Tycker du att du är sååå jäkla cool när du susar runt på din elsparkcykel och känner att det är framtidens sätt att ta sig runt i staden ska du ta en titt på ovan bild. Du är hundra år för sent ute.
Arthur Hugo Cecil Gibson patenterade sin motoriserade sparkcykel år 1916. Den drevs av en förbränningsmotor, men snart började även eldrivna versioner av fordonet dyka upp från Everready Battery Company. Elcykeln patenterades ju redan 1895. (Med navmotor och allt.)
Motoriserade sparkcykeln, Autoped som de kallades, erövrade städerna i lika raketfart då som nu. De lämnades inte på trottoaren vind för våg som idag, de kostade ju på den tiden oerhörda summan $100, men var du trendig, hipp i 1917-talets New York gällde det att susa fram på en Autoped som de små fordonen kallades.
Damen i svarta klänningen på bilden högst uppe i början av vår artikel var suffragetten Lady Florence Norman i London som tog sin Autoped till jobbet varje dag. Även berömda piloten Amelia Earhart susade runt på en Autoped i Kalifornien. “Inom snar framtid kommer ingen gå längre” berättade hon för en tidning.
Även företag köpte fordonen. En hotel på Long Island köpte in 50 maskiner för uthyrning, de trendiga gästerna kunde åka runt på sandstränderna med dem. Posten i New York köpte in Autoped till sina kurirer som delade ut express-post. Även kriminella fick upp ögonen för fordonet som en snabb flyktfordon polisen inte kunde hänga med och förfölja. Så många började terrorisera Brooklyn, Queens och Manhattan att polisen till slut fick köpa egna Autoped för att kunna ta upp jakten.
Med fler och fler trafikregler som började införas, och masstillverkade cyklar och motorcyklar som konkurrens mötte Autopeden till slut sitt öde. Den var helt enkelt för dyr att tillverka och lite väl före sin tid. Det fanns fortfarande inte tillräckligt många släta asfalterade gator att köra på, och det är en plommonstop herren i annonsen ovan har på huvudet, inte hjälm. När depressionen slog till på 1930-talet valde folk hellre billiga cyklar eller visserligen dyrare motorcyklar, men som erbjöd bättre åkkomfort.
Intet nytt under solen alltså. Och vi kan inte låta bli att undra om dagens elsparkcyklar kanske till slut når samma öde… och nästa våg av elsparkcyklar kommer runt 2117?