Teslaaktien faller

TSLA_160205Senaste veckan har inte varit rolig för folk som har Tesla-aktier. Kursen har på en vecka fallit från kring $200 till kring $160 – efter en stadig neråtgående trend sedan årsskiftet. I början av året var aktiekursen på $240; kursen har sjunkit med 33% på den dryga månaden sedan dess!

Vad är det som händer? Aktiekursen är ju på väg neråt som förstasteget i en Falcon 9 raket! Kommer den mjuklanda eller krascha? Kommer den rentav fyllas på med bränsle och åka upp till skyarna igen snart?

TSLA_160205_2Y

Tittar man på Tesla Motors aktiekurs senaste två åren har den varit en enda berg-och-dalbana. Efter varje dal har kursen åkt upp igen. Ibland förstod man varför kursen sjönk eller höjdes, ibland var det ganska så osäkert varför. Senaste månadens nedgång har inte heller några lätt igenkännbara orsaker.

För att förstå varför kursen har gått ner måste man förstå varför en så pass liten biltillverkare som Tesla Motors kunde ha en så högt värderad aktiekurs. Kursen berodde inte på vad Tesla Motors har åstadkommit som biltillverkare utan på vad marknaden hoppades det skulle kunna bli av Tesla Motors i framtiden. När Tesla Motors ensamma i världen skulle släppa en billig och användbar elbil till massorna.

Nu måste jag fastslå tydligt att jag inte är någon aktieanalytiker, men vad jag personligen tror är följande: Teslas framtid i investerarnas ögon börjar se annorlunda ut. Folk börjar inse att Tesla kommer inte att vara ensamma om att sälja elbilar i framtiden. De kommer nog fortfarande erbjuda den bästa elbilen på marknaden, men de kommer få en marknadsandel, inte hela marknaden för sig själva.

Den långa tiden det dröjde innan volymleveranser av Model X har också gjort att folk börjar bli tveksamma om Model 3 verkligen kommer levereras redan i slutet av nästa år. Nån års fördröjning spelade inte så stor roll förut – innan GM sa de skulle börja leverera Bolt redan i år. Och massor av andra tillverkare börjat prata om elbilar som kommer 2017-2020.

GM Bolt kommer inte spela i samma liga som Model 3 men den kommer ändå ta marknadsandelar från Tesla Motors. Alla elbilar med 30 mils räckvidd kommer ta delar av kakan som Tesla Motors länge såg ut att vara ensamma om.

Tesla Motors håller på att förlora sin ”ensamma frälsaren” gloria. Det betyder egentligen ingenting i verkliga livet -är nog tom en bra sak om man tänker efter- men i aktiekursers skeva värld betyder det miljarder. ”Bästa elbilen” glorian kan de fortfarande behålla – men den glorian är mindre värd än ”ensamma frälsarens”.

Så vad är det som kan vända kursnedgången? Lite veckad plåt.

När Tesla Model 3 presenteras i slutet av Mars behöver den inte uppvisa de bästa siffrorna -de flesta börsanalytiker kan ändå inte skilja mellan kW och kWh- men den måste måste bli otroligt läcker! Är Model 3 som visas upp i Mars en ”het” bil rent utseendemässigt kommer aktiekursen ta en rejäl skutt uppåt mer än om den skulle bara uppvisa bra räckvidd. Vi får verkligen hoppas Tesla inte har gått för långt i sin luftmotståndsjakt.

En läcker Model 3 kan göra mycket mer med aktiekursen än starka kvartalsresultat (vilket de ändå inte kan uppvisa så länge bygget av Gigafabriken slukar miljarder). Se bara på BMW i8 som rent bilmässigt är en total katastrof – men är så otroligt läcker att alla snackar om ”succé”.

Kan sedan Tesla uppvisa hundratusentals förbeställningar på Model 3 en månad efter presentationen (vilket jag faktiskt tror kommer hända bara TM inte blir giriga och begär alldeles för hög handpenning för den) kan aktien klättra skyhögt igen! Med tanke på hur många jag har hört säga ”jag ska lägga beställning på Model 3 så snart det går” kommer nog de första årens produktion vara utsålt inom några få dagar.

Och största enskilda faktorn som påverkar Tesla Motors aktiekurs är vad folk tror om företagets framtid.

 


Jag innehar inga aktier hos Tesla Motors och planerar heller inte köpa några inom snar framtid. Innan du köper eller säljer aktier bör du bilda din egen uppfattning genom att sammanväga uppgifter från flera olika informationskällor. Undertecknad är ingen aktieanalytiker.

Tagged , . Bookmark the permalink.
  • Surfaren

    Jag har också mött många som tänkt beställa en Model 3 när dom får chansen. Om inte de andra tillverkarna lyckas dra fram en rad med konkurrerande bilar för folk att sprida ut intresset bland så kommer det nog bli rusning efter Model 3.

    • Axel Svensson

      Fler riktiga elbilar från andra märken lär dock bredda elbilsmarknaden. Största konkurrenten för en prisvärd elbil med lägre pris är inte andra elbilar utan motsvarande fossilbilar. Morgondagens elbilar kommer inte konkurrera med varandra om 1% av personbilsmarknaden. Marknadsandelen för elbilar kommer att vara mycket större och större biltillverkare kommer vara med och utveckla elbilsmarknaden. Detta är dock vad jag tror om framtiden…

      • Jens Christian Haslund Nielsen

        Mycket bra poäng och precis vad jag också tror! Efterfrågan på billigare elbilar med längre räckvidd är enorm och ingen enstaka biltillverkare kan mätta den. Det kommer därför vara elbilar mot fossilbilar – den inbördes konkurrensen kommer vara försumbar.

  • http://fuiob.xyz gustavmagnusson

    Roligt att man köpte precis innan fallet :)

    • kanylbullen

      samma här!

      • taliz

        Har du ni slutat tro på Tesla i framtiden? Om inte så är nedgång bara bra. Då köper man mer = splittar ner sig. När det sen går upp igen så kan man sälja av en del vid behov.

        • kanylbullen

          Nej jag tror den kommer ta igen det med råge på sikt, men jag har tyvärr inga likvida medel att handla mer för.

  • Peter Weisheit

    En orsak till berg och dalbanan är att Elon Musk är tydlig med att det till att börja med Inte handlar om att tjäna pengar. Det han vill åstadkomma är att revolutionera transportsektorn.
    Pengar och avkastning kommer att tjänas först när några Gigafactorys och flera bilfabriker är uppbyggda och levererar uppemot 2.000.000 eftertraktade bilar/år.

    De flesta investerare inkl Elon Musk själv är helt medvetna om att vinsterna kommer att vänta på sig.
    Fram till dess är det spekulanterna på aktiemarknaden som leker jojo med aktiekursen.

  • G F

    Nedgången för Tesla aktien har väldigt lite med Tesla eller med Elon:s filosofi att göra. Det handr om att tiden var inne för en större börsnedgång, och när det händer drabbas de bolag som har högst p/e tal snabbast och hårdast. Nasdaq värde har ”slakts” i år och många andra har råkat värre ut än Tesla, ett bra exempel är Netflix som rasat med ca 40%! Eller enkelt uttryckt de som klättrar snabbast faller också snabbast.

  • Mocke

    Det är ganska självklart att aktiefolket drar öronen åt sig, aktier har man främst för utdelning, andra hand värdeökning. när det inte ger något att inneha (dvs utdelning) och andra säljer så är det lätt att flera andra säljer. Ifall musk INTE investerat i gigafactory (många här ser det som anledning till att de förlorar 18 000 dollar för varje bil de säljer) istället för den 22% vinst de gör på varje bil skulle renderat i utdelning till aktieägarna (och positiva kvartalsrapporter) hade det sett HELT annorlunda ut (men då är jag ganska säkert på att Tesla skulle blivit omsprungen flera ggr av andra tillverkare som kan producera ofantligt mycket fler bilar)