Dyrt att lämna tillbaka leasad Leaf

Leaf2

Vi får oroväckande rapporter från folk som leasar Nissan Leaf. Bilarna leasas via leasingbolaget Santander. Kunderna lockas med väldigt låga månadskostnader – men får en mardröm när de ska lämna tillbaka sina bilar vid leasingperiodens slut. Bilarna nagelfars och minsta lilla repa på dem ger upphov till rent groteska ersättningskrav.

“Lacken studeras på nära håll med ficklampa och varje liten prick som inte bedöms vara polerbar dokumenteras med bild” skriver vår medlem LarsB om upplevelsen när hans två år gamla Nissan Leaf skulle lämnas tillbaka vid leasingperiodens slut. “Motorhuven på vår bil hade till exempel tre små prickar från stenskott som jag inte själv sett, men det får vara max ett per 2000 mil så det var en för mycket (mätarställning ca 2400 mil). Övriga karossen verkar inte få ha några märken alls för det var en prick på framskärmen också och ett antal repor efter skorna på tröskeln vid förarsätet. Dessa tre tillsammans kostade 10 000 kr.” Hans slutnota hamnade på 13 125 kr – och då ska han skatta sig lycklig. “Killen som besiktigade hade bara släppt igenom en Leaf utan anmärkning, och inte helt ovanligt att räkningen var på över 40 000 kr…”

“Jag och min fru får sälla oss till mängden som har blivit blåsta av Santander” svarar signaturen Daswa: “42 500:- fattigare. På vindrutan hittade man ett märke motsvarande 1mm, inte en spricka utan ett märke som nästan inte gick att se för blotta ögat utan man fick dra med nageln för att känna det. Det hade inte fått någon anmärkning på besiktning och hade jag sett det så hade jag lämnat in och lagat det, kostar ca 500:-. Santander begär 9 375:-, då de menar att hela rutan måste bytas! 2st däck var tydligen under gränsen, slarvigt av mig att inte ha kollat det,,, men jag trodde å andra sidan inte att de skulle begära 5 000:- för det! Som lök på laxen har vi dessutom betalat för övermil, bla de 10 milen extra som det var till slutbesiktningen eftersom att den “oberoende” besiktningsfirman inte hade verkstad i staden där jag bor.”

Även signatur Halvdan råkade ut för saltad slutbesiktningsnota. När han ville bestrida den insåg han att det inte heller är särskilt lätt. “Jag ringde Santander, de sa att de inte kunde svara pga att de inte fått underlagen men lovade ringa tillbaka. Det gjorde de dock inte utan när jag ringde två veckor senare kunde de inte se att jag ringt första gången. Vid andra påringning kunde de inte heller diskutera ärendet utan hänvisade till sitt ”konsumentombud”. Jag mailade denna med en detaljerad redogörelse av vad som framkommit vid besiktning, det orimliga i den i förhållande till normalt slitage, den orimliga prissättningen osv, osv. Efter två veckor fick jag svar att de tagit emot mailet och skulle utreda och nu har det gått två veckor till….”

Även på forumet elbil.forum24.se och Facebook-gruppen Nissan Leaf Sverige kan man läsa liknande berättelser.

Inte nog med att Santander tjänar pengar på att exportera leasingbilarna till Norge – de verkar även vilja klämma ur en sista slant ur de svenska kunderna också.

Hur ska man då göra om man inte är nöjd med notan från slutbesiktningen?

Skriv inte på. Bestrid notan hos Santander. Hänvisa till deras egen broschyr om riktlinjer vid slutbesiktningen (länk) och till Motormännens Riksförbund broschyr (länk).

Det kan löna sig. För signaturen Daswa löste det sig till slut: “Det tog visserligen lite tid, under vilken jag genomgick flera av Dantes helveten åtminstone psykiskt… Fast nu har Santander svarat att de efter en grundlig genomgång av mitt ärende konstaterat att ca 11 000:- av de ursprungliga 42 500:- som de begärde är skador som jag skall ersätta.”

Vi kan dock inte låta bli att undra hur många är de som inte orkat bestrida fakturorna, som inte orkat jaga Santander vecka efter vecka för att få upprättelse? Och hur mycket har Santander tjänat på dem?

Riktigt, riktigt dålig stil.

Tagged , , . Bookmark the permalink.