Till slut har även Euro-NCAP krocktestat Tesla Model X. Naturligtvis fick även den 5 stjärnor, allt annat vore ju konstigt för en Tesla. Enligt fulla rapporten fick Model X 98% i skydd för vuxna passagerare, vilket är bland de högsta i klassen (Volvo XC90 fick 97% 2015). Barnskyddet fick 81%, skyddet för gångtrafikanter 72% och säkerhetsfunktionerna 94%.
Enligt pressmeddelandet från Euro-NCAP är Tesla Model X “den framstående aktören i denna testrunda, den fick 94 procent för säkerhetsfunktionerna, samma som Model 3 fick i början av året. Detta gör att de två Tesla modellerna är de bästa i denna del av bedömningen mot Euro NCAP-s senaste protokoll. Den nyligen uppdaterade Model X uppnådde också imponerande 98 procent för skydd för vuxna passagerare, vilket gör den till en stark kandidat för bäst i klassen i år.”
Det är alltid svårt att jämföra testresultat från olika år från Euro-NCAP då de ständigt höjer kraven bilarna måste uppfylla. Tesla Model X ingick i ett testomgång på tolv bilar, varav två andra bilar är nämnvärda: Volkswagen Sharan som tappade ena bakdörren(!!!) vid sidokollisionstestet – och elbilsrivalen Porsche Taycan.
Porsche Taycan klarade sig också väldigt bra i testerna, den fick 5 stjärnor med 85% i passagerarskydd, 83% i barnskydd, 70% i fotgängarskydd och 73% för sina säkerhetsfunktioner. Även dess autobroms klarade testet – fast Porsches tekniker blev nog svettiga:
Tur att bilen framför inte hade dragkrok 😉 (Klicka på bilden för video)
TCS två år sedan: Tesla Model X fick 5 stjärnor av NHTSA
Euro NCAP amerikanska motsvarighet testade Tesla Model X redan för två år sedan. Även de gav bilen 5 stjärnor. NHTSA testar även hur lätt det är att välta bilarna och även i det momentet fick Model X 5 stjärnor – vilket ingen annan SUV någonsin hade fått. Model X var till och med svårare att välta än sedanen Volvo S60!
23 sek in i klippet. Är det en glad gubbe på airbagen?
Tänkte samma sak…
Det är nog utblåshålen. Airbagen blåser ju upp väldigt snabbt men skall ju sedan snabbt mjukna och sedan tappa all luft när själva krocken är över så att den inte är i vägen för utrymning. På passagerarsidan är det ju en mycket större airbag. Där ser man ganska stora hål på sidorna istället.
Don’t worry – be happy! 🙂
Roligt att du visade filmen där man i slutet fick se hur de gör tester på cyklister och gående, väldigt realistiskt. Har inte sett det förut.
Passagerare höger baksäte, där lyckas inte bältet hålla personen på plats, blir rejäl whiplash där. Även lite förvånad att radarn inte såg barnet som gick ut i gatan tidigare, Saktar man ner videon så tar det rätt lång tid innan den reagerar efter att barnet är fullt synligt. Trodde Tesla var rätt bra på att se igenom bilar och då kunna reagera innan den visuellt ser det. Men det är ändå långt bättre än vad en mänsklig förare skulle klara, eventuellt skulle nog en mänsklig förare väja, vilket man inte ofta ser automatiska system göra. Annars väldigt imponerande resultat.
Jag tror inte det är radarn utan kameran som reagerar på barn. Bilar är hårda (syns på radar) barn är mjuka (syns inte på radar).