I fredags presenterade Elon Musk Tesla Motors senaste förbättring av Model S: Ludicrous mode, med 0-100 km/h acceleration på 3.0 sekunder. “Ludicrously fast” på ren svenska blir “löjligt snabbt” 🙂
Presskonferensen började med hög rapmusik, journalisterna undrade varför låten Beast Mode från rapparen Ludacris spelades om och om igen… lite visste dem hur väl vald den låten var. Sedan tystnade musiken och Tesla Motors VD Elon Musk presenterade de tre nyheterna:
- “Ludicrous mode” som ger modellen P85D 0-60 mph acceleration på 2.8 sekunder
- 90 kWh batteripack
- lägre pris på instegsmodellen 70
Ludicrous mode, på svenska “löjligt läge” är ett tillval till toppmodellen P85D. När P85D lanserades på D-day i Oktober i fjol hade den 3.4 sekunders acceleration på 0-100 km/h. Efter några månader uppgraderades dess programvara till att raka bort 0.1 sekunder av den tiden så bilen kunde accelerera 0-100 km/h på 3.3 sekunder istället. Läs vår artikel om hur man kan trimma en elmotor med hjälp av mjukvara.
Nu har Tesla Motors ingenjörer hittat lösningar som möjliggör ännu bättre acceleration med samma motor och batterier. Lösningen innebär dock byte av några hårdvarudetaljer i bilen.
När Tesla Model S accelererar dras ström från batterierna som matar motorerna. Det är styrelektroniken som bestämmer exakt hur mycket ström som dras från batterierna i varje millisekund, och exakt hur snabbt motorn och därmed bilen accelererar. Det finns dock några faktorer som begränsar max acceleration:
Från 0 och upp till ca 50 km/h kan man inte brassa på full effekt för då skulle hjulen spinna loss. Det är först i högre farter styrelektroniken vågar släppa fram mer effekt till motorerna. Hur mycket effekt som släpps fram begränsas av vad batteriet kan släppa ifrån sig, vad motorn tål, och -som vi har lärt oss idag- vad sladdarna mellan dem orkar förmedla. En elmotor går alldeles utmärkt att överbelasta då och då – bara den kan kyla ner sig efteråt. Varje gång du rivstartar med din Tesla Model S överbelastar du faktiskt dess elmotor. Det är därför du kan göra det några gånger, men låter du inte motorn kyla ner sig emellanåt får du till slut upp de gula linjerna i hastighetsmätaren som visar att motoreffekten begränsas.
Det Tesla Motors ingenjörer har insett är att batterierna klarar faktiskt av att leverera mer ström än de 1300 ampere de hittills har gjort. De kan faktiskt leverera uppåt 1500 ampere (i några sekunder iaf – sedan måste även batterierna få en chans att kyla ner sig). Problemet var att säkringen mellan batterierna och motorn var på 1300 A. (Jämför den med vanliga bilars säkringar på 40A 😆 ). Istället för 1800-tals teknologi med en bit tråd i säkringen som smälter behövde de något bättre. Den nya säkringen mellan batteriet och motorn är istället smart elektronik som övervakar strömmarna och bryter dem med en relä istället om de blir för höga. Då kan säkringen fungera som vanligt och göra sitt jobb till och med ännu bättre än traditionella säkringar i vanliga fall – men ändå tillåta 1500 Ampere flöda genom sladden i några sekunder under full acceleration.
Strömstyrkan 1500 A kombinerad med batteripackens spänning på 346 V ger förresten en effekt på 519 kW dvs 696 hästkrafter. Och om P85D hittills drog 1300 A från batteripacket betydde det 450 kW dvs 603 hästkrafter. Mycket har debatterats om den “motoreffekt” som Tesla Motors anger på sin hemsida om bilarna. För gamla P85D angav de 700 hästkrafter, nu med Ludicrous mode blir det sammanlagt 772 hästkrafter för de två motorerna. De som förstår skillnaden mellan el- och bensinmotorer inser dock att dessa siffror har mindre betydelse för elbilar. Märkeffekten för Tesla Model S elmotorer -det de konstant tål att belastas med- är långt under dessa fantasisiffror. Hur mycket motorn tillfälligt kan överbelastas med -för det är det dessa siffror handlar om- beror på hur lång tid motorn sen har på sig att kyla ner sig. Högre effekt kan köras under kortare tid. För så höga effekter att kopparn i motorns lindningar smälter kan batterierna inte leverera. Istället för “motoreffekt” är ju det intressanta hur mycket maxeffekt batterierna kan lämna ifrån sig – och det fick vi inblick i i fredagens pressträff där Elon Musk äntligen gav oss dessa siffror. Det tar lite tid innan motorjournalister förstår att det intressanta i elbilar inte är motorns prestanda – utan batteriernas.
Ludicrous mode tillbehörspaketet kostar 103 000 kronor på Tesla Motors beställningssida – befintliga P85D kunder kan dock uppdatera sina bilars säkringar till den nya för ca halva det priset.
Vill man köpa fullutrustade värstingmodellen av Tesla Model S, som hädanefter har benämningen P90D, får man punga ut med 1.5 miljoner kronor. Då får man förutom Ludicrous mode även 90 kWh batterier. Vissa tillval -som tex executive baksätet- har försvunnit från beställningssidan, och antal varianter av Tesla Model S är för tillfället löjligt (ludicrous 🙂 ) många:
Tesla Model S 70 | 420 km | 5.8 s | 775 000 kr |
Tesla Model S 70D | 442 km | 5.4 s | 827 000 kr |
Tesla Model S 85 | 502 km | 5.6 s | 880 000 kr |
Tesla Model S 85D | 528 km | 4.4 s | 932 000 kr |
Tesla Model S 90 | 532 km | 5.6 s | 911 000 kr |
Tesla Model S 90D | 560 km | 4.4 s | 963 000 kr |
Tesla Model S P85D | 491 km | 3.3 s | 1 138 000 kr |
Tesla Model S P90D Ludicrous | 520 km | 3.0 s | 1 272 000 kr |
Vi misstänker starkt att precis som förra gången kommer snart en hel del av dessa modellvarianter att försvinna från konfigurationssidan så Tesla Motors får ner antalet modeller till hanterbara nivåer.
Benämningen Ludicrous kommer förresten från kultfilmen Spaceballs från 1987:
Och precis som i filmen så finns det bara en hastighet som är ännu snabbare: maximum plaid – och den hastigheten är enligt Elon Musk reserverad för den framtida nya Tesla Roadstern.
Med den nya accelerationen blir P85D ännu vassare på acceleration och lämnar därmed så gott som alla andra bilar efter sig. Enligt wikipedia hamnar den på 13:e plats bland produktionsbilar, en position som dock kan komma justeras. Elon Musk sa 0-60 mph på 2.8 sekunder. Iom att 60 mph endast är 96 km/h brukar det betyda 0-100 km/h på 2.9 sekunder. Dock står det på Tesla Motors beställningssida att Ludicrous mode ger accelerationstider “ner till 3.0 sekunder”. Tesla Motors är berömda för att alltid uppge försiktiga accelerationssiffror för sina bilar – vi får helt enkelt se vilka tider som verkliga bilar kommer klockas till.
Även denna nya acceleration kommer dock endast kunna uppnås med så gott som fulladdade batterier. Iom större strömmarna och därmed större belastningen på både batterier och motor kommer effektbegränsningen också komma snabbare med Ludicrous mode. Vi väntar fortfarande med spänning på en Model S med förbättrad kylning som ska kunna hårdköras längre tider och därmed bli kapabla bankörningsbilar.
I morgon kommer vi titta närmare på vad nya 90 kWh batterivalet medför för nyheter. Och på onsdag bekantar vi oss med nya instegsmodellen Tesla Model S 70, som endast är bakhjulsdriven och därmed har fått en ny lägre pris.
Personligen så känns det skönt att vara tillbaka från semestern, och att ha varit saknad enligt inlägg på forumet 🙂
Tydligen måste jag också börja bära solglasögon och keps på Biltema 🙂
Till Tesla Motors vill jag skänka tack att de väntade med sin presskonferens tills jag var tillbaka från semestern
TCS ett år sedan: Växelriktaren och Växeln i Model S
För ett år sedan hade vi två artiklar om komponenterna som sitter bredvid elmotorn på Tesla Model S bakaxel (fanns inga fyrhjulsdrivna bilar än då). De är minst lika revolutionerande som allt annat på Model S – även om vi jämför mot andra elbilar!
Välkommen tillbaka från semestern Tibor! 🙂
Lustigt sammanträffande med Teslas nyheter och din återkomst! För egen del så skulle jag dock önska mindre muskler och mera räckvidd. Önskar en Model 3 med 600 km räckvidd i motorvägsfart men det räcker om den kan accelerera 0 – 100 km/h på säg 7 sek….dvs om motorn är svagare för att kunna medge längre räckvidd så ser inte jag någon jättenackdel. Du kanske har berört ämnet tidigare?
Tveksamt o. En svagare motor skulle ge mer räckvidd. Elmotorer fu kar inte så.
Welcome back Tibor!
Ja ett sådant fokus på tiondelar är verkligen LUDICROUS!
Ytterst få av de som anser sej tillhöra den lilla skaran som fullt ut i alla situationer behärskar bilar snabbare än 5-6 sekunder gör det! För de allra flesta av oss är det direkt trafikfarligt.
Man ska veta att 78% av svenskarna enligt en undersökning anser sej vara bättre bilförare än genomsnittet.
En annan intressant detalj är att S70 enligt Teslas hemsida verkar får leverans nästa år (S70D i September).
För nya kunder som vill ha ludicrous krävs även 90kWh batteriet.
Vad betyder maximum plaid?
https://www.youtube.com/watch?v=NP6DXoNKITc
Om det är batterierna som varit flaskhalsen tidigare och det är dessa som man nu uppgraderar och man inte ändrat på motorerna då kan det väl inte bara vara motorns effekt man anger på hemsidan för den här väl inte ändrats?
Om du läser artikeln så ser du att det inte är batterierna utan drivkretsarna som har begränsat effektuttaget. Det är därför man behöver byta säkringar och drivkretsar och inte batterierna för att kunna accelerera snabbare.
Ursäkta min slarvighet men när jag skrev batterierna menade jag kontaktorn och säkringen dvs det är inte motorn eller invertern som fått någon förändring så samma fråga kvarstår. Sedan är det väl så att om peaksiffrorna för fram och bak stämmer så kan de ändå inte leverera det samtidigt eller?
Som Tibor skriver (välkommen tillbaka Tibor! Du är efterlängtad!) så kan elmotorer överbelastas under förutsättningen att de får kyla ner. Tror att Teslas elmotorer är specade till en knapp femtedel av maxeffekten, runt 90 kW för de med ca 520 kW toppeffekt. Det man anger på hemsidan är alltså toppeffekten som kan fås under en kort tid, inte den effekt som kan tas ut under längre tid.