Tesla Model S 70

ModelS70RWD

Den tredje nyheten som presenterades på Tesla Motors presskonferens i fredags var den nya instegsmodellen Tesla Model S 70. (De andra två nyheterna Ludicrous mode och 90 kWh batteripack berättade vi om i går och förrgår.)

För 775,000 kronor kan man nu få instegsmodellen av världens bästa bil. Är det då någon nerbantad snikversion av bil man får då? Nej, långt ifrån!

Låt oss jämföra instegsmodellen 70 med toppmodellen av Model S, P90D.

Räckvidden mellan de två skiljer sig förstås. P90D med sitt stora batteri kan åka 52 mil enligt NEDC, 70 med sin lilla batteri “endast” 42 mil. Lägg märka till citationstecknen kring endast dock – 42 mil är långt mer än alla andra elbilar kan erbjuda och mer än tillräckligt för att komma fram till närmsta Supercharger station där man gratis kan ladda bilens batterier vid långresor.

Toppfarten på 225 km/h är också mer än tillräcklig i Sverige. Till och med i Tyskland.

Utseendet på bilarna är så snarlika att endast tränade Tesla-nörd-ögon kan hitta avsaknaden av spoiler och röda bromsok på instegsmodellen. Interiört kan båda bilarna bestyckas likadant – Tesla Motors har iaf för tillfället tagit bort de begränsningar de hade förut att vissa tillbehör endast fanns till vissa modeller.

Men visst finns det sånt som skiljer sig. P90D har dubbel effekt, dubbla motorer, halva accelerationstiden – och dubbla priset. De sammanlagt 772 hästkrafter som Tesla Motors beställningssida påstår som motoreffekt för P90D verkar vara sådär 70 mer än verklighetens effekt batterierna kan lämna ifrån sig. Men även de är mer än dubbelt så många som de 320 hk instegsmodellen 70 har.

P90D är dessutom fyrhjulsdriven, vilket 70 inte är. De bakhjulsdrivna varianterna av Model S är ovanligt stabila för att vara bakhjulsdrivna bilar, men de fyrhjulsdrivna Teslorna är rent overkligt stabila, som om bilen skulle åka på räls.

Accelerationstiden 0-100 km/h på 5.8 sekunder verkar vara långsam om man jämför med superbilen P90D Ludicrous accelerationssiffra på 2.9 sekunder – men är egentligen blixtsnabb om man jämför mot valfri annan “normal” bil, även av dem med “SPORT” i modellbeteckningen.

Är man ute efter världens bästa supersportbil som lämnar alla andra bakom sig och har utomjordiskt overkliga vägegenskaper, och dessutom även har plats för sju passagerare(!) och deras bagage(!) är P90D prislapp på 1.2 miljoner kronor rena mellandagsreaerbjudandet.

Men “nöjer man sig” med en otrolig bra sportbil, med blixtrande acceleration, 5+2 sittplatser, och dubbelt så stort bagageutrymme som en Volvo kombi är Tesla Model S 70 det givna valet. Sätter du dig i bilen och “vardagsåker” kommer du knappt ens märka någon skillnad mellan bilarna.

Till och med om du väljer “snikversionen”, Tesla Model S 70 helt utan några tillval får du en bil ljusår bättre än vad många andra biltillverkare kan erbjuda. Gigantiska mittskärmen är där, GPS navigering, DAB radio, backkamera, parkeringssensorer, körfältsvarning, autobroms, mobil uppkoppling, gratis Superchargers, 8 års obegränsad garanti – ja, allt sånt erbjuds även den mest “snikbestyckade” Teslan!

Det kan mycket väl bli så att Teslaägarna antingen kommer köpa fullutrustade värstingbilen P90D för 1.5 miljoner kronor – eller instegsmodellen 70 helt utan extratillbehör för 775,000! Modellerna mellan dessa två ytterligheter kommer sälja i långt mindre antal – och kommer därmed kanske tas bort av Tesla Motors för att begränsa antalet bilmodeller de måste anpassa sina tillverkningslinor efter.

 


TCS ett år sedan: Vill dra släp men inte husvagn

För exakt ett år sedan undersökte vi hur många befintliga och blivande Teslaägare som skulle vilja ha dragkrok på Model S, och vad de i så fall skulle använda den till? Det framkom att väldigt många skulle vilja ha dragkrok för att kunna dra släpvagnar med tex trädgårdsavfall till tippen eller båtsläp för att sjösätta båten – men så gott som ingen vill dra husvagn med sin Model S. Demografigrupperna verkar inte överlappa varandra.

 

 

Tagged , . Bookmark the permalink.