Tesla Motors bokslut 2014

Forvantningar

I onsdags kväll presenterade Tesla Motors sitt bokslut för år 2014. Siffrorna i den kommer att debatteras i veckor framöver.

Tesla Motors byggde 11 627 bilar fjärde kvartalet i fjol, så totala antalet Tesla Model S i världen är nu uppe i nästan 60 000 bilar. För de mer exakta siffrorna se vår statistiksida. 55% av bilarna i fjol levererades lokalt i USA, 15% till Asien (det mesta av dem till Kina) och resterande 30% till Europa. Försäljningen i Kina och Tyskland har varit lägre än de hoppades på, men det vägdes upp av efterfrågan i andra länder. Tesla Motors begränsning ligger fortfarande i produktionskapaciteten – de säljer alla bilar de hinner bygga.

Tesla Motors har lyckats behålla sin vinstmarginal på 26% på varje såld bil trots dollarns uppgång. Nästa år hoppas de öka marginalen till först 28% och sedan mot slutet av året ända upp till 30%. På frågan om de tänker höja Model S pris svarade Elon Musk att bilen redan är dyr och han vill inte höja dess pris. (Kom dock ihåg att det är bilens pris i dollar han pratade om, den höga valutakursen kan medföra fler svenska prishöjningar.)

Årets förlust blev $108 miljoner (GAAP – $16 miljoner non-GAAP). Tesla Motors har dock $1.9 miljarder i skattkistan och ser inget behov av att försöka få in mer pengar. Det viktigaste nu är att snabbast möjligt bygga ut försäljning och Supercharger laddstationer runt hela världen – inte att göra vinst till aktieägarna.

En viktig nyhet för oss i Sverige är att Tesla Motors tänker utvidga deras Destination Charging program till Europa under våren. Inom det programmet erbjuder Tesla Motors laddstationer som hotell kan montera i sina garage och erbjuda Model S ägare laddning över natten. I USA har redan 900 hotell nappat på erbjudandet – de vill gärna locka köpstarka Teslaägare till att bo hos just dem.

Model X sägs börja skeppas till kunder i höst. Nu finns det 30 prototyper av den som Tesla Motors hårdtestar, kraschtestar, mm. Under våren och sommaren kommer fabriken börja byggas om till produktion och börja leverera de första produktionsmässigt framställda testbilarna. Model X kommer inte visas på några bilmässor eller liknande innan det är dags att börja leverera den.

Gigafabriken som håller på att byggas i Reno just nu beräknas bli färdig redan i år (själva byggnaden) och börja producera batterier redan nästa år. Dock inte full kapacitet än.

2015 planerar Tesla Motors tillverka 55 000 bilar – nästan lika mycket som har tillverkats de senaste tre åren sammanlagt. Första kvartalet ska 10 000 bilar tillverkas.

webcasten som följde efter var det mycket diskussioner om GAAP versus non-GAAP redovisning av företagets siffror, vilket är förvånande då Tesla Motors ju redovisar båda? (Skulle de bara ha redovisat non-GAAP så skulle man ha förstått diskussionen, men det gör de ju inte.) Elon Musk fick dock några ”matnyttiga” frågor också, där han förutom de ovan nämnda svaren även levererade några andra nyheter:

Tesla Motors ska nästa år släppa ett ”hemligt vapen” i sin kamp mot bilåterförsäljarna i USA. Vad det skulle vara sades dock inte.

Model 3 gåtan med ”vanlig” bil eller ”häftig” löstes. Tesla Model 3 sades först komma likna Model S men sedan sades det att den skulle bli mycket häftigare än så och inte likna någon vanlig bil. Under webcasten avslöjade Elon Musk att för att inte fördröja leveransstarten av Model 3 kommer den först släppas som en ”vanlig” bil, andra halvan av 2017. Tesla Motors är mycket väl medvetna om att Model 3 inte får bli lika fördröjd som Model S och Model X blev. De kommer dock sedan släppa en mycket häftigare bil baserad på samma plattform senare.

Elon Musk var kanske något disträ under samtalet då han samtidigt med telefonkonferensen höll på att skjuta upp en raketsond mot solen! Vissa tog till och med illa upp att han medan konferensen pågick tweetade ut att uppskjutningen gick bra. Men så är det när man är deltids-VD på två olika företag samtidigt :-)

 

Tagged , , , . Bookmark the permalink.