ICE ICE baby

Arboga

Kanske inte så vanligt i Sverige (än?) men i flera länder rapporteras det om problem med fossilbilar som parkerar vid Supercharger laddstolparna, så Tesla-ägare inte kan komma åt och ladda.

På engelska kallas det för ICE-ing, efter ICE = Internal Combustion Engine = förbränningsmotor.

Problemet inträffar framför allt på ställen där markägaren ville visa upp sitt miljöengagemang och gav de bästa parkeringsplatserna till Tesla. Tesla Motors äger laddstolparna och transformatorstationen men marken, själva parkeringsplatsen brukar tillhöra någon annan, de som äger rastplatsen eller restaurangen där Supercharger stationen står.

Supercharger laddplatserna i Sverige brykar skyltas antingen med tilläggstavlan “Reserverad P-plats”, eller som “P 45 minuter”, beroende på om Tesla Motors har fått exklusiv rätt till platsen eller om markens ägare ville att andra bilar ska också få parkera kortare tidsperiod där.

laddplats_skylt_1711x3417Det konstigaste är dock att ingen av laddplatserna använder den nya svenska tilläggstavlan T24 Laddplats som anger att det endast är elbilar som får parkera på en P-plats. Den tavlan introducerades fyra år sedan men Transportstyrelsen klarar fortfarande inte av att visa den på sin egen webbsida (skäms!!!).

Tack och lov finns det alternativa webbsidor som vägmärken.se där man kan se hur tavlan ser ut:

Lagboken är i alla fall uppdaterad, där står det under Vägmärkesförordningen (2012:300) kapitel 2, §30 : “T24 Laddplats : Tavlan anger en plats för extern laddning av elektricitet för fordons framdrivning. Tavlan används under märke E19, parkering, och anger att endast fordon med möjlighet till extern laddning av elektricitet för fordonets framdrivning får parkera.”

Skyltar man med denna skylt får de som parkerar där med fossilbil bötfällas eller bortforslas. Med Tesla Motors nuvarande skyltar har man inte den lagliga möjligheten.

Vad kan man då göra när man kommer fram till en Supercharger-station där det står fossilbilar och blockerar? Antingen ber man snällt vederbörande flytta på sig, förklarar att han står på en laddplats, eller så gör du som den elbilsägaren som tröttnade på det hela och designade sina egna böteslappar 🙂

Man hoppas i alla fall att man aldrig råkar ut för det som en elbilsägare i USA råkade ut för:

…Vem ska han ringa och klaga hos nu? Polisen?

Sverige har dock fått ett alldeles eget unikt “ICE-problem” vid Supercharger-stationen i Ödeshög, som rapporterats av vår medlem b232:

ICE

(Tesla Motors har blivit uppmärksammat på problemet, och de har kontaktat markägaren som har skottat bort snöhögen.)

Vi ska dock hoppas att vi i Sverige blir besparade bilkapningar på Supercharger-stationerna. I USA har en ägare råkat ut för att två män under vapenhot tvingat honom överlämna bilens nycklar och hans mobil till dem. Sedan fick han hjälpa till koppla loss laddkabeln från bilen så tjuvarna kunde åka iväg med den stulna bilen. Tills ägaren kunde kontakta polisen och fick tag i en ny mobil så han kunde kolla var hans bil befann sig har tjuvarna redan krockat bilen mot en bensinmack (!!! 🙂 ) och flytt platsen. De lämnade dock tillräckligt med fingeravtryck efter sig så att de snabbt kunde hittas och fångas. Statistiken – att stjäl du en Tesla så åker du antingen fast eller så dör du – gäller fortfarande.

 


TCS ett år sedan: Nissan Leaf vill åka längre

Ett år sedan rapporterade vi att Nissan höll på och sonderade terrängen för en Leaf med längre räckvidd. Det som då var ett rykte har sedan dess bekräftats av Nissans VD Carlos Ghosn som på frågan “ska ni släppa en Leaf med dubbel räckvidd snart” helt enkelt svarade med ett kortfattat “Yes”. (Och på följdfrågan “kan ni berätta mer?” med ett lika kort “No”. 🙂 )

 

 

Tagged , . Bookmark the permalink.