90 kWh batteripack

v08309R002_Page_32
På fredagens presskonferens presenterade Tesla Motors VD Elon Musk företagets nya batteri. Få journalister på plats förstod hur revolutionerande den nyheten var. Den viktigaste komponenten i en elbil är ju inte dess motor – utan dess batterier.

Hittills har Tesla Motors haft två stora batterigenerationer i sina bilar: Roadstern hade en slags batterikemi, Model S en annan. Fredagens nyhet är inget mindre än att Tesla Motors håller på att gå över till deras tredje batterigeneration!

Som vi har berättat om tidigare använder Tesla Motors sig av speciella battericeller i sina bilar, omgärdade av flera patent (som de iofs har gett bort). Deras batterier har dubbelt så hög energitäthet (kWh/kg) än andra elbilar. Skulle tex Nissan försöka bygga en elbil med 85 kWh batterier med deras teknologi skulle dess batteripack bli dubbelt så stort och tungt som Model S har.

I fredags avslöjande Tesla Motors att de har tagit fram ett 90 kWh batteripack. Elon Musk berättade att de har lyckats med det genom att använda kisel i battericellernas anod. Batteripacket är lika stort som förut, men de enskilda cellerna kan nu lagra ca 6% mer energi. Det är första kända gången Tesla Motors ändrat något inuti battericellerna i Model S. De olika batteripackstorlekarna hittills har de uppnått genom att bestycka dem med olika många battericeller. Nu är antalet oförändrat – det är cellerna i sig som har förbättrats.

Elon Musk sa dessutom att vi kan förvänta oss årliga förbättringar av batterikapaciteten med ca 5% per år. Han till och med avrådde folk från att byta batterier än, bättre att vänta några år tills bilens batteripack har börjat få försämrad kapacitet och nya ännu häftigare batteripack har tagits fram till Model S.

Dessa uttalanden banar vägen för att Gigafabriken inte kommer att tillverka samma celler som sitter i dagens Model S, utan mer avancerade, med högre lagringskapacitet. Och att de dessutom kommer ständigt förbättras i takt med teknikutvecklingen.

Är du i färd med att köpa en Tesla Model S med 85 kWh batteri kan du fundera på ifall du vill satsa 31,000 kronor på att få 5 kWh batterier till. De skänker dig ca 3 mils extra räckvidd – ovanpå de 50 du redan har. Är det värt pengarna? Är det värt besväret? Det får var och en bestämma. Men tänk på följande:

De nya batterierna sägs även klara snabbare laddning. Det är enbart spekulationer än så länge, och påverkar egentligen mest i framtiden när -ifall- ännu snabbare Superchargers än dagens med 135 kW lanseras. Gamla bilar kan då kanske inte tillgodogöra sig de högre laddströmmarna. Å andra sidan, en ökning av laddströmmen från dagens 135 kW till säg 150 kW skulle ändå bara innebära en minskning av laddtiden med sådär 2 minuter…

Åker du långt utanför Tesla Motors ständigt expanderande nät av Supercharger snabbladdstationer kan du kanske behöva de extra milen 90 kWh batteripacket ger. Åker du oftast längs vägar där det finns Superchargers behöver du inga 90 kWh batterier – knappt ens 85 kWh.

Ny batterikemi innebär dock förstås också en viss osäkerhet. Vi börjar få pålitliga data från riktiga bilägare som har åkt långt med sina Tesla Model S som visar att bilens batterier tappar ca 6% av sin kapacitet efter 10,000 mil. Vi har däremot ingen aning om hur de nya batterierna kommer att klara sig. Får de mindre eller mer batteriförsämring med åren, med milen? Till och med Tesla Motors har endast gjort simuleringar av detta – ingen vet helt säkert förrän riktiga bilar har åkt riktigt långt. Och många av dem.

Allt tyder på att Tesla Model X kommer att erbjudas med dessa nya batterier. Och vill du köpa värstingmodellen av Model S med Ludicrous mode måste du köpa stora batteripacket (trots att de två enligt Elon Musk inte har något med varandra att göra). Men nöjer du dig med 5.4 s acceleration, kör mest runt hemma i stan, och åker endast ibland långresor, och då längs vägar som har Superchargers, klarar du egentligen dig bra med 70 kWh varianterna av Tesla Model S. Vilket vi kommer att berätta mer om i morgon.

 


TCS ett år sedan: Supercharger-week!

Stora nyheten för ett år sedan var att de första 2 Supercharger stationerna i Sverige öppnade!

I samband med det gav vi tips om hur man effektivast använder dem, och visade vad som egentligen döljer sig inuti en Supercharger.

Dessutom berättade vi om smygöppnade Servicecentret i Stockholm – förra sommaren var verkligen händelserik!

Tagged , . Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 5 Responses to 90 kWh batteripack

    1. Per Strömbäck says:

      Tack, intressant. En detalj dock: Du skriver “silikon” i anoden, men ska det inte vara “kisel” (Eng: “silicon”)?

    2. G F says:

      Principen bakom varför alla vill använda kisel i stället för litium i batterier är enkel. Kisel atomen har 8 elektroner i sitt yttersta valensskal men litium bara har en, så i teorin kan ett kiselbatteri bära 8 gånger mer energi än ett litium batteri! Föreställ er priset på våra Teslor om de bara behövt 888 celler istället för 7104, med räckvidden 60mil? om vikten varit 1650Kg istället för 2175Kg. I praktiken fungerar det uppenbarligen inte eftersom sådana batterier inte används. Det har byggts prototypceller i labb som gett ca 5 gånger vad bästa litium batteri ger, men bara en gång. För utvidgningen av kisel när den laddas är så stor att den förstör batteriet bara efter ett par laddningar, suck. Jag gissar på att Tesla bara har en pytteliten inblandning för att det inte ska påverka livslängden, men precis som du skriver Tibor är det ingen som vet säkert, än. http://www.naturvetenskap.org/kemi/hogstadiekemi/atomer/elektroner/

    3. Pontus says:

      Laddningen på verkas väl inte så mycket av max effekten. Vad sett när jag laddat på SC så laddas det bara med max effekttyp någon minut sedan går effekten ner ganska kraftigt. Så kan batteriet bara ta dagens max effekt upp till typ 70% så skulle det vara mer värt än en högre max effekt som sedan går ner kraftigt. Vet inte om laddaren är begränsad till max effekt för en viss tid eller om det bara är batteriet som begränsar idag?

      • G F says:

        Den enda reala begränsningen vid laddning av Li celler som inte går att komma runt är temperatur ökningen i cellerna. Den måste hållas inom ett ganska smalt temperatur fönster för att inte förlora någon av sin kapacitet. Det är därför som kylanläggningen i Teslan går för fullt när batterier laddas på SC.

        Elektronerna vid laddning av ett Li pack fungerar ungefär på samma vis som om du ska in på ett disko en lördags kväll. Går du dit kl 21 på kvällen är det relativt tomt, och du kan gå rätt in utan att stöta ihop med någon Då är det ganska svalt i lokalen. Kommer du däremot dit kl 1 på natten så är det fullt. Du får då knuffa dej in, det blir friktion som skapar värme, massor av värme. De sista elektronerna som ska in precis innan stängningsdags kräver att samtliga i lokalen knuffar till den som står jämte ett steg in, ända tills de som sitter längst in i baren knör ihop sej. Bara för att du ska komma innanför tröskeln. 🙂

        Min erfarenhet är att upp till ca 50% laddning går det med full kraft (om det inte är nerkylt), därefter avtar laddningen gradvis (i takt med att det bildas mer och mer värme i cellerna som måste kylas bort) ner till ca 15A precis innan den bryter vid 100% sträcket.
        Det skulle säkert gå att SC ladda batteriet med 2X dagens kraft upp till drygt 90%. Men batteriet i Teslan är vad de byggt upp hela företaget runt, man tar helt enkelt inga risker när det kommer till batteriet.
        Detta är säkert något vi kommer att få se i framtiden, via en program uppdatering.
        Fast förmodligen inte fören Tesla kommit ur sin uppbyggnadsfas och känner sej säkra.

    Lämna ett svar