Det är så mycket som har hänt under 2019 så vi hann inte ta allt i en artikel. I fredags listade vi alla nyheter vi hade första halvan av 2019 – här kommer andra halvåret:
De flesta USB minnesstickor orkar inte med de massiva datamängder bilens kameror spelar in. Vi tipsade om rätt sorts minne till din Tesla.
När Euro-NCAP krocktestade Tesla Model 3 fick den högst betyg i alla delmoment. Några månader senare testade de Tesla Model X och den fick fem stjärnor den med. Tesla har blivit synonym med hög säkerhet.
Volkswagen fälldes i domstol när det avslöjades att även nya mjukvaran som skulle fixa de dieselbilar som fuskade med avgasvärden innehöll fusk. Avgasreningen fungerade endast i rumstemperatur.
Tyvärr är de i gott sällskap. För som vi avslöjade fuskar till och med självaste EU-kommissionen: från och med nästa år räknar de in även Norges bilflotta i sin statistik – trots att landet är inte ens med i EU! Bara för att kunna räkna in Norges alla elbilar.
Tyvärr stals det ett antal Teslor i somras av en organiserad liga. Vi gick igenom hur stölderna gick till och hur du kan skydda dig.
Tesla uppgraderade sina Supercharger snabbladdare från 120 till 150 kW och införde förvärmning av batterierna för att minska på laddtiderna.
Undertecknad tävlade mot en vätgasbil från Stockholm till Frankfurt. Jag avverkade de 160 milen med en Tesla Model S på 18 timmar – vätgasbilen kom i mål först en timma senare. Vätgasbilars paradnummer skulle vara långfärd pga deras snabba tankning – men i verkliga livet går det snabbare med elbil.
Tesla uppdaterade sin Model S, men inte med det synliga ansiktslyftet många efterfrågade – utan via ett antal ej synbara förbättringar av motor, fjädring och åkkomfort. Nya “Raven” modellen är så mycket tystare och bekvämare att vi utbrast: Tesla Model S har blivit premiumsedan!
Tesla kom inte med i Folksams lista över säkra bilar – för att de krockar för sällan! Tack vare alla säkerhetssystem undviker bilarna att krocka och därmed fanns det inte tillräckligt med underlag för försäkringsbolaget att dra sina slutsatser. Elon Musk twittrade att han hoppas Tesla aldrig kommer med på den “säkerhets”-listan.
Regeringens budgetproposition innehöll flera bra nyheter för elbilister, bland annat ett särskilt stöd för att bygga snabbladdare i glesbygd. Senare under året släppte de även sin klimatpolitiska handlingsplan med ännu fler förslag som ska underlätta för elbilister. Det var bara BIL Sweden som stretade emot.
I en uppmärksammad artikel åskådliggjorde vi hur mycket avgaser en bil med förbränningsmotor släpper ut.
Vi rapporterade om den tysta elbussrevolutionen som inträffade i Sverige i år. Plötsligt började bussbolag efter bussbolag beställa massor med elbussar. Stad efter stad fick bussflottor bestående av enbart elbussar.
“Vätgasbilar är bara nonsens!” Nej det var inte vi som sa det (den här gången). Inte Elon Musk heller. Utan självaste Herbert Diess, VD för Volkswagenkoncernen. Det var upplyftande att höra.
Nobelpriset i kemi gick till litiumjonbatteriets uppfinnare. Vi beskrev vem och varför som fick priset – och skänkte en tanke till Toyotas forskningschef Mitsuhisa Kato som efterfrågat ett Nobelprisvinnande batteri…
Volvo visade till sist upp sin elbil Volvo XC40 P8 AWD Recharge och vi utbrast i ett “ÄNTLIGEN!”. För inte nog med att själva bilen verkar vara lovande så var det även väldigt viktigt för Sveriges alla elbilister att det nu finns en elbil även från Volvo.
Vi kunde tyvärr rapportera om att EU tvingar biltillverkare fördumma sina bilar. Säkerhetssystem tvingas stänga av sig när de skulle behövas som mest. Vi gick igenom förordning UN/ECE R79 och vilka misstag EU har gjort genom att godkänna den.
Mediebolaget Bloomberg gjorde en stor undersökning där de frågade 5000 Tesla Model 3 ägare vad de tycker om sina bilar. Vi berättade om undersökningen i en artikelserie där vi detaljstuderade svaren. Resultaten var uppmuntrande: Model 3 ägarna älskar sina bilar fast inte servicen. De älskar ladda sina bilar och tycker autopiloten är säker. Och de kommer aldrig mer köpa en avgasbil.
Vi berättade varför japaner envisas med vätgasbilar. De hoppas ställa om hela landet till en vätgasekonomi. Vi berättade hur och varför.
Vi berättade även om myten om Energiewende. Många tror sig veta om Tysklands avstängda kärnkraft, smutsiga kolkraft och misslyckade försök till förnybara energikällor – fast verkligheten är annorlunda.
Årets stora händelse var Tesla Cybertruck. Den är BRUTAL och blev en omedelbar succé. Vi berättade om dess rostfria plåt och praktiska flak. Visade var det beställts flest av den i Sverige och i världen – men varnade för att dess enorma storlek kommer ställa till bekymmer här i europa.
Vi varnade för att Sveriges laddinfrastruktur halkar efter. Det säljs fler elbilar än vad det byggs laddplatser.
Och till sist tittade vi på de myter som finns om kobolt- och litiumgruvorna som ger råvaror till batterier: är det verkligen sant om barnarbete? Ska man skämmas för sina batterier?