Volvo har ställt ut sin första elbil i deras utställningslokal Volvo Studio vid Kungsträdgården i Stockholm och vi passade naturligtvis på att titta och känna på den. Enligt personal på plats var det en av deras prototypbilar med vissa finesser som till exempel 360 graders parkeringkamera ej fungerande än. Bilen kändes dock snarare som en förseriebil med bra kvalitets- och materialkänsla. Det var en fyrhjulsdriven P8 modell som visades upp, samma som de första kunderna ska kunna köpa från 699 tusen kronor.
Utifrån ser bilen stor och gedigen ut, ser precis ut som en vanlig Volvo XC40 bortsett från grillen. Visningsbilen hade 20 tums fälgar med Pirelli Sottozero däck på.
Insteget till förarstolen är enkel och bekväm. Stolen har motorjustering med knappar på sidan och två minnespositioner man kan välja på dörren. Mellan framstolarna finns ett armstöd med förvaringsutrymme under, “växelspaken” man kan välja fram/back med, och ett förvaringshylla för mobiltelefon med Qi trådlös laddning.
Om förarmiljön är plottrig eller enkel och avskalad beror på om man vanligtvis kör en Tesla Model 3 eller nån vanlig bil. Betydligt färre knappar än vanligt, i alla fall.
Touchskärmen är förvånansvärt liten. Så länge man kör Android appar som Spotify eller YouTube Music (vanliga YouTube verkar inte stödjas, endast musik) räcker skärmen till, och även när man navigerar efter Google Maps, men skärmens begränsade yta blir tydlig då man till exempel ska leta efter laddplatser eller restauranger i närheten: listan till vänster täcker så stor area av skärmen att själva kartan till höger blir för liten för att få överblick.
Det är ganska lätt att navigera mellan de olika apparna, de olika inställningarna på skärmen, förutom att vi först inte hittade “tillbaka” knappen. Hur backar man i menyerna? Till slut hittade vi den mekaniska hemma-knappen under skärmen, som på äldre Android mobiler. (Kanske började teamet utveckla skärmen så länge sedan, medan Android mobiler fortfarande hade mekaniska hemma-knappar?)
Klimatinställningarna längst nere är ibland synliga ibland inte, beroende på vad skärmen i övrigt visar.
Bakre dörröppningen är förvånansvärt smal men insteget till baksätena är ändå lätt. Väl på plats sitter man bra och bekvämt, med bra huvud- och knäutrymmen. Från mittsätets ryggstöd kan man fälla ner ett armstöd med mugghållare, där finns även en genomlastningslucka. Både dörrarna och bredvid baksätena finns det förvaringsutrymmen. Luftblåset i mitten kan riktas åt olika håll och under den finns det två stycken USB-C uttag och knappar som startar stolvärmen. (USB-C är ett något annorlunda val som kräver att passagerarna har med sig rätt laddsladd till sina mobiler. Vanligtvis brukar bilar ha standard USB uttag för sånt.)
Mellan vänster bakdörr och bakljusen finner man bilens laddlucka, som döljer ett CCS kombo-uttag. Ska man snabbladda måste man först plocka bort skyddet över de extra CCS pinnarna för det. Efter avslutad laddning kan man låsa upp ladduttaget med knappen bredvid – mycket praktiskt!
Volvos hemsida tyder på att bilen har 11 kW ombordladdare, 16A trefas. Snabbladdning kan ske med upp till 150 kW.
Bagageluckan är motorstyrd, det räcker med att ta i handtaget så öppnas bakluckan upp. Sedan kan man stänga igen med knapp på bagageluckans underkant. Rejält bagageutrymme i djup och bredd, men ingen imponerande höjd. Bagageutrymmet har krympt från bensindrivna versionens 460 liter till 413 liter. Lyfter man på bottenskivan hittar man endast ett litet utrymme som räcker för laddsladdar men inte väskor. Noterbart är dock 12V uttaget vid höger bak hjulhus och att varningstriangeln har ett eget litet förvaringsutrymme i insidan av bakluckan.
Frunken är en sorglig kapitel. Det positiva är att den finns – men den är ganska liten (31 liter) och krånglig att komma åt. Frunken än mindre än på Tesla Model 3, en fullstor kabinväska får inte plats. Och för att komma åt måste man först dra i spaken till motorhuven från förarplatsen, sedan sticka in handen under huven för att öppna säkerhetslåset, öppna motorhuven, och sedan dra i ett handtag på huven till frunken innan man kan öppna den. Alldeles för många steg som gör det för krångligt att komma åt frunken vid vardaglig användning.
Volvo XC40 Recharge har fyrhjulsdrift, 78 kWh batteripack, över 40 mils WLTP räckvidd, 0-100 km/h acceleration på 4.9 sekunder, toppfart 180 km/h, och kan med sin dragkrok dra 1500 kg släp. Imponerande prestanda för en elbil för 699,000 kronor.
Storleksmässigt kommer Volvo XC40 ta upp kampen mot Tesla Model Y. Som är både något billigare, från 679 tusen kronor för fyhjulsdrivna versionen, och har betydligt längre räckvidd, över 50 mil – men saknar Volvo-märket i nosen. Kommer Volvo-landet Sverige att välja XC40 Recharge framför Tesla Model Y? Kommer de i andra länder göra det? Det får framtiden utvisa – men faktum är att Volvo har med XC40 Recharge faktiskt lyckats skapa en värdig utmanare i alla fall.
(Volvo XC40 Recharge står kvar i Volvo Studio vid Kungsträdgården under helgen, öppettider fre 10-18, lör/sön 11-16)
TCS två månader sedan: Äntligen, Volvo!
“Äntligen!” ville vi skrika när XC40 Recharge först visades upp. Volvo var bland de sista av de traditionella biltillverkarna att visa upp en elbil. Vi gick igenom bilens tekniska detaljer och gillade det vi såg…
TCS två månader sedan: Volvos sak är vår!
Även om du inte ens har minsta lilla tanke att köpa Volvo XC40 Recharge ska du ändå glädjas åt att Volvo har släppt den, för den är en mycket viktig elbil för oss i Sverige.
XC40 är väl 3 dm kortare än Model Y. Jag skulle gissa på att Model Y kan konkurrera med Audi e-Tron sett till bagageutrymmet. trots att den är lite kortare.
Jag har samma intryck – och skulle tro att Model Y storleksmässigt snarare konkurrerar med Volvo XC60 och bör ta en stor tugga ur tjänstebilsförsäljningen av såna för Volvo när den börjar levereras.
Ja XC40 hamnar väl någonstans mittemellan Model 3 och Y. Den kändes större än Model 3 iaf.
Tycker det är ett bra val. Mycket mer framtidssäkert. Man kan alltid se till att ha lite laddsladdar i bilen om det skulle vara ett problem.
USB-C är ett mycket bra val. Frågan är bara hur hög effekt portarna klarar av att leverera? 100W är inte orimligt, då kan du ladda mer eller mindre alla moderna laptops och så vidare.
Olika slags kompakta USB uttag har kommit och gått men standard USB-A har alltid funnits oförändrat.
Skillnaden är att USB-C inte är en ny kompakt-version, det är den nya standarden som helt ersätter USB-A, mini och micro. Om två år kommer vi se på gamla USB-A-uttag med samma nedlåtande blick som vi idag använder till Mini-usb och Apple 30-pin.
Håller helt med. Obegripligt Tesla inte har usb-c.
Liebe Volvo
Wir nehmen diesen Wagen sehr gerne mit zum Nordkapp.
Meldet Euch bei unserer Staff!
Kära Volvo
Vi gillar att ta denna bil med oss till Nordkapp.
Rapportera till vår personal!
#enkeltauglich #eNordkappChallenge #eNC2019