Volvo XC40 Recharge

Volvo_XC40_1

Volvo har ställt ut sin första elbil i deras utställningslokal Volvo Studio vid Kungsträdgården i Stockholm och vi passade naturligtvis på att titta och känna på den. Enligt personal på plats var det en av deras prototypbilar med vissa finesser som till exempel 360 graders parkeringkamera ej fungerande än. Bilen kändes dock snarare som en förseriebil med bra kvalitets- och materialkänsla. Det var en fyrhjulsdriven P8 modell som visades upp, samma som de första kunderna ska kunna köpa från 699 tusen kronor.

Utifrån ser bilen stor och gedigen ut, ser precis ut som en vanlig Volvo XC40 bortsett från grillen. Visningsbilen hade 20 tums fälgar med Pirelli Sottozero däck på.

Volvo_XC40_4

Insteget till förarstolen är enkel och bekväm. Stolen har motorjustering med knappar på sidan och två minnespositioner man kan välja på dörren. Mellan framstolarna finns ett armstöd med förvaringsutrymme under, “växelspaken” man kan välja fram/back med, och ett förvaringshylla för mobiltelefon med Qi trådlös laddning.

Volvo_XC40_5

Volvo_XC40_6Om förarmiljön är plottrig eller enkel och avskalad beror på om man vanligtvis kör en Tesla Model 3 eller nån vanlig bil. Betydligt färre knappar än vanligt, i alla fall.

Touchskärmen är förvånansvärt liten. Så länge man kör Android appar som Spotify eller YouTube Music (vanliga YouTube verkar inte stödjas, endast musik) räcker skärmen till, och även när man navigerar efter Google Maps, men skärmens begränsade yta blir tydlig då man till exempel ska leta efter laddplatser eller restauranger i närheten: listan till vänster täcker så stor area av skärmen att själva kartan till höger blir för liten för att få överblick.

Det är ganska lätt att navigera mellan de olika apparna, de olika inställningarna på skärmen, förutom att vi först inte hittade “tillbaka” knappen. Hur backar man i menyerna? Till slut hittade vi den mekaniska hemma-knappen under skärmen, som på äldre Android mobiler. (Kanske började teamet utveckla skärmen så länge sedan, medan Android mobiler fortfarande hade mekaniska hemma-knappar?)

Klimatinställningarna längst nere är ibland synliga ibland inte, beroende på vad skärmen i övrigt visar.

Volvo_XC40_7

Bakre dörröppningen är förvånansvärt smal men insteget till baksätena är ändå lätt. Väl på plats sitter man bra och bekvämt, med bra huvud- och knäutrymmen. Från mittsätets ryggstöd kan man fälla ner ett armstöd med mugghållare, där finns även en genomlastningslucka. Både dörrarna och bredvid baksätena finns det förvaringsutrymmen. Luftblåset i mitten kan riktas åt olika håll och under den finns det två stycken USB-C uttag och knappar som startar stolvärmen. (USB-C är ett något annorlunda val som kräver att passagerarna har med sig rätt laddsladd till sina mobiler. Vanligtvis brukar bilar ha standard USB uttag för sånt.)

Volvo_XC40_3

Mellan vänster bakdörr och bakljusen finner man bilens laddlucka, som döljer ett CCS kombo-uttag. Ska man snabbladda måste man först plocka bort skyddet över de extra CCS pinnarna för det. Efter avslutad laddning kan man låsa upp ladduttaget med knappen bredvid – mycket praktiskt!

Volvos hemsida tyder på att bilen har 11 kW ombordladdare, 16A trefas. Snabbladdning kan ske med upp till 150 kW.

Volvo_XC40_2

Bagageluckan är motorstyrd, det räcker med att ta i handtaget så öppnas bakluckan upp. Sedan kan man stänga igen med knapp på bagageluckans underkant. Rejält bagageutrymme i djup och bredd, men ingen imponerande höjd. Bagageutrymmet har krympt från bensindrivna versionens 460 liter till 413 liter. Lyfter man på bottenskivan hittar man endast ett litet utrymme som räcker för laddsladdar men inte väskor. Noterbart är dock 12V uttaget vid höger bak hjulhus och att varningstriangeln har ett eget litet förvaringsutrymme i insidan av bakluckan.

Volvo_XC40_8

Frunken är en sorglig kapitel. Det positiva är att den finns – men den är ganska liten (31 liter) och krånglig att komma åt. Frunken än mindre än på Tesla Model 3, en fullstor kabinväska får inte plats. Och för att komma åt måste man först dra i spaken till motorhuven från förarplatsen, sedan sticka in handen under huven för att öppna säkerhetslåset, öppna motorhuven, och sedan dra i ett handtag på huven till frunken innan man kan öppna den. Alldeles för många steg som gör det för krångligt att komma åt frunken vid vardaglig användning.

Volvo XC40 Recharge har fyrhjulsdrift, 78 kWh batteripack, över 40 mils WLTP räckvidd, 0-100 km/h acceleration på 4.9 sekunder, toppfart 180 km/h, och kan med sin dragkrok dra 1500 kg släp. Imponerande prestanda för en elbil för 699,000 kronor.

Storleksmässigt kommer Volvo XC40 ta upp kampen mot Tesla Model Y. Som är både något billigare, från 679 tusen kronor för fyhjulsdrivna versionen, och har betydligt längre räckvidd, över 50 mil – men saknar Volvo-märket i nosen. Kommer Volvo-landet Sverige att välja XC40 Recharge framför Tesla Model Y? Kommer de i andra länder göra det? Det får framtiden utvisa – men faktum är att Volvo har med XC40 Recharge faktiskt lyckats skapa en värdig utmanare i alla fall.

(Volvo XC40 Recharge står kvar i Volvo Studio vid Kungsträdgården under helgen, öppettider fre 10-18, lör/sön 11-16)

 


XC40drivlinaTCS två månader sedan: Äntligen, Volvo!

“Äntligen!” ville vi skrika när XC40 Recharge först visades upp. Volvo var bland de sista av de traditionella biltillverkarna att visa upp en elbil. Vi gick igenom bilens tekniska detaljer och gillade det vi såg…

 

DalakullanLaddarTCS två månader sedan: Volvos sak är vår!

Även om du inte ens har minsta lilla tanke att köpa Volvo XC40 Recharge ska du ändå glädjas åt att Volvo har släppt den, för den är en mycket viktig elbil för oss i Sverige.

Bookmark the permalink.