Surt, sa räven

Semi

Det var många som hajade till när Tesla presenterade sin långtradare. Speciellt räckviddssiffran 80 mil var en enorm överraskning för många. Det ryktas om att Scania hade krismöte i fredags. Men ett företag som blev kanske ännu mer omskakat och som även rejält surnade till var Teslas främsta konkurrent Nikola Motors. Strax efter Teslas event twittrade de följande:

NikolaTweets

Efter en liten stund verkar de ha lugnat ner sig och tänkt efter och plockat bort tweeten. För de var egentligen föga smickrande för Nikola Motors själva.

Att de inte kan få ner luftmotståndet på sin egen lastbil och har rejält högre förbrukning per mil är inget man borde skryta med. Det Tesla framför allt lyckats med var att minimera gapet mellan draglastbilen och släpet. Kåpan bakom förarhytten smiter tätt emot släpet för att glipan emellan dem inte ska skapa luftmotstånd. Smala springan gör dock det besvärligare att svänga – vid sväng öppnas mellanrummet mellan förarhytten och släpet upp för att de inte ska stöta i varandra och det som ser ut som sovhytt bakom hytten är egentligen bara en tom kåpa där släpet vrider in sig vid sväng.

Och att Nikola Motors lanserar nyheten om 16 vätgasstationer får heller inte avsedd effekt. Att 16 stationer blir det största vätgasmacknätverk i hela världen säger ju en hel del om hur sällsynta sådana stationer är. Man tänker osökt på hur många fler snabbladdare det finns och att det nog är mer troligt att Tesla lyckas bygga massor med Megachargers än att Nikola Motors lyckas bygga tillräckligt många vätgasstationer. Tesla har ju redan bevisat att de klarar att bygga världsomspännande nätverk av snabbladdare i form av Supercharger-stationerna. Att de kan bygga några Megachargers bredvid dem låter inte alldeles långsökt. Speciellt med tanke på hur mycket billigare en Megacharger blir -även om den ska leverera över 1 MW laddeffekt- jämfört med en vätgasstation som ska lagra flytande vätgas (Nikola Motors kör inte med komprimerad vätgas som övriga bränslecellsbilar utan med ännu mer krånglig kryonisk flytande väte, som kräver ännu mer avancerad förvaring.)

Vad Nikola Motors kunde ha gjort ifall de inte skulle råkat hamna i panik och ångesttweetat var att istället visa upp deras lastbils sovhytt:

Med våningssäng, kyl, frys, mikro, 40 tums böjd LED TV och Apple TV. Vad erbjöd Teslas långtradare istället?

TeslaSemiInterior

En fällstol.

Anledningen Teslas långtradare inte har någon sovhytt är inte på grund av batterierna. De ligger under hytten. Utan att det som ser ut som sovhytt bakom förarhytten är egentligen ett tomt utrymme där hörnet på långtradarsläpet hamnar när lastbilen svänger. Sovhytten blev offrad för att förbättra aerodynamiken.

Varsågod Nikola Motors, vi bjuder på den ;-)

Bookmark the permalink.