Surt, sa räven

Semi

Det var många som hajade till när Tesla presenterade sin långtradare. Speciellt räckviddssiffran 80 mil var en enorm överraskning för många. Det ryktas om att Scania hade krismöte i fredags. Men ett företag som blev kanske ännu mer omskakat och som även rejält surnade till var Teslas främsta konkurrent Nikola Motors. Strax efter Teslas event twittrade de följande:

NikolaTweets

Efter en liten stund verkar de ha lugnat ner sig och tänkt efter och plockat bort tweeten. För de var egentligen föga smickrande för Nikola Motors själva.

Att de inte kan få ner luftmotståndet på sin egen lastbil och har rejält högre förbrukning per mil är inget man borde skryta med. Det Tesla framför allt lyckats med var att minimera gapet mellan draglastbilen och släpet. Kåpan bakom förarhytten smiter tätt emot släpet för att glipan emellan dem inte ska skapa luftmotstånd. Smala springan gör dock det besvärligare att svänga – vid sväng öppnas mellanrummet mellan förarhytten och släpet upp för att de inte ska stöta i varandra och det som ser ut som sovhytt bakom hytten är egentligen bara en tom kåpa där släpet vrider in sig vid sväng.

Och att Nikola Motors lanserar nyheten om 16 vätgasstationer får heller inte avsedd effekt. Att 16 stationer blir det största vätgasmacknätverk i hela världen säger ju en hel del om hur sällsynta sådana stationer är. Man tänker osökt på hur många fler snabbladdare det finns och att det nog är mer troligt att Tesla lyckas bygga massor med Megachargers än att Nikola Motors lyckas bygga tillräckligt många vätgasstationer. Tesla har ju redan bevisat att de klarar att bygga världsomspännande nätverk av snabbladdare i form av Supercharger-stationerna. Att de kan bygga några Megachargers bredvid dem låter inte alldeles långsökt. Speciellt med tanke på hur mycket billigare en Megacharger blir -även om den ska leverera över 1 MW laddeffekt- jämfört med en vätgasstation som ska lagra flytande vätgas (Nikola Motors kör inte med komprimerad vätgas som övriga bränslecellsbilar utan med ännu mer krånglig kryonisk flytande väte, som kräver ännu mer avancerad förvaring.)

Vad Nikola Motors kunde ha gjort ifall de inte skulle råkat hamna i panik och ångesttweetat var att istället visa upp deras lastbils sovhytt:

Med våningssäng, kyl, frys, mikro, 40 tums böjd LED TV och Apple TV. Vad erbjöd Teslas långtradare istället?

TeslaSemiInterior

En fällstol.

Anledningen Teslas långtradare inte har någon sovhytt är inte på grund av batterierna. De ligger under hytten. Utan att det som ser ut som sovhytt bakom förarhytten är egentligen ett tomt utrymme där hörnet på långtradarsläpet hamnar när lastbilen svänger. Sovhytten blev offrad för att förbättra aerodynamiken.

Varsågod Nikola Motors, vi bjuder på den ;-)

Bookmark the permalink.
  • Johannes Brorsson

    Scanias krismöte :D

  • Robin Mokvist

    De som inte kallade till krismöte efter Teslas presentation begår i min mening tjänstefel för om/när Tesla börjar leverera dessa lastbilar kommer det bli kris för de stora bolagen iaf. Tesla må ha problem att få fram grejerna i tid men det är heller inte tomma ord eller ”koncept” utan den kommer, förr eller (mer troligen) senare. :) Jag hoppas innerligt att lastbilsföretagen öppnar upp ögonen och tittar på Teslas lastbil nu. ”Det går inte med bara batterier” har alla sagt. Bästa lösningen är en hybrid (eller vätgas då…). Det är en spännande tid vi lever i och väldigt kul att sitta som åskådare och bevittna. :)

  • Filip

    Att teslas lastbil har lägre luftmotståndskoefficient än en supersportbil låter häftigt men är egentligen ingen big deal. Cadillac Escalade, no vet den där feta boxiga suven har också ett Cd på 0.36… Sportbilar har högt luftmotstånd medvetet för att man använder farten framåt till att skapa down force så att däcken inte släpper. (en formula 1 bil har ett Cd värde på up 0.7-1). Om man gör en bil som en ”halv vattendroppe” vilket ger minimalt luftmotstånd så blir den väldigt lik en flygplansvinge och vi vet ju alla vad som händer med flygplan vid en viss hastighet…

    Jag vet inte vad Nikolais förbrukningssiffror kommer ifrån men det låter extremt högt. Deras bil ser ju ändå aerodynamisk ut (även om den inte är lika extrem som teslas som även smalnar av är sidorna varför man sitter i mitten och kör). Jag gjorde själv en beräkning på detta innan de hade sin unviel.
    Diesellastbil: 4,5l/mil
    Dieselpersonbil: 0,8l/mil

    Tesla model s: 2kwh/mil
    Tesla semi: 2* 4,5/0,8 = 11,25 kwh/mil eller 1,8kwh/mil

    Ett annat sätt
    Att bara direkt ta energin i 4,5l diesel blir ungefär 45kwh. 45kwh/mil blir 7,2kwh/mile. Lägg till att en elbils drivlina har en effektivitet på 0,8 och diesel 0,4 och man är nere på 3,6kwh/mile. Lägg sen till 0,36 jämfört med 0,6 i luftmotstånd o man är nere på 2,16kwh/mile. Runt 1000kWh lär teslan ha i batterier, bara fem ggr mer än nya roadstern. Det är definitivt nya batterier på g. Däremot lär lastbilen vara extremt dyr i inköpspris. Kanske 3 miljoner istället för 1 miljon.

    • Limbster

      Något ess i rockärmen måste Tesla ha eller så bluffar de. Lite tråkigt att de inte går ut med specifikationerna ordentlig. Är oxå benägen att tro på stora framsteg med batterier. Är dock än mer benägen att tro att lastbilen kommer ta många fler år innan den kommer ut på marknaden.

      • G F

        Teslas ess är att bolaget drar till sig värdens bästa tekniker (se bara resultatet av senaste undersökningen bland svenska tekniker, om favorit arbetsplats).
        Samt Gigafabriken (jag misstänker att de tillverkar de nya battericellerna extremt billigt).

        De har kompetensen och förutsättningarna att övertrumfa alla andras produkter. Dessutom köpte de nya tillverknings lokaler som de modifierade för sina ändamål för knappt ett år sedan.
        Ingen visste då vad de skulle användas till. Enligt Tesla skulle ta fram prototyper o en del annat där.

        Utvecklingen av lastbilen är gjord i samarbete med (för) en stor speditör i USA. Jag känner mej säker på att de kommer att få igång leveranserna med något års försening, typ 2020!

        Men även om det blir en dundersuccé, så kommer de inte att kunna förse hela planeten med lastvagnar. Så här finns under en begränsad tid utrymme för andra att fortsätta leverera dieslar.
        (Men hur länge?)

    • G F

      Bra tänkt!
      Flygplansvinge, har man ett fordon som väger 40ton, så är det nog bara bra med lite lyftkraft underifrån.
      Verkningsgraden på elmotorer om de använder model3 med permanentmagneter blir över 0,9!

      Priset för inköpet av lastbilen är helt ointressant för kunden bara totala driftkostnaden, gentemot vad de betalar nu är det som avgör. Dessa kunder är helt ointresserade av Tesla hypen, hur lyxig hytten eller lastbilen är, utan ser enbart till Dollar och cent vid slutet av dagen.

  • http://www.haverblad.com Kim Haverblad

    Att man ignorerar
    Tesla som en dagslända fortfarande är väldigt fascinerande och samtidigt så förstår jag att konkurrenter har svårt att säga något annat. Men att läsa uttalande från General Motors tidigare vice ordförande Bob Lutz ”Tesla består inte av någon hemlig ingrediens. De använder samma litiumjon-batterier som alla andra.” – Det må vara sant, men en bil är så mycket mer än bara litiumjon-batterier och där gör trots allt något rätt i själva helhetspaketeringen av bilen. Han kunde lika gärna ha pratat om mobiltelefoner.

  • Erik Åslund

    Spännande att Nikola motor company nämner ”Fraud”, extra spännande att de gör det i samband med att de visar att de i alla fall har ett hum om storleksordningarna av nödvändig effekt och energimängd.

    Nu försöker Nikola motors göra en grej på twitter av att snabbladdningen av Semi kräver >1,5 MW per lastbil enligt deras beräkningar. De tankstationer de själva lovar ska från början ha en kapacitet om 8 ton vätgas per dygn. Det kräver ca 20 MW konstant, med bästa tillgängliga teknik, bara vatten till vätgas. Sen ska vätgasen kylas också.