2010-talet

Så här på 2010-talets sista dag kan vi försöka sammanfatta 2010-talet. Vad har hänt de senaste tio åren? Vad betydde 2010-talet för Tesla och de andra biltillverkarna?

20191227_230457

Så här såg elbilar ut för tio år sedan. Till vänster en Kewet Buddy, till höger en Th!nk City. Båda var tillverkade i Norge, som var elbilslandet nr ett redan då. De flesta elbilar på den tiden hade blybatterier, eller exotiska batterityper som till exempel Th!nk Citys Zebra batteri som hade smält salt som elektrolyt, som ständigt skulle hållas 245 grader varm för att fungera… Typisk räckvidd var runt 4 mil för Buddy och 12 för City.

2010_Mitsubishi_i-MiEV_(GA_MY10)_hatchback_(2015-11-11)_01

I Japan hade Mitsubishi precis börjat producera sin i-Miev elbil som hade inte bara 16 kWh litiumjonbatterier som gav den 10 mils räckvidd, utan även nymodigheten snabbladdning. De första CHAdeMO snabbladdarna sattes upp i Japan faktiskt redan år 2009 – även om standarden blev spikad först året därpå.

Och så fanns det Tesla:

Roadster25

Tesla Roadster började levereras redan 2008 och få minns idag att den var den första serietillverkade elbilen med litiumjonbatterier. Räckvidden på 39 mil var rena science-fiction på den tiden. Än idag säljer vissa konkurrenter elbilar med mindre räckvidd än så. Accelerationen 0-100 på 3.9 sekunder överglänser också de flesta av dagens bilar.

Även om både Kewet, Th!nk, Mitsubishi och Tesla lanserade sina första elbilar 2008-2009 kan vi ändå säga att 2010-talet var årtiondet då elbilen föddes. Att på tio år gå från Buddys blybatterier och 4 mils räckvidd till Tesla Model 3 och 50 mils räckvidd är en hisnande resa. Att Tesla släppte sin Roadster redan 2008 med dess spec är lika häpnadsväckande som om vi skulle hitta en platt-TV i en medeltida slottsruin.

Nissan_Leaf2

I oktober 2010 började Nissan tillverka sin ikoniska elbil Leaf. I början hade den 24 kWh batterier som med åren ökade till 30, 40 och till slut 64 kWh i samma batteripack utrymme och på så sätt visualiserade batteriernas utveckling under årtiondet. Leaf fick en facelift 2017 men är i grund och botten fortfarande samma bil som 2010.

Zoe

2012 kom Renault Zoe, elbilen som innehar försäljningsrekord i många europeiska länder än idag. Ända till nyligen saknade den snabbladdning men vann kunder istället med sitt låga pris. I början kunde batteriet enbart hyras, och var på 22 kWh. På samma sätt som för Leaf växte batteristorleken till 41 och sedan 55 kWh med åren.

home_hero_forest_900

Samma år började Tesla leverera sin Model S. År 2012 hade bilen 85 kWh batterier och 42 mils EPA räckvidd. Siffror som fortfarande än idag är respektingivande.

bmwi3

2013-15 började många andra biltillverkare vakna till och släppa egna elbilar. BMW i3 på bilden ovan kom 2013 och var arketypen för den tidens elbilar. De skulle vara annorlunda. Biltillverkare experimenterade inte bara med batterier och elmotorer utan även utseende. Och varenda elbil skulle ha massa blåa lysdioder överallt…

eGolf

Volkswagen vaknade 2014-15 med sina e-Up och e-Golf elbilar. Under dessa år presenterades en lång radda elbilar från många olika tillverkare. Det går inte att räkna upp alla. Och ja, vi hoppar även över Tesla Model X.

M3hero

Tesla Model 3 började levereras i mitten av 2017. Under åren sedan dess har Tesla ökat produktionstakten från dussinet bilar per vecka till uppemot tiotusen, och idag på sista dagen av årtiondet börjar leveranser av bilar även från deras kinesiska fabrik.

 

En Th!nk City kostade år 2010 från 340 tusen kronor. Med tillbehör som baksäte(!) och Zebra-batterier kunde den kosta hundra tusen till. I dagens penningvärde uppemot femhundra tusen kronor. Lika mycket som en Tesla Model 3 SR+ kostar idag. Med fyrdubbla räckvidden, ordentliga utrymmen, krocksäkerhet, acceleration och bagageutrymme. För att inte tala om autopiloten, Superchargers, trådlösa uppdateringar och annat som man bara kunde drömma om för tio år sedan. Med den utvecklingen i backspegeln – vad kan det kommande årtiondet bjuda på?

Tagged . Bookmark the permalink.