Året som gått – 2019 – del 1

Det är så mycket som har hänt under 2019 så man knappt vet var man ska börja. Vanliga biltillverkare behöver nog ett decennium att få ihop så många rubriker, så många milstolpar som Tesla betat av under året som har gått. Plus en massa andra nyheter. Låt oss dyka ner i arkivet och se vad vi hittar:

För ett år sedan var platsen där Teslas kinesiska fabrik skulle ligga endast en lerig åker. Elon Musk besökte platsen, tog till och med på sig en slips för att visa stundens allvar, och lovade fabriken skulle vara färdigbyggd inom ett år. Oj, vad folk skrattade! Men skrattet har nog fastnat i halsen nu i december när fabriken inte bara var färdigbyggd – utan även har börjat leverera bilar…

 

Antal elbilar i Sverige har formligen exploderat i år. I februari rapporterade vi att det fanns 20,000 elfordon i Sverige – men bara 9 månader senare har den siffran vuxit till 35,000!

Det är naturligtvis introduktionen av Tesla Model 3 på den Europeiska marknaden som var primära orsaken till elbilsrevolutionen vi upplevt i år. Vi följde de första leveranserna steg för steg på väg till oss: när bilarna lastades på båt, när de anlände till Europa, när de kördes med lastbil till oss och när de levererades till de första glada kunderna. Till slut fick till och med undertecknad sin länge efterlängtade Model 3.

Vi kunde rapportera om att försäljningen av avgasbilar har börjat avta i världen. Det säljs färre avgasbilar nu än för ett år sedan. Att antalet nyregistrerade bilar ökade i Europa beror helt och hållet på elbilarnas intåg. År 2017 kommer gå till historien som “peak internal combustion engine”.

Vi gav ett antal goda råd till nyblivna elbilister. Det är mycket nytt man ska lära sig när man byter till elbil så vi sammanfattade våra allra godaste råd till en kort lättläst sida.

Volvo Polestar visade upp sin första elbil i februari. Alla var glada för Volvo Polestars skull för nya Volvo Polestar 2 verkade bli en riktigt bra elbil. Till “riktiga” Volvo elbilen fick vi vänta några månader till men även den var värt väntan.

Tesla visade upp sin Supercharger V3 med 250 kW max laddeffekt i mars i år. Och vi har precis nåtts av nyheten att den första europeiska V3 Superchargern har just öppnats i London.

Vi analyserade varför biogasbussen exploderade i Stockholm och drog paralleller till hur Tesla skyddar sina bilars batteripack.

Tesla visade upp sin Model Y på ett litet event i mars som undertecknad fick närvara på. De närmsta dagarna efter eventet skrev vi en hel del om Model Y.

Största scoopet blev dock när jag fick tio sekunder ensam med Teslas chefsdesigner Franz von Holzhausen och kunde ställa honom frågan alla i Europa ville veta:

– Kommer den ha dragkrok?

– Ja, svarade han glatt.

– Och Tesla Model 3?

– Den också snart, sa han leende innan han försvann in i minglet.

I slutet av mars avskaffade Tesla kravet på årlig service på sina bilar. Man behöver inte längre åka till verkstaden en gång varje år “bara för säkerhets skull”. Som Elon Musk sa: “Den bästa servicen är ingen service”

Jag skrev ett öppet brev “Hej Journalist!” till alla Sveriges biljournalister om vad de ska tänka på när de testar nya elbilar – och vilka floskler de inte längre behöver skriva för det visar bara hur de lever i det förgångna.

Första april rapporterade vi om Model 3 Short Range batteripack som kanske inte var helt sant… 🙂

Det som inte var aprilskämt däremot var att Tesla Model 3 blev Sveriges andra mest sålda bilmodell i mars månad. Endast slagen av Volvo V60. Det levererades 1142 stycken Tesla Model 3 under mars månad – fler än alla andra bilmodeller (utom Volvo V60 då).

Apropå Volvo V60 räknade vi i en mycket uppmärksammad artikel ut att Tesla Model 3 är lika billig som en Volvo V60 – om du får Volvon gratis. Om man räknar på alla kostnaderna över tio år.

Elon Musk gick ut med att Tesla designat Model 3 för att hålla i 160,000 mil – och batteripacket ska hålla i 80,000 mil.

Tesla autonomi day avslöjade företaget hur långt före de ligger i utvecklingen av självkörande bilar.

Vi gick igenom för- och nackdelarna med LIDAR och varför Tesla valde bort den tekniken och kör med kameror istället.

I vår artikel Ogräsmördarrobotar visade vi att elektrifieringen av jordbruket betyder så mycket mer än att bara stoppa elmotorer i traktorer.

I maj visade Volkswagen upp sin folkelbil ID.3 som lät jättebra – ända tills vi provsatt den.

Vi kunde tyvärr även berätta om hur Boverket totalt missat chansen att ge Sverige en eldriven bilflotta. Istället valde de att införa regler som enbart räcker till att undvika straffåtgärder från EU.

Renault visade upp sin nya Zoe och vi kunde dra på oss rosa overallen och utbrista i ett “Enfin!” – äntligen har Zoe fått snabbladdning.

Vi avslutar dagens lista med vår artikel “Finns det verkligen folk som vill ha elbilar?” som diskuterar vad blankare har fått om bakfoten om elbilar.

 

Vi kommer fortsätta vår årskrönika på måndag med andra delen av året som gått.

Tagged . Bookmark the permalink.