta större men ostandardiserade batterimått som de kallar för 2170.

Nu ser det ut som det nya batterimåttet blir en ny standard i alla fall, då även Samsung hoppar på tåget och har annonserat att de också tänker börja tillverka battericeller av 21700 mått.

(Här måste vi stanna till och säga att medan Tesla Motors kallar nya cellen för 2170 kallar Samsung dem för 21700. I det här fallet har Samsung rätt, ty sista nollan i 18650 betydde att cellerna var cylindriska. En något större cylindrisk cell bör alltså enligt samma logik heta 21700, inte 2170.)

Samsung presenterade nyheten i en väldigt förvirrad pressrelease, det syns att det inte är ingenjörer som skrev den. Pressreleaset handlar egentligen om deras “integrated battery module” som är flera battericeller ihopsatta till en större modul. Genom att flera battericeller delar på samma övervaknings och säkerhetskretsar kan varje enskild cells komplexitet minskas (ett gammalt Tesla-patent). Sedan börjar press-releaset handla om elbilar med 60 mils räckvidd, vilket bara är där som “klick-bait”, något för media att nappa på. Elbilars räckvidd beror ju på hur många battericeller man stoppar i dem, inte så mycket på de enskilda cellerna. Till sist nämns det nya 21700 cellformatet, som “flera amerikanska startup-bilföretag har anammat”. Både Lucid Motors och Faraday Future har sagt vill använda nya 21700 formatet i sina kommande elbilar.

Bäst de inte har bråttom då, för enligt Samsung ska volymtillverkning inte komma igång förrän 2021. Första fabriken som ska tillverka dessa nya celler håller Samsung dock redan på att bygga i Ungern, där produktionen ska komma igång redan i slutet av 2018. Tesla å sin sida har påbörjat produktion av celler i sin batterifabrik för en vecka sedan och ska tillverka dem i stor volym redan senare i år. Bli därför inte förvånad om biltillverkare börjar prata om fantastiska elbilar med långa räckvidd som kommer komma “runt 2021”. Och innan dess får vi se några enstaka prototyper eller små serier. Utan egen Gigafabrik får de snällt vänta tills Samsung kan leverera batterierna till dem.

Mirai

En annan nyhet från Samsung är att de har lagt ner sin forskning kring bränsleceller. “Samsung SDI har beslutat avsluta alla bränslecells-relaterade projekt, då marknadsutsikterna inte är goda” har företagets talesperson sagt till Korea Times. Anställda som har arbetat i de projekten har överförts till andra projekt, och all utrustning hoppas Samsung kunna sälja av till Kolon Industries.

Istället tänker Samsung satsa motsvarande 2.5 miljarder dollar i batterier för elbilar och energilagring och hoppas kunna bli världens största batteritillverkare till år 2020. Vi har tidigare rapporterat att tills dess hoppas Samsung kunna öka sin batteritillverkningskapacitet från dagens 4.5 GWh batterier per år till 35 GWh per år.

 


 

TCS ett år sedan: Spotify!

För exakt ett år sedan fick alla Tesla Model S tillgång till Spotify. Medan andra biltillverkare erbjuder Spotify endast i nya bilar fick alla Teslaägare sina bilar gratis trådlöst uppgraderade. Mjukvarurelease 7.1 innehöll även andra nyheter – men en stor nyhet var endast till för de amerikanska bilarna, vi i Sverige fick vänta ett tag till på att få den.

Tagged , . Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 5 Responses to Samsungs 21700 batteri

    1. Henke says:

      Riktigt bra nyhet! Hoppas LG Chem också kommer med en sådan nyhet snart!

    2. Mocke says:

      Tycker det är bra. (vem bryr sig om det dröjer till 2021, de övriga som är betydligt ekonomisk starkare kan ha kommit igång och kan konkurrera, de 4 åren kommer gå snabbt) Nu kan elbilen snart vara lika dyr som en vanlig bil.
      4 år tar det att få fram modeller som kan passa till formatet, det ger övriga tillverka chansen att ta fram bra produkter, samtidigt som fabriker kan skapas.

      Det jag tar med mig att det kommer gå att skapa elbilar som kan gå 600 mil på en laddning och som har högre laddkapacitet (fullladdad(?) på 20 min) snabbladdning.
      och nej, det är inte biltillverkrna som skall sätta upp egna snabbladdare där bara deras egna bilar kan ladda, det vore vansinne, bättre de enas om en standard och de som är bra på det kan syssla det och ta betalt därefter.

    3. Filip says:

      26650 är en standard redan idag. Undra varför de inte kör på den utan väljer nån form av mellanstorlek

    Lämna ett svar