Nissan Leaf provkörd

 

Nissan_Leaf2

På Tesla Club Sweden har vi provkört många elbilar under årens lopp, men inte den mest sålda i Sverige: Nissan Leaf. Eller rättare sagt, när undertecknad senast provkörde en Leaf fanns inte Tesla Club Sweden än.

Nissan lanserade elbilen Leaf i Japan och USA redan December 2010, de första såldes i Sverige i början av 2012. Den anses av många vara den första moderna elbilen av senaste generation. Bilen tycks ha varit oförändrad sedan dess, även om den har fått en förbättrad drivlina 2013. Hur klarar sig moderna elbilens urfader sig mot dagens nykomlingar?

För att besvara frågan tog vi en långfärd med en Leaf av 2013 års modell. Och med “långfärd” menas åka från Södertälje till norr om Stockholm, en sträcka på 70 km. Med fulladdade batterier lovade bilen den skulle kunna ta oss 112 km denna kyliga morgon på +5 grader. Enligt NEDC körcykel klarar Nissan Leaf 200 km – fast då i vårvärmen så man slipper ha värme/AC på.

Tesla Model S välkomnar dig med frampoppande handtag när du närmar dig bilen, och efter att du har satt dig är det bara och köra iväg – du behöver inte ta fram nyckeln ur din ficka. Nissans intellikey teknologi är två klick bakom. Du behöver inte ta fram Leafs bilnyckel heller, men när du står bredvid bilen måste du trycka på knappen på dörrhandtaget för att låsa upp bilen. Och när du har satt dig behöver du trycka på POWER-knappen för att slå på bilen. Sedan är det bara å köra iväg.

Förutom att när jag försökte så pep bilen bara retsamt åt mig. Pipipipipip! Man ska trampa på bromspedalen och lägga i D-växeln för att köra iväg. Men inte mestrampa på bromsen som jag gjorde, utan ta i för kung och fosterland så man är rädd foten kommer braka rätt igenom bottenplåten! Då kom den lilla [D] symbolen upp på skärmen och bilen rullade långsamt iväg när jag släppte upp bromsen.

Lägger man i framåtväxeln en gång till så att säga (samma rörelse med spaken en gång till) väljer man ECO-läget som stryper motorns och klimaanläggningens effekt för längre räckvidd. Bilen blir märkbart slöare, men tappar inte all livslust som vissa andra elbilar. Dessutom kan man “trampa igenom” – trampar man gasen i botten får man full effekt även i ECO-läget. Kan vara skönt att slippa dö plågsam död i vissa trafiksituationer.

Leaf_aroundview

Lägger man i backen får man upp backkamerans bild på mittskärmen. Med liknande guidelinjer som Tesla Model S fick för några releaser sedan. Bilen vi testade saknade backradar men vad skulle man ha den till när man ändå ser bakåt med kameran? Längst nere i kamerans bild ser man till och med sin egen stötfångare, så man kan utnyttja varenda centimeter av parkeringsfickan. Leafs toppmodell Tekna kan till och med skryta med något ingen Tesla kan: aroundview, som med hjälp av små kameror runt om bilen ger en fågelvy av bilens omgivningar (se ovan till höger). Man ser bilen rakt uppifrån – att tex parkera exakt mitt i en P-ruta blir rena barnleken. Inte bara coolt – användbart också!

Motorn på 80 kW (110 hk) är tillräckligt pigg för biltypen, accelerationen på 10 sekunder 0-100 km/h är långt ifrån insane, men som alla elbilar upplevs bilen som pigg i hastigheter under 50 km/h pga sin omedelbara gasrespons. Nissan Leaf är ingen racerbil utan en tryggtråkig familjebil.

Baksätet är en trevlig överraskning. Nissan Leaf har ordentliga bakdörrar (lyssna och lär, BMW i3!) och korrekt sittställning för passagerarna (det du, Renault Zoe!). Naturligtvis ingen Tesla Model S klass, men det behöver man väl knappast säga? 😉

Bagageutrymmet är också väl tilltaget på 370 liter. Baksätena går att fälla, men en hög kant mellan bagageutrymmet och baksätena gör bilen något svårpackat med fällda säten. Glöm plan bagagerumsgolv – den befinner sig inte ens på samma våningsplan!

Under motorhuven är det fullsmockat med allehanda elektronik. Ingen frunk här inte. Där Tesla Model S välkomnar dig med hundratals liter bagageutrymme under undrar man om Nissan ändå hade monterat en bensinmotor i alla fall? Själva elmotorn skymtas längst nere i motorrummet och verkar vara samma vattenmelonstorlek som Teslas, men dess drivelektronik är minst 3 gånger så stor som Teslas – trots att den har mycket lägre effekt. Nissans ingenjörer får gå i miniatyriseringskurs inför nästa generation av Leaf!

Leafs batteripack på 24 kWh får jobba hårdare än Teslans, den blir mer laddad och urladdad vid daglig körning. Det finns två laddnivåer man kan välja -80% eller 100%- men av någon outgrundlig anledning endast när bilen laddas timerstyrt över natten. Kör du manuell laddning laddar sig bilen oftast till 100% – knappast något batterierna mår bra av. Om batteriet var mindre än 50% laddad innan laddningen påbörjades laddar sig bilen dock endast till 90%. Verkar ärligt lite bakvänt: har du kört lite på dan riskerar du överladda batterierna, men har du kört långt får du inte full laddning för fortsatta färden?

Räckviddsmätaren kallades föraktsfullt för “guess-o-meter” av de tidiga Leaf-ägarna. Nissans ingenjörer har dock förbättrat den sedan dess, nu fungerar den över förväntan. Vår bil som påstod sig kunna åka 112 km i ruskvädret visade snällt 43 km efter färden på 69 km. Det blir faktiskt helt exakt 112-69=43. Under färd varierar dock räckviddssiffran iom att bilen beräknar den baserat på din körstil. På motorväg sjunker siffran, vid långsammare körning ökar den. Nissan har ingen “rated range” visning, endast den beräknade.

Unikt med Nissan Leaf är att nu tre år efter den introducerades i Sverige börjar massor av begagnade exemplar att dyka upp! Tycker man att 340,000 kronor är för mycket för en ny Leaf kan man nu hitta flera begagnade på blocket kring 220,000 kronor istället. Har man tur kan man till och med hitta exemplar långt under 200,000 kronor. En två-tre år gammal Leaf kan vara lika pigg och fräsch som en ny. Läs dock vår begagnadguide nedan.

Sammanfattningsvis kan vi konstatera att Nissan Leaf åldras med behag, och står sig väl i konkurrensen med nyare elbilar (Tesla undantaget, förstås. Jösses, måste jag över huvud taget säga det? 😉 ) Kör du mindre än 10 mil om dagen och vill ha ordentliga passagerar- och bagageutrymmen har Leaf få konkurrenter. (VW e-Golf, Mercedes B-klass electric och Kia Soul EV – listan är inte längre än så.) Och vill du köpa en billig begagnad elbil ska du definitivt inte tveka.

 

Faktum är att jag själv var så pass nöjd med testkörningen att jag vid turens slut vände mig till säljaren och sa “OK, jag köper den”. Därmed är jag nu väl förberedd på den långa väntan på Tesla Model 3. Klisterdekalen bak på bilen säger allt:

IMG_20150506_182158b

This car will do until I get my TESLA model 3

 


Att tänka på när du köper en begagnad Nissan Leaf:

Först av allt måste du ta reda på om bilen säljs inklusive eller exklusive batterierna! Nissan Leaf kan nämligen antingen köpas komplett, eller så köper man bara bilen och leasar batterierna separat från 800 kr/månad. Köper du en sådan bil måste du fortsätta leasa batterierna. Råka inte ut för att du köper en billig begagnad Leaf – och sedan efter en månad dimper överraskningsfakturan ner i din brevlåda! 😯

Att ta reda på om batterierna ingår är inte helt lätt. Nissan måste jobba på det där. Köper du bilen privat är det bara å fråga säljaren, men köper du bilen hos Ärliga Harry som bara säger “Bil. Billig. Köp.” måste du själv kontakta Nissans kundservice som i vissa fall kan kolla upp bilens regnr i sina databas. De är dock inte kompletta, så för vissa bilar måste du ringa Santander, som är leasingföretaget för batterierna och fråga dem. Och Santander vill inte lämna ut sådana utgifter. Men ber man tillräckligt snällt och förklarar situationen kan de ge med sig.

Sedan ska du kolla batteriernas status. Det däremot är lätt, sätt dig bara i bilen och slå på den. Till höger om den tjocka batteriladdningsstapeln i instrumentpanelen finns en smal stapel. Man skulle kunna tro den är skalan till batteristapeln – men den är mer än så. När batteriet försämras med åren kommer den stapeln att minska i höjd och tappa segment efter segment. Från början har stapeln tolv segment (räkna in de två röda segmenten också i botten av skalan). Minskar det till under 9 segment på 5 år byter Nissan ut batterierna via garantin. Batteriet behöver inte vara fulladdad för att kolla på lilla stapeln. Riktigt snyggt gjort av Nissan! Bilen jag köpte hade alla 12 segment kvar – köper du en med färre antal segment kan bilen fortfarande passa dig lika bra för det, men varje segments förlust innebär ca 2 mils mindre maxräckvidd.

Intressant i sammanhanget är Nissans pressrelease om att av 35,000 Nissan Leaf sålda i Europa har endast tre bilar fått batterierna utbytta! Det är 99,99% pålitlighet!

 

Tagged , , . Bookmark the permalink.