Finns det verkligen folk som vill ha elbilar?

Resizer_15566647758651

I min roll som bloggare om elbilar bevakar jag många informationskanaler. Bland annat sajten Seeking Alpha som publicerar artiklar med aktieanalyser. Det skrivs en hel del om Teslas aktier – och oftast är det ingen upplyftande läsning. Enligt så gott som alla analytiker är företaget dödsdömt. Största problemet de tar upp om och om igen är att det finns inga köpare till Teslas bilar.

Kvartal efter kvartal kommer analyser som proklamerar att visserligen har Tesla sålt massor med bilar förra kvartalet men nu är efterfrågan mättad, nu har alla som ville ha en Tesla köpt sin bil, nu kommer efterfrågan dala. När Tesla så fortsätter leverera bilar så upprepas det efter ett tag att ja hittills gick det bra men nu, nu är i alla fall efterfrågan mättad. Kvartal efter kvartal.

I grund och botten av dessa domedagsanalyser ligger synsättet att elbilar är något konstigt, något sämre, som endast trädkramande kufar i illa stickade koftor köper. Och sådana finns ju inte särskilt många av. När de väl har fått sin konstiga bilformade tingest är marknaden slut – för inga vanliga människor vill väl köpa en elbil?

Det som istället nu händer är just att så kallade “vanliga” människor får upp ögonen för elbilar. Det är som när de första smarta telefonerna kom – gemene man var i början avogt inställd till dem (hur ska man kunna slå telefonnummer utan knappar?) men förstod efter ett tag dess fördelar.

Samma sak händer nu med elbilar. Så kallade “vanliga människor” börjar på allvar överväga köpa elbilar. Först tycker de de är dyra – men sen räknar de på det och inser att driften är ju så mycket billigare. Eller så vågar de inte köpa en elbil på en gång först, men köper en laddhybrid. Laddhybrider är inkörsporten till tyngre missbruk. Efter ett tag med laddhybriden har man insett eldriftens fördelar och vill skaffa bil med längre räckvidd på el. (Myten om att laddhybrider inte laddas utan körs mest på bensin spreds av ett företag som sålde trådlösa laddsystem. Köp våra trådlösa laddare så slipper folk böka med laddsladdar! I verkliga livet pluggar folk gladeligen in bilen så de kan åka för 2 kronor milen till jobbet istället för bensin för 10 kronor.)

Alla som provkör eller provåker elbilar blir som elektrifierade (pun intended). Det behövs i stort sett bara en enda åktur för att inse elbilars fördelar. Här hjälper faktiskt alla eltaxibilar till. Folk som aldrig suttit i en elbil befinner sig plötsligt och oväntat i en.

Och har man väl skaffat en elbil finns det ingen återvändo. Undersökning efter undersökning visar att elbilister kan aldrig tänka sig gå tillbaka till avgasbilar igen. Varje elbilist är en tappad kund för traditionella bilar som aldrig kommer igen. Det är tvärtom för avgasbilar vi kommer se minskande efterfrågan, det är de aktier som borde analyseras.

Men en aktieanalytiker som aldrig åkt en elbil har svårt att förstå hur folk kan tvinga sig skaffa en. Har man bara hört myterna om elbilar tror de att folk byter ner sig när man skaffar en elbil. Inte tvärtom. Då ter det sig naturligt att tänka att det finns några som kan offra sig och skaffa en elbil, men den marknaden är väl marginell.

Även när de jämför elbilar med varandra, ställer domedagsprofetior bara för att det har kommit en ny elbilsmodell har de fastnat i samma fälla. Så länge man tror att det bara är kufar som köper elbilar är det lätt trott att alla nya aktörer slåss om samma få antal kunder. Men det är inte så marknaden fungerar: alla nya elbilsmodeller är en spik till i kistan inte för Tesla – utan för avgasbilar. En kund till som aldrig kommer köpa en avgasbil igen. Att påstå att varje ny elbil är en Tesladödare är som att påstå att varje ny modell från Audi är en BMW-dödare.

Bankwupt

I elva år har aktieanalytiker siat om Teslas snara död. I elva år har de påstått att nu är marknaden för elbilar mättad, nu kommer det gå utför. I elva år har Tesla bara vuxit och vuxit.

Nu börjar andra biltillverkare också vakna och tillverka egna elbilar. Som inte dödar Tesla – utan deras egna avgasmodeller. Det fick Jaguar erfara; när de släppte sin I-Pace elbil var det inte så många Tesla-ägare som hoppade över till att köpa I-Pace istället – utan många Jaguar-ägare som hoppade över till att köpa eldrivna Jaggor istället för bensindrivna. Märkestrogna Jaguar-köpare kunde äntligen köpa elbil. Samma sak händer nu med Mercedes EQC.

Nedan intervju med miljardären och riskkapitalisten Chamath Palihapitiya borde vara ögonöppnare för många aktieanalytiker:

Tagged , . Bookmark the permalink.
  • Andy

    Tappert att någon orkar läsa Seeking Alpha.

    CNBC är en av de största tv-kanalerna i USA när det gäller finans och deras behandling av Tesla är också lika hemsk. Blankare efter blankare inbjuds att berätta om hur katastrofalt det går för Tesla. Roligt i liveklippet ovan när en inbjuden gäst inte följer CNBCs vanliga manus. Sågningen av Jim Chanos är obetalbar särskilt när den sker i CNBC, det märks hur skärrad intervjuaren blev. Jag skulle rekommendera att leta upp hela intervjun ovan. Allt med Kathy Wood och Tasha Keeney från Ark är också bra.

  • Jan-Erik Sebestyen

    Det finns många saker med synen på elbilar som är konstiga. Att “vanligt” folk är skeptiska är inget märkligt, det hör liksom till. Men analytiker borde förstå trender och historien bättre än så här. Trenden för tillväxt för elbilar är exponentiell och har varit så i 10 år. När något ökar exponentiellt så är 1 % halvvägs till 100%. Vi har passerat den punkten, och allt pekar på att vi når hundra procent omkring år 2030 i Europa och USA. Kina några år tidigare. Baserat på detta är Tesla (och en gäng kinesiska tillverkare) i ett mycket bra läge för en fantastisk tillväxt.

    Tittar vi i historieboken vad som händer när ny teknik* (eller nya förutsättningar) uppträder på en marknad, så brukar nya spelare vara vinnare medan de gamla hårt speciliserade går i kronkurs eller tvingas till stora omstruktureringar. Återigen talar allt för Tesla och kinesiska tillverkare.

    Om bara några få år kommer omstrukturering av fordonsindustri att slå till med full kraft. Det ska bli intressant att se vad analytikerna har att säga då.

    * Ny teknik/nya förutsättningar skulle jag säga “digitalisering” av fordonen, elektrifieringen underlättar detta väldigt mycket. Tesla ser också ut att ha ett fokus på produktutveckling som få företag idag har.

  • https://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

    Nej inte i elkostnad. Som tumregel kan man säga att elbilar drar runt 2 kWh el per mil (varierar naturligtvis mellan olika modeller och körstilar) och el kostar runt en krona per kWh.

    • Surfaren

      Min el kostar 1,75 kr/kWh. Men jag antar att 1 kr exkluderar kostnader för elnätsabonnemang etc?

      • https://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

        Exakt. Det betalar du redan. Kostnaden för additionell kWh är runt kronan.

        • Surfaren

          I wish. Alla mina kilowattimmar kostar 1,75 per styck, oavsett om jag använder 100 eller 1000 på en månad. Jag bor i en Brf som fakturerar de boende för elen, och man har satt priset till 1,75/kWh (för tillfället iaf).

  • Patrik Nordlund

    Nej, laddar man gratis några gånger så hamnar man där, eller billigare.